شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه باید میان صنعت و تجارت آشتی برقرار کند، افزود: صنعتی مورد قبول است که صادراتمحور باشد و به تجارت منجر شود، متاسفانه وزن مواد اولیه که صادر میکنیم بسیار بیشتر از وزن واردات آن است که این روند باید اصلاح شود و باید آنقدر مشوق بگذاریم تا این رفتار، بالعکس شود؛ در تلاش هستیم تا ارز را به کسانی بدهیم که از آن درست کنند.
علیآبادی تصریح کرد: دولت کمک و مجاهدت میکند و همه باید کمک کنند تا دولت به وظایفش در قبال مردم عمل کند، دولت نیازمند کمک ماست، همه در یک کشتی هستیم و باید آن را به سرمنزل مقصود برسانیم. وی با تأکید بر اینکه صنعت و تجارت دو بازویی هستند که باید با هم و در کنار هم سیاستگذاری شوند و حرکت کنند، توضیح داد: تولید برای صادرات و واردات برای تولید باید باشد و این یک حلقه دائمی است که راه حل هم دارد.
علیآبادی بیان کرد: ما به دنبال زیستبومهایی هستیم تا از پتانسیل و ظرفیت خودمان استفاده کنیم و محصولات را برای نیازمندیهای خارجی بسازیم؛ یعنی به جای آنکه پول بدهیم، جستجو کنیم که در کجای دنیا کالای تولیدی ما را نیاز دارند و مدیریت اتاق بازرگانی این وظیفه را دارد که باید تلاش کند محیطهایی را بیابد که بازرگانان و تجار ما بتوانند کالاهای مورد نیاز آنان را تامین کنند.
وزیر صمت تأکید کرد: دامپروری از دیگر ظرفیتهای این استان است که صنعت دامپروری یک زنجیره عظیم از کار است و در برخی کشورها، مدیریت امور بر مدار همین حوزه اداره میشود. علیآبادی با اشاره به اینکه پتانسیلهای منطقه باید کشف شود و تمرکز کار بر داشتهها و قابلیتها باشد، افزود: معدنکاری یا پتروشیمی اگرچه در برنامهها وجود دارد اما بنده یکی از مخالف هستم.
وزیر صمت با تأکید بر اینکه از تولیدات صادراتمحور حمایت میکنیم، گفت: کسانی که مواد اولیه وارد کنند و کالا تولید و صادرات کنند، هر چقدر ارز بخواهید تأمین میشود. امروز با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی یک توافقنامه امضا کردیم تا پنج برابر سال قبل وام اعطا کنیم و کمک شود تا گردش نقدینگی شکل بگیرد. علیآبادی بیان کرد: هر صنعتی که ثابت کند نسبت به سال قبل بهرهوری قویتری دارد و شاخصهای موردنظر ما را کسب کند و ممتاز باشند، همه امتیازات را با اولویت به آن صنعت اختصاص میدهیم و برای ما در اولویت قرار دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اولویت اعطای وامها، واحدهای راکد یا نیمهفعالی هستند که فعال میشوند و میتوانند همه این مزیتها را بگیرند؛ همچنین واحدهایی که جلوی خامفروشی را میگیرند و هر صنعتی که در زنجیره کارآفرینی قرار دارد، با تمام قوا حمایت میکنیم. وی با تأکید بر اینکه امروز انسانمحور بودن تکنولوژی مورد توجه است و نقش انسان و ربات توأمان دیده میشود، افزود: در این منطقه استعدادها و پتانسیلهای خوبی برای دیجیتالیزیشن وجود دارد، لذا در این زمینه باید پیشگام شوید ما نیز هرچقدر لازم باشد پشتیبانی و کمک میکنیم.
وزیر صمت با اشاره به اینکه همه بحث خودرو به وزارت صمت برنمیگردد، تصریح کرد: باید دغدغه مردم از لحاظ خودرو را برطرف کنیم، به طوریکه تولید به حداکثر برسد و از شرکتهای بزرگ برای تولیدات دعوت به عمل آید از طرفی واردات خودرو به منظور رفع ناترازیها در کیفیت، کمیت و نوع انجام میشود. علیآبادی گفت: باید اقدامی انجام شود که هر ایرانی بتواند یک خودرو وارد کند اما نباید این اتفاق منجر به بالا رفتن قیمت ارز شود و افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند تاوان آن را پس دهند، بنابراین باید مدیریت و مراقبت صورت گیرد.
