پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / وام صندوق توسعه به ساخت و ساز هدایت می شود/کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی
وام صندوق توسعه به ساخت و ساز هدایت می شود/کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی

وام صندوق توسعه به ساخت و ساز هدایت می شود/کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی

کسب و کار نیوز- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر تثبیت و کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن میزان اقساط تا دو سال ۵ میلیون و۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در صندوق توسعه ملی بین بانک مسکن و صندوق توسعه ملی مسکن قرارداد سپرده گذاری ۲ میلیارد دلار منعقد شد و این اقدام گام بلندی برای تثبیت کاهش نرخ سود از ۲۳ به ۱۸ درصد بود .

شایلی قرائی

به گفته وی، گام بعدی در بخش بهبود وضعیت متقاضیان نهضت ملی مسکن پلکانی کردن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بود به گونه ای که طبق مصوبه بانک مرکزی کسانی که مایل هستند به صورت پلکانی اقساط خود را پرداخت کنند شرایط  خاصی برای آنها طراحی شد به گونه ای که در دو سال اول قسط این تسهیلات پنج میلیون و ۹۰۰هزار تومان باشد و از سال سوم قسط ها افزایش پیدا کند. عباسی بیان کرد: در حال حاضر پرداخت هزینه ها به گونه ای است که کارگرانی که نهضت ملی مسکن را دریافت می‌کنند بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند و این گام بسیار بزرگی بود که در سیستم بانکی انجام شد.

در همین زمینه مدیرعامل بانک‌مسکن با تاکید بر اینکه وام ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی با اولویت به طرح‌های حمل و نقلی تخصیص خواهد یافت گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی با سود حاصل از سپرده ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی محقق می شود.

سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن در نشست امضای قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن با تاکید بر تخصیص وام با اولویت پرداخت وام به طرح‌های حمل ونقلی و پرداخت مابه التفاوت سود برای حمایت از اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن، گفت: با تلاش‌های دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی، وام ۲ میلیارد دلاری را در اختیار بانک مسکن قرار داده است و مقرر است این تسهیلات با اولویت به طرح‌های حمل ونقلی اختصاص یابد و سود حاصل از این تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود.

حسینی توضیح داد: بانک مسکن این وام‌ها را به سمت حمایت از مسکن و ساخت و ساز هدایت می‌کند. وی یادآور شد: امروز شاهد اراده دولت برای تحقق قانون جهش تولید مسکن و رونق ساخت و ساز در کشور هستیم و این تلاش را در تشکیل جلسات منظم شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهوری، شاهدیم که نتایج آن منجر به چنین تصمیمی در عالی‌ترین سطوح کشور شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این مطلب که تاکنون ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن، تسهیلات نهضت ملی را دریافت کرده اند، افزود: بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشرو است. با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن آبادانی را در کشور ایجاد می‌کند تصمیم گرفته شده است تا این سپرده گذاری و تسهیلات ۲ میلیارددلاری به طرح های حمل و نقلی اختصاص یابد و مابه التفاوت سود برای حمایت از اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن هزینه شود.

حسینی تصریح کرد: اعتقاد جدی داریم که تحقق شعار سال «رشد اقتصادی و کنترل تورم» با راهکارهایی که دولت در نظر گرفته است و با همراهی صندوق توسعه ملی برای تخصیص این وام قابلیت اجرا خواهد یافت. وی ادامه داد: با امضای این قرارداد و تخصیص ۲ میلیارد دلار وام به طرح‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل، مشارکت و فعالیت فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف تقویت خواهد شد و با راهکارهای شورای پول و اعتبار در همراهی با دولت، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تولید مسکن کاهش خواهد یافت تا مابه‌التفاوت سود برای تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود. حسینی گفت: در قانون بودجه نیز سرمایه بانک مسکن ۱۰۰ هزار میلیاردتومان افزایش داده است که این افزایش در کنار این وام می‌تواند راهکارهای موثری در اجرای طرح‌های دولت در بخش مسکن و سایر طرح های حمل و نقلی باشد.

نقش فناوری‌های نوین در تولید مسکن

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

دولت در صورتی‌که موفق به کنترل هزینه‌های مربوط به مصالح ساختمانی در نهضت ملی مسکن شود، می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت نهایی خانه‌های این طرح را کاهش دهد، ولو اینکه این کنترل قیمت با استفاده از خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باشد. تراکم‌زدایی هم از دیگر روش‌های کاهش قیمت تمام شده مسکن است. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های جدید ساخت و ساز و در کنار آن اقداماتی مانند خارج‌کردن سیمان و فولاد از بورس به این مساله کمک زیادی خواهد کرد.

مسکن، بازاری است که بخشی از سرمایه‌های سرگردان را جذب خود می‌کند. در این بخش نیز سرمایه‌گذاری‌ها دچار پدیده تورم انتظاری می‌شود که به ‌منظور کسب سودهای نامتعارف به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند. این در حالی است که سیاست‌گذار نظارت و دخالت مؤثری بر فرایندهای خرید و فروش و معاملات مسکن ندارد.

زمین هم دیگر عامل قیمت بالای مسکن به شمار می‌آید. قیمت مسکن از سه جز اصلی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش آن قیمت «زمین» است. بخش دوم به قیمت مصالح ساختمانی مربوط می‌شود و بخش سوم به سود سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد. زمین در کلان‌شهرها به خصوص در استان تهران سهم ۷۰ درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. که در البته ناگفته نماند برخی مناطق در استان تهران وجود دارد که سهم زمین حدود ۹۰ درصد است. طبق محاسبات هزینه مصالح و غیره را در ساخت مسکن حدود ۱۰ درصد است؛ در نتیجه زمین بازیگر نقش اصلی در قیمت تمام شده است.

با وجود اینکه دولت در ساخت مسکن اقدامات مثبتی داشته است اما به دلیل عدم همراهی در بخش مالیات از مسکن موفقیتی کسب نشده است. مصوبه مالیات‌های مستقیم و سوداگری مسکن به دلیل اختلافی تبدیل به قانون نشده و مادامی که این قانون مالیاتی اجرایی نشود، وضعیت مسکن روند افزایش قیمت را خواهد داشت. بنابراین در صورتی که سال آینده از بخش سوداگری مسکن مالیات دریافت شود و از تمامی خانه‌های خالی نیز مالیات اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که توقف افزایش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.