به گزارش کسب و کار نیوز، اواخر آبان ماه امسال بود که حجتالاسلام و المسلمین موحدی آزاد، دادستان کل کشور از پارکینگ خودروهای توقیفی در مشهد بازدید کرد. او پس از این بازدید و در خبری که مرکز رسانه قوهقضائیه منتشر کرد، گفته بود که «در این بازدید مشخص شد که برخی خودروها از سال ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در این پارکینگ نگهداری میشوند و کاملا پوسیده شدهاند. مقرر گردید نیروی انتظامی ظرف یک ماه گزارشی از وضعیت خودروهای موجود در این پارکینگ را به دادستانی کل کشور ارائه دهد.»
در همین راستا با سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا به بررسی این موضوع و چرایی توقیف طولانی مدت برخی از خودروها پرداخته شد. سردار هادیانفر به توضیح دراین خصوص پرداخت و در عین حال اعلام کرد که اکثر خودروهای توقیفی به جا مانده در پارکینگهای کشور نه به دلیل تخلفات راهنمایی و رانندگی بلکه با دستور قضایی در پارکینگها ماندهاند.
رئیس پلیس راهور فراجا در اینباره به ایسنا گفت: زمانی که من به پلیس راهنمایی و رانندگی کشور آمدم، حدود ۳.۵ میلیون موتورسیکلت و خودرو به دلایل مختلف در پارکینگها قرار داشت. ما در این خصوص تمهیداتی را اتخاذ کردیم و با مجوزهایی که گرفتیم و تسهیل شرایط تلاش کردیم که این خودروها ترخیص شود. بهطوریکه در نتیجه طرحهای اجرای شده برای ترخیص امروز عدد خودروها و موتورسیکلتهای توقیفی خیلی پایینتر آمده است.
دلیل رسوب وسایل نقلیه در پارکینگها ارتباط چندانی با تخلفات راهنمایی و رانندگی ندارد
هادیانفر با بیان اینکه حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در پارکینگها داریم، گفت: عمده این موتورها نیز دیگر اسقاطی است و مالک آن اصلا تمایلی برای ترخیص ندارد. در مورد خودروها هم عدد کمتر است اما دلایل توقیف ارتباط چندانی با تخلفات راهنمایی و رانندگی ندارد و به دلایلی مانند مشکل بدهی به سازمان مالیاتی، تامین اجتماعی و دستور مراجع قضایی به دلیل مهریه و… در توقیف است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تصریح کرد: درحال حاضر و برابر آمارهای ما خودروهایی که بهخاطر تخلفات راهور در پارکینگ است، کمتر از پنج درصد است که آن هم خود فرد مراجعه نکرده است. بنابراین دلایل توقیفها و رسوب خودروها متوجه راهور و تخلفات راهنمایی و رانندگی نمیشود، بلکه برمیگردد به مراجع قضایی.
وی ادامه داد: اتفاقا در بازدیدی که چند وقت پیش انجام دادیم، نگاهی به سامانه انداختیم و با برخی از مالکان تماس گرفتیم. مالک در تماس اعلام کرد که دلیل توقیف خودرو و حتی موتورسیکلتش مواردی مانند مهریه، بدهی مالیاتی، شاکی خصوصی و … است. همچنین در مواردی نیز خسارات وارد شده به خودرو بالای ۶۰ درصد بود و از این رو امکان بازگشت خودرو به ناوگان وجود نداشت و در پارکینگ مانده است.
هادیانفر با تاکید بر اینکه تلاش پلیس کاهش توقیف خودروها و ترخیص وسایل نقلیه رسوبی است، گفت: در همین راستا نیز به تمامی مامورانمان تاکید کردیم که تا جای ممکن توقیفها را به اقل ممکن برسانند و حتی در جایی که خانواده در خودرو حضور دارند یا هنگام شب است، رعایت حال افراد شده و خودروها توقیف نشوند. البته اگر دستور قضایی وجود داشته باشد، خودرو توقیف میشود.
توقیف خودرو در محل بهجای انتقال به پارکینگ
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اجرای طرح توقیف در محل نیز گفت: ما حتی به دنبال این هست که بتوانیم این توقیف را در منزل انجام دهیم و احتیاجی به پارکینگ نباشد. در واقع اینطور میتوان خودرویی را که دارای دستور قضایی و … است در همان پارکینگ یا محل مورد نظر فرد توقیف کرد تا مشکلاتش برای ترخیص حل شود.
وی درباره اینکه آیا تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی پلیس برای ترخیص خودروهای رسوبی همچنان وجود دارد یا خیر نیز گفت: این تسهیلات همچنان ادامه دارد و ما به مناسبتهای مختلف نیز تسهیلاتی را به مردم ارائه میدهیم تا بتوانند خودرو و موتورسیکلت خود را از پارکینگ ترخیص کنند. اما همانطور که گفتم عمده خودروهایی که درحال حاضر توقیف هستند، دارای دلایل قضایی و … بوده و توقیفشان ارتباطی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ندارد.