صفحه اصلی / اسلایدر / ضریب جینی خانوارهای ایرانی به ۰.۳۸کاهش یافت
ضریب جینی خانوارهای ایرانی به ۰.۳۸کاهش یافت

ضریب جینی خانوارهای ایرانی به ۰.۳۸کاهش یافت

کسب و کار نیوز- طبق اعلام مرکز آمار، در سال گذشته ضریب جینی خانوارهای کل کشور ۰.۳۸۷۷ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۱کاهش نشان می­دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تغییرات ضریب جینی نشان می‌دهد؛ سهم بیست درصد کم‌­هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۰۱ و ۴۶.۲۱ درصد است. در سال گذشته ضریب جینی خانوارهای کل کشور ۰.۳۸۷۷ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۱کاهش نشان می­دهد. همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۰.۳۶۹۶ و ۰.۳۶۴۳ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۰۶۱ کاهش و ۰.۰۰۴۹ افزایش نشان میدهد.

مرکز آمار ایران ,

سال ۱۴۰۱-کل کشور:

سهم بیست درصد کم‌­هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۰۱ و ۴۶.۲۱ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه­‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه­‌ترین به ترتیب ١٢,٨۶، ٧.۶٩ و ۴.١٣ است. شاخص پالما به ۱.۸۲ و شاخص تیل به ۰.۲۵۲۴ رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون  ۰.۲۲۴۴ است.

مرکز آمار ایران ,

سال ۱۴۰۱– مناطق شهری:

سهم بیست درصد کم هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۵۹ و ۴۴.۹۰درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۱۱.۲۳، ۶.۸۲ و ۳.۸۰ است. شاخص پالما ۱.۶۵ و شاخص تیل ۰.۲۲۹۲ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۰۳۸ است .

سال ۱۴۰۱– مناطق روستایی:

سهم بیست درصد کم هزینه­‌ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۶,٨٩ و ۴۴.۶١ درصد است .

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه­‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه­‌ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ۱۰.۵۵، ۶.۴۷ و ۳.۷۰ است.

شاخص پالما ۱.۶۲ و شاخص تیل در ۰.۲۲۳۹ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۱۹۷۰ است.

در سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان­ کرمان (۰.۲۷۰۰)  و بالاترین ضریب جینی در استان­ سیستان و بلوچستان (۰.۴۶۴۷) مشاهده می­‌شود.

همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان­ ایلام (۰.۲۳۵۴) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان­ همدان (۰.۳۹۱۳) است.

مرکز آمار ایران ,

همچنین مطالعه کنید:

۷۵ درصد رشد اقتصادی مدیون بهره‌وری است/تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی گفت: رئیس جمهور مردمی دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.