صفحه اصلی / اسلایدر / بیش از ۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت/اشتغالزایی با احیای واحدهای نیمه تعطیل
بیش از ۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت/اشتغالزایی با احیای واحدهای نیمه تعطیