شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی درباره آییننامه خودروهای کارکرده نیز گفت: این آیین نامه به تصویب هیات وزیران رسیده و امیدواریم به زودی ابلاغ شود. با توجه به اینکه واردات خودروی کار کرده رایج نیست، برگزاری نشستهای در این رابطه طبیعی است. با توجه به اینکه در حوزه واردات خودروی کار کرده شخصا به مردم امکان واردات داده میشود و باید نگران سایر مردم که از ارز متاثر میشوند، اما از این واردات بهره نمیبرند هم باشیم. بنابراین دولت کمیته ناظری تعیین کرده که مراقب باشد توده مردم از این موضوع زیان نبرند.
از نظر من در حال حاضر احتکاری در کار نیست
علیآبادی در پاسخ به سوالی درباره احتکار خودرو از سوی خودروسازان، گفت: اگر تعزیرات حکومتی احتکار را تایید کرده باید با آن برخورد قضایی کند. اما آنچه مسلم است روزانه عدد قابل توجهی خودرو تولید میکنیم. در اصل فقط در دو خودروساز بزرگ روزانه بیش از ۴۰۰۰ خودرو تولید میشود. اما ممکن است خودرو سازان گاهی با مشکلات تاییدیههای استاندارد و تاییدیههای دیگر یا کسریهای دیگر مواجه شوند. اما از نظر من در حال حاضر احتکاری در کار نیست و خودروها در حال تحویل به مردم است.
نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست
وزیر صمت در ادامه گفت: معتقدم میزان دخالت دولت در بازار باید کاهش یابد و بیشتر به سمت حکمرانی و اعمال نظارت برویم. این سیاستی است که در وزارت صمت دنبال میکنم و تا شکسته شدن انحصار زمانی طول خواهد کشید. در مجموع معتقدم نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست. وی درباره جلسه فردای هیئت عالی نظارت برای انتخابات اتاق بازرگانی نیز گفت که وزیر صمت به تنهایی مسئول این موضوع نیست و اعضای هیئت عالی نظارت فردا این موضوع را بررسی میکنند.
علی آبادی در پاسخ به یکی از افرادی که در سال ۱۳۹۷ از شرکت سیف خودرو، ماشین پیش خرید کرده، اما آن را تحویل نگرفته بود هم گفت که این موضوع در دستگاه قضا در حال پیگیری است و وعده داد که با استفاده از سامانه عرضه خودرو این اتفاقات تکرار نخواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به فردی که از سود بالای خودروی قسطی گلایه داشت، گفت: پیشنهاد میکنم برای خرید خودرو صبر کنید، چرا که وضعیت این بازار در حال بهبود است. در حال حاضر واردات خودروهای نو در حال انجام است و آیین نامه خودروهای دست دوم هم به زودی ابلاغ میشود. واردات خودروهای برقی هم آزاد است. سیاست ما اصلاح هوای شهرهای آلوده است. وزیر صمت ادامه داد: تامین ارز خودروهای برقی در دستور کار است و مقرر شده ابتدا در اختیار تاکسیها و بعد مردم عادی قرار گیرد. همچنین امکان انتقال خودروهای شماره گذاری شده در مناطق آزاد به سایر استانها نیز فراهم شده است همچنین پیش بینی میشود امسال تولید خودروهای داخلی نیز ۱۴ تا ۲۰ درصد رشد داشته باشد.
واردات خودرو تداوم یابد
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
صنعت خودرو در ایران با سیاست عجین شده است. هر اتفاقی در سیاست داخلی و خارجی روی این صنعت تاثیر می گذارد. هرچند عموما جهات گیری اقتصاد در نیمه دوم سال با واقعی تر شدن قیمت ارز مشخص می شود. اما در طول یک سال و نیم گذشته تنها شاهد گفتار درمانی در حوزه خودرو بوده ایم. در طول این دوره تعداد بسیار اندکی خودرو وارد شده است و وضعیت بازار خودروی داخلی نیز مناسب نیست.
هرچند که برخی از مسئولان واردات خودرو را ناجی حل مشکلات این صنعت میدانند اما واردات فقط یکی از اقدامات و راهکارهای این حوزه است که به تنهایی و بدون توجه به سایر موضوعات، راهگشای رفع مشکلات صنعت خودروسازی نیست.
البته واردات خودرو باید انجام بشود و شکی در آن نیست. اما باید دو مشخصه را برای واردات خودرو حتما رعایت کرد. یک مورد اینکه واردات خودرو باید پیوستگی داشته باشد. مورد دوم هم اینکه تعداد واردات خودرو باید تاثیرگذار باشد. با وارد کردن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو میتوان تاثیر روانی و عملی بسیاری بر بازار گذاشت.
اما اگر واردات خودرو به تعداد بسیار کمی بخواهد انجام شود و در حد ۱۰ تا ۱۵ یا ۲۰ هزار خودرو باشد، آنچنان تاثیری بر بازار نخواهد داشت. البته تاثیر روانی کوتاهمدتی بر بازار میگذارد، اما بعد از آن؛ خاصیت گفتاردرمانی آن از بین میرود و بازار خودرو دوباره به سمت مناسبات قبلی خود بازخواهد گشت.
در حال حاضر، باتوجه به شرایط بازار خودرویی جهان که جریان تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر در دنیا بسیار محدود شده و متقاضیان خودروهای نو باید بعضا تا چند ماه در انتظار باشند، استقبال از خودروهای کارکرده بسیار رونق یافته و حتی در کشورهای پیشرفته هم این بازار با اقبال بیشتر مواجه شده است.