صفحه اصلی / سرخط خبرها / پایان فعالیت‌های غیرمولد با مالیات ستانی
پایان فعالیت‌های غیرمولد با مالیات ستانی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

پایان فعالیت‌های غیرمولد با مالیات ستانی

سرمقاله

اخذ مالیات مبادلات و معاملات یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای مالیاتی است. یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی است که امروزه بسیار گسترده شده است. چنانچه از‌ فرا‌ر مالیاتی جلوگیری شود، دیگر نیاز به فروش ثروت‌های زیرزمینی برای جبران کسری بودجه نخواهیم داشت. اصلاح پایه‌های مالیاتی یک امر ضروری است. همچنین ضرورت دارد تا پایه‌های مالیاتی کشور گسترش پیدا کند.
با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار می‌گیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات می‌تواند منجر به پایان ‌یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیت‌های غیرمولد در کشور شود.
ضرایب مالیاتی مربوط و مختص تولید باید ثابت باشد و از همه فعالیت‌های تولیدی تا زمان رسیدن به سودآوری مالیات زیادی گرفته نشود. بلکه هر چقدر حجم فعالیت بنگاه تولیدی مورد نظر افزایش یافت، نسبت به این موضوع مالیات بیشتری نیز اخذ شود. آنچه در این موضوع مهم است، اینکه دولت و مجلس نباید تولید کشور را جریمه کنند. چراکه چنین رفتارهایی به شدت در تعارض با رشد و جهش تولید است و به زیان بخش مولد اقتصاد کشور
منتهی می‌شود.»
اصلاح نظام مالیاتی به معنای جلوگیری از هر گونه فرار مالیاتی است. اگر این موضوع به درستی محقق شود، قطع‌به ‌یقین دولت دیگر دغدغه تأمین منابع درآمدی بودجه را نخواهد داشت. بلکه مازاد درآمدی را می‌تواند به حمایت از نیازمندان و فقرا و توزیع بهتر ثروت در جامعه اختصاص دهد.
متأسفانه نظام مالیاتی سنتی را دارا هستیم که شرایط نامناسبی را نیز رقم‌زده است. به طورکل کسری بودجه صرف‌نظر از میزان مالیاتی که اخذ می‌شود، با افزایش میزان مالیات‌ترمیم خواهد شد و دیگر نیاز به فروش یک قطره از نفت و یک مترمکعب گاز کشور نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند

به گزارش کسب و کار نیوز ، اداره راه و شهرسازی استان تهران اخیرا با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.