وی ادامه داد: میتوان گفت تعرفه را برای خودروی برقی تقریباً به صفر رساندیم که میتوان گفت از امتیازات بالایی برخوردار است، میتوان این نوید را به مردم داد که وضعیت بازار خودرو مطلوب خواهد شد. وزیر صمت با اشاره به اینکه در خصوص لاستیک نقشه جامعی به صورت علمی، فوقالعاده و صحیح پیاده شد، افزود: مشکل لاستیک ناشی از ناترازیست یعنی تعداد تولید با مصرف برابر نبود، تعرفه ۳۲ درصدی برای واردات لاستیک اختصاص یافت که تعرفه کاهش پیدا کرد تا تاجر شفاف بتواند لاستیک وارد کند، حتی موانع استاندارد و گمرکی برای واردات لاستیک نیز برطرف شده است.
وی گفت: در حال حاضر لاستیک در رینگ ۱۵ کاملاً در وضعیت تعادل قرار دارد و مازاد وجود دارد، رینگ ۱۴ به مازاد عرضه رسیده و رینگ ۱۳ طی ۱۰ روز آینده به تعادل خواهد رسید، البته برخی در انبارها لاستیک احتکار کردند که این واقعاً بیانصافی در حق مردم است. وزیر صمت در خصوص اختصاص زمین در شهرک تخصصی بادام، بیان کرد: تلاش شود قیمت براساس شرکتهای دانش بنیان یا به صورت اقساط و در دراز مدت در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
علیآبادی در خصوص ماشین آلات معدنی و راهسازی، گفت: برای واردات ماشین آلات معدنی مانعی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: صف ارز کوتاه شده یعنی افراد که ارز را برای استفاده دیگر دریافت میکردند شناسایی شده است که میتوان گفت فاصله از مرحله پرداخت تا تخصیص کوتاه شده است، کاری که در حال انجام بوده این است که تا چهار برابر ارز قبلی میتوان ارز برای واردات یا صادرات کالا دریافت کرد.
تولید داخلی راه نجات اقتصاد
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی
دولتها باید برای رونق اقتصادی کشور نقش تسهیلگری را ایفا کنند. با این اقدام کارگر با تولید مقرون به صرفه اقتصادی و رقابتی به همراه ابزار کاری که کارفرما آماده میکند، رونق اقتصادی را رقم خواهد زد. در شرایطی که کشور با تحریمهای ظالمانه مواجه است، راه نجات اقتصاد کشور توجه به تولید داخلی است. هرچه تولید داخل افزایش یابد، کالا و خدمات ایرانی نیز رونق خواهد یافت و به همراه آن اشتغال، سرمایه اجتماعی و نیروی کار تقویت خواهد شد.
این در حالی است که امنیت شغلی در اثر ایجاد شرایط مطلوب اقتصادی، بهبود فضای اشتغال و توازن عرضه و تقاضا در بازار کار به وجود می آید. چنانچه فضای اشتغال کشور و شرایط کار بهبود یابد امنیت شغلی نیروی کار خود به خود تامین می شود.
ما باید امنیت شغلی را در ایجاد شرایط اقتصادی مناسب و توسعه بازار کار جست و جو کنیم. اگر مشکلات در حوزه اقتصاد و بازار کار برطرف شود می تواند شرایط اقتصادی را برای کارگران بهتر و عرضه و تقاضا در بازار کار را متوازن کند. اگر بازار تقویت شود و فضای اشتغال کشور بهبود یابد کارگری که شغل خود را از دست بدهد می تواند به راحتی به کارگاه دیگر مراجعه کند و مشغول کار شود.
باید امکان حمایتهای اجتماعی و جانبی از نیروی کار وجود داشته باشد. وجود تشکل های کارگری برای حمایت از کارگر ضروری است تا به راحتی از محل کارشان اخراج نشوند.اگر تشکل کارگری و امکان حمایت از نیروی کار نباشد حفظ اشتغال چه معنایی دارد؟ باید در کنار ایجاد فرصت های شغلی، حفظ اشتغال هم داشته باشیم تا به جمعیت بیکار کشور اضافه نشود.