سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / معرفی ۷۰۰ محصول دانش بنیان ایرانی به بازارهای خارجی از طریق سفارتخانه‌ها
معرفی ۷۰۰ محصول دانش بنیان ایرانی به بازارهای خارجی از طریق سفارتخانه‌ها

معرفی ۷۰۰ محصول دانش بنیان ایرانی به بازارهای خارجی از طریق سفارتخانه‌ها

کسب و کار نیوز- رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید براینکه ارتباط با وزارت امورخارجه به منظور همکاری برای توسعه دیپلماسی علمی، فناوری در کشورهای هدف در بالاترین سطح قرار دارد، گفت: درحال حاضر ۷۰۰ محصول دانش بنیان ازطریق سفارتخانه های ایران در خارج کشور به بازارهای خارجی در حال معرفی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیرحسین میرآبادی در نشست خبری تبادلات بین المللی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ایران با دیگر کشورها در یکسالی که گذشت، در سخنانی با بیان اینکه مرکز تعاملات معاونت علمی مسوولیت توسعه ارتباطات بین الملی در حوزه علمی و فناورانه را عهده دار است، افزود در سال ۱۴۰۰ آمار صادرات رسمی و ثبت شده محصولات دانش بنیان به سایر کشورها حدود ۶۰۵ میلیون دلار بوده است اما این آمار کل دانش بنیان ها نیست.

وی یادآور شد: این میزان صادرات در سال گذشته ۸۷۰ میلیون دلار و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز به رقم ۶۵۰ میلیون دلار رسیده است. رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نحوه تعامل وزارت امور خارجه با این معاونت به منظور کمک به ایجاد بازارهای بین المللی برای دانش بنیان ها گفت: همکاری ما با معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه شاید نمود بیرونی نداشته باشد اما یک همکاری نزدیک و تنگاتنگ است.

میرآبادی به برگزاری جلسات هفتگی مستمر با مسوولان حوزه دیپلماسی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از بندهای مهم سند جامع توسعه روابط علمی بین المللی، توسعه ارتباطات با دستگاه هایی چون وزارت امور خارجه است که در این حوزه کار می کنند و برای اجرایی سازی این سند یک کمیته مشترک بین مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه تشکیل شد و تاکنون هم ۲۲ جلسه این از این کمیته مشترک تشکیل شده است.

میرآبادی افزود: موضوعات و مسائلی که شرکت های دانش بنیان در تعاملات خارجی دارند و به وزارت امورخارجه مربوط است، همچون صدور ضمانت نامه ها برای شرکت های ایرانی در این جلسات مطرح و پیگیری می شود. وی با بیان اینکه یکی از نیازمندی های سفارتخانه های ایران در خارج از کشور برای معرفی دستاوردهای فناورانه شرکت های دانش بنیان، ارائه سبد و فهرست مشخص محصولات صادراتی به زبان انگلیسی است، یادآور شد : محصولات دانش بنیان را در حوزه های مختلف در قالب ۲۲ سبد صادراتی آماده و برای ارسال به سفارتخانه ها در اختیار وزارت امور خارجه قرار دادیم.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین گفت:در حال حاضر همه سفیران پیش از عزیمت به محل ماموریت در یک نشست اختصاصی با مرکز تعاملات بین المللی شرکت می کنند و پس بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران تحت عنوان (iHiT) به محل ماموریت خود اعزام می شوند و در بعضی مواقع هدایایی فناورانه برای اهدا به مسوولان کشور مقصد برای آنها تدارک دیده می شود.

میرآبادی یکی دیگر از اقدامات سفارتخانه ها در حمایت از حوزه نوآوری و فناوری کشور در بخش بین المللی را برگزاری نمایشگاه های دوره ای عنوان کرد و یادآور شد: درحال حاضر تعدادی از سفارتخانه ها درخواست برگزاری نمایشگاه محصولات دانش بنیان را در در سفارتخانه یا مکان دیگر تعیین شده را دارند.

وی همچنین با اشاره به گسترش بازار محصولات دانش بنیان در ۸۵ کشور و اینکه درحال حاضر ۷۰۰ محصول دانش بنیان ازطریق سفارتخانه های ایران در خارج از کشور به بازارهای خارجی در حال معرفی هستند، افزود: تعدادی از این محصولات که به شکل دقیق در حوزه های مختلف دسته بندی شده اند، هر از چندگاهی به روزرسانی می شوند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در بخش دیگری از این نشست خبری درخصوص وظایف این مرکز توضیح کرد: فعالیت ها مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در چهار حوزه کلی تقسیم می شود، نخست حوزه ارتباطات علمی و سرمایه انسانی است و بیشتر تمرکز در این حوزه بر متخصصان ایرانی خارج از کشور است.

میرآبادی تاکیدکرد: این حوزه بسیار مهم است چراکه ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را به میدان می‌آورد و در این حوزه فعالیت‌های نزدیکی با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور داریم.

وی، وظیفه بعدی مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی ریاست جمهوری را پرداختن به کسب وکارهای بین المللی عنوان کرد و افزود: در دوره جدید فعالیت این معاونت علاوه بر حوزه علم و فناوری، حوزه دیگری تحت عنوان اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک مأموریت اضافه شد که به طورحتم یکی از ارکان اصلی رشد اقتصاد دانش‌بنیان توسعه بازارهای بین‌المللی است که در این حوزه نیز برنامه‌های زیادی در دست اقدام است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حوزه بعدی مسوولیت مرکز تعاملات بین المللی را مبادلات فناوری و ارتباطات بین‌المللی در لایه همکاری‌های دولتی عنوان کرد و تصریح کرد: ایجاد ارتباط بین دولت‌ها، استفاده از ظرفیت عضویت کشور در نهادهای بین‌المللی، پیمان‌های چندجانبه و کمیسیون‌های مشترک از جمله موضوعات مهم این حوزه است.

میرآبادی همچنین حوزه چهارم مسوولیت این معاونت را در حوزه سند جامع توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت : مسوولیت اجرای سند برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری است.

وی تاکید کرد: در این حوزه ارتباط نزدیکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و این ارتباط به طورحتم یک بستر عالی برای توسعه روابط علمی بین‌المللی محسوب می شود.

همچنین مطالعه کنید:

دارایی‌های ارزی افزایش یافت/ انتطارات تورمی کم شد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا فرزین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.