صفحه اصلی / اسلایدر / راه اندازی کمیته ملی فارغ التحصیلان برای کاهش نرخ بیکاری
راه اندازی کمیته ملی فارغ التحصیلان برای کاهش نرخ بیکاری

راه اندازی کمیته ملی فارغ التحصیلان برای کاهش نرخ بیکاری

کسب و کار نیوز- معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به راه اندازی کمیته ملی فارغ التحصیلان گفت:بخش بزرگی از مشکلات اشتغال از عدم مهارت است، نمی توان اشتغال و مهارت را از هم جدا بدانیم و اشتغال و مهارت آموزی دو حلقه جداناپذیر از هم هستند.

به گزارش  کسب و کار نیوز، محمود کریمی بیرانوند؛ معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش هماهنگ کننده دستگاه ها، بخش خصوصی، کارفرمایان و … در کاهش نرخ بیکاری را ایفاء می کند، گفت: تعاملات خوبی در بین معاونت اشتغال با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص راه اندازی سامانه جستجوی شغل، باشگاه کارآفرینان نوجوان، سامانه LMIS از جمله تکمیل ۱۲میلیون رکورد اطلاعات مهارتی در ابرپروژه LMIS داشته ایم.

وی با اشاره به توانایی رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در ۵سال اخیر در سامانه LMIS ، گفت: باید نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تأمین مالی و درآمد زایی بنگاه‌های اقتصادی پررنگ تر از قبل باشد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با تأکید بر ضرورت هم افزایی در شورای عالی اشتغال و نوسازی گفتمان آموزش های فنی و حرفه ای، بیان کرد: این سازمان در حوزه طرح های اشتغال زایی و پایدارسازی فرآیند کسب و کار عملکرد مطلوبی داشته است. بر اساس این گزارش، تبدیل پایگاه های مردمی اشتغال آفرینی به آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، برگزاری نمایشگاه معرفی مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر در سراسر کشور و … از پیشنهادات ارائه شده توسط مدیران کل معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده است.

بیرانوند با بیان اینکه دغدغه کاربردی کردن آموزش‌های دانشگاهی در دولت‌های قبل هم وجود داشته در دولت فعلی به ویژه با تمرکز بر رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان، اقداماتی در وزارتخانه در حال انجام است گفت:در جلسه ۸۵ شورای عالی اشتغال  رئیس جمهور به معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ کرد که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادها برای بیکاران فارغ‌التحصیل مقطع ارشد و دکتری فوراً یک بسته پیشنهادی قابل اجرا داشته باشد. جلسه کارگروه ملی آن هم با حضور تمام نهادها متولی برگزار و مقرر شد متولیان تمام ظرفیت‌هایی که برای حل مساله وجود دارد را رصد و در قالب طرحی قابل اجرا پیشنهاد کنند.

وی درباره برنامه ریزی برای اشتغال فارغ التحصیلان گفت:کمیته ملی فارغ التحصیلان با هم افزایی تمام دستگاه ها اجرایی شده است.تمام دستگاه ها از جمله معاونت علمی و وزارت کارو وزارت صمت برنامه های مشترکی را دارند و در انتظار روند کاهشی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان هستیم، طرح های مختلفی در حال انجام است.

وی ادامه داد: نهادهای مختلف مشوق‌های متفاوت بیمه‌ای، مالیاتی، آموزشی، فرهنگی و… دارند که جامعه کار و تولید از آنها مطلع نیست، زیرا اطلاع رسانی خوبی انجام نشده است. حتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مشوق‌های بیمه‌ای و کارفرمایی و کارورزی خوبی وجود دارد.

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر نشست هم‌اندیشی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در راستای افزایش تعاملات طرفین برگزار شد و در این نشست پیشنهاداتی مانند  تعامل و همکاری مؤسسات کاریابی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، معرفی متقاضیان کار فاقد مهارت یا دارای کسر مهارت توسط کاریابی‌ها به ادارات کار، الزام معرفی متقاضیان کار دارای گواهینامه مهارت به کارفرمایان، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز نیروی کار به تفکیک استان و شهرستان، اولویت بخشی به دارندگان گواهینامه مهارت جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، تعامل و همکاری مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی دارای مجوز از معاونت اشتغال با مراکز کارآفرینی و کسب و کار سازمان و تخصیص بخشی از منابع در اختیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال شامل تبصره ۱۸به منظور توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفی آزاد و … از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مطرح گردید.

همچنین مطالعه کنید:

بیمه شخص ثالث راننده محور تا پایان امسال اجرا خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.