صفحه اصلی / اسلایدر / معامله خرید خانه اول نداریم/ در گزارش‌های مسکن با اعداد بازی می‌شود
معامله خرید خانه اول نداریم/ در گزارش‌های مسکن با اعداد بازی می‌شود

معامله خرید خانه اول نداریم/ در گزارش‌های مسکن با اعداد بازی می‌شود

کسب و کار نیوز- دبیر اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: در این گزارش‌ها با اعداد بازی می‌شود تا به مردم بگویند قیمت‌ها کاهش پیدا کرده، وگرنه این کاهش 2 درصدی قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه را نشان می‌دهد. چرا در این گزارش تغییر قیمتی آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته اعلام نمی‌شود؟ چرا تغییر قیمت‌ها در دو سال گذشته را اعلام نمی‌کنند؟

به گزارش کسب و کار نیوز، آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهر تهران در آذرماه نسبت به ماه گذشته آن ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرده‌ است. هرچند که کاهش قیمت مسکن یا هر کالای دیگری در شرایط تورمی ایران گزارش خوبی برای دولت‌ها محسوب می‌شود و خبر خوبی برای مردم است اما باید توجه داشت که منشا این کاهش قیمت چه بوده و آیا حاصل از سیاست‌های کنترلی و یک کاهش قیمت پایدار است؟ کارشناسان می‌گویند پاسخ این سوال برای بخش مسکن خیر است چراکه این کاهش قیمت به دلیل رکود در بازار است و با تکانه‌ای احتمال افزایش قیمت وجود دارد و از آنجایی که معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود نمی‌توان این کاهش قیمت را دستاوردهای سیاست‌گذاران بخش مسکن دانست.

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه رکود کامل در بازار مسکن حاکم است، اظهار داشت: در حالی که در سال‌های گذشته در ماه‌های پایانی سال خرید و فروش مسکن افزایش پیدا می‌کرد اما حالا که حدود دو ماه مانده به پایان سال خرید و فروشی نداریم.

وی ادامه داد: نرخ دلار تقریبا ثابت مانده و طبق گزارش دولت هم که نرخ مسکن از تیر ماه رو به کاهش است بنابراین چرا بازار مسکن باید راکد بماند؟ موضوع این است اگر بپذیریم قیمت مسکن کاهش هم پیدا کرده اما طبق گزارش رسمی منتشر شده متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بیش از ۷۴ میلیون تومان است آیا با این قیمت‌ها مردم توان خرید دارند؟

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در این گزارش‌ها با اعداد بازی می‌شود تا به مردم بگویند قیمت‌ها کاهش پیدا کرده، وگرنه این کاهش ۲ درصدی قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه را نشان می‌دهد. چرا در این گزارش تغییر قیمتی آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته اعلام نمی‌شود؟ چرا تغییر قیمت‌ها در دو سال گذشته را اعلام نمی‌کنند؟

لطفی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن هیچ معامله‌ای برای خانه اولی‌ها انجام نمی‌شود یا تعداد معاملات بسیار اندک و جزئی است، گفت: همین میزان معاملات محدود هم درباره معاملات تبدیل به احسن یا تهاتر است یعنی کسانی که دارایی از قبل داشتند می‌توانند با تهاتر یا فروش آن وارد معامله دیگری شوند و معامله خرید مسکن اول و خانه اولی نداریم. با این روند شرایط رکود در بازار مسکن ادامه‌‍دار خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنان بیشترین معامله مربوط به معاملات منطقه ۵ تهران است چراکه وسعت منطقه ۵ زیاد و متراژ واحدهای مسکونی در این منطقه بسیار متفاوت و متنوع است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.