صفحه اصلی / سرخط خبرها / بیست ویژگی و رفتار مخرب کارکنان غیر حرفه ای و غیر سازمانی
بیست ویژگی و رفتار مخرب کارکنان غیر حرفه ای و غیر سازمانی

دکتر مهدی گل سفید علوی؛ پژوهشگر مدیریت

بیست ویژگی و رفتار مخرب کارکنان غیر حرفه ای و غیر سازمانی

کسب و کار نیوز- بقا، دوام و رشد کسب و کارها و سازمان های امروزی نیازمند جذب، نگهداشت و توسعه صحیح منابع انسانی است. درواقع، علت شکست بسیاری از پروژه ها، تعطیل شدن برخی از کسب و کارها و به حاشیه رانده شدن سازمان های زیادی، فقط و فقط ضعف ها و آسیب های حوزه منابع انسانی می باشد.

جذب ها و استخدام های نادرست و بدون تحلیل، عدم تطابق شخصیت شاغل با شغل، نبود برنامه های توسعه فردی در سازمان و فقدان راهبرد مدون مدیریت منابع انسانی از علل شکست های سازمانی مذکور می باشد. اگر کسب و کار یا سازمان شما توان رقابتی خود را از دست داده یا از انواع برنامه های توسعه ای غافل مانده اید، لازم است به دنبال تحول در حوزه منابع انسانی باشید.
برخی از افراد توانایی کارکردن در سازمان و تطابق با شرایط آن را ندارند اما ممکن است کارآفرین خوبی باشند. ممکن است در حرفه خود موفق باشند و یک کسب و کار و خود اشتغالی را به بهترین نحو ممکن اداره نمایند. لذا به خصوص در هنگام جذب و استخدام نیروی انسانی باید بیشترین ارزیابی و دقت را در انتخاب توانمندترین و متناسب ترین فرد به خرج داد. البته برخی از سورفتارها را با مدیریت و آموزش می توان رفع کرد اما مطمعن باشید در صورت انجام یک جذب یا استخدام نادرست بسیاری از عارضه های شخصیتی و رفتاری وی تا روز آخر مهمان سازمان شما خواهد بود. بنابراین مهم ترین سرمایه و اندوخته ای که یک کارمند در هنگام جذب با خود به سازمان شما می آورد شخصیت و رفتار سازمانی است. بقیه موارد از جمله تخصص، مهارت و تجربه قطعا در طول زمان محقق خواهد شد.
مدیران عامل و مدیران منابع انسانی لازم است چک لیستی از ویژگی ها و رفتارهای مخرب کارکنان نامتناسب جذب و فعالیت در سازمان داشته باشند. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. کارکنان غیرحرفه ای و نامناسب برای فعالیت در سازمان معمولا:
یک – دائما در حال کنجکاوی، جست و جو و کنکاش در مورد امور دیگران هستند.
دو – اعتماد به نفس کاذب و مخرب دارند.
سه – از پذیرش مسئولیت اقدامات و نتایج سر باز می زنند.
چهار – عامل ایجاد تعارض مخرب، درگیری و تنش در سازمان می باشند.
پنج – با منافع سازمان همراه، همسو و همراستا نیستند.
شش – در برابر پذیرش تغییر بسیار مقاومت دارند.
هفت – در خصوص تحقق اهداف سازمانی بی انگیزه اند.
هشت – نسبت به موفقیت ها و عملکردهای سازمانی بی تفاوت هستند.
نه – تنها راه انگیزش خود را مسائل مادی تلقی می کنند.
ده – نسبت به توسعه فردی و ارتقای شایستگی های خود بی تفاوت می باشند.
یازده – دائما از گذشته کاری خود تعریف و تمجید می کنند.
دوازده – دربرابر سازمان هیچ وقت از خود گذشتگی ندارند.
سیزده – شواهدی از تعلق سازمانی در آنها مشاهده نمی شود.
چهارده – از ماموریت، چشم انداز، اهداف، راهبردها و برنامه های سازمان اطلاع دقیقی ندارند.
پانزده – دائما غر می زنند و اعتراض می کنند.
شانزده – بدون داشتن شایستگی های فردی و احراز شرایط شغلی توقع ارتقا دارند.
هفده – عادات، رسوم و تعصبات خود را با خود به محل کار می آورند.
هجده – از وقت و ظرفیت سازمان برای پروژه های شخصی و درآمدزایی فردی استفاده می کنند.
نوزده – به آراستگی ظاهری و پوشش سازمانی اعتقادی ندارند.
بیست – در راستای تامین منافع خود با مراجعه کنندگان به سازمان ارتباط خارج از سازمانی برقرار می نمایند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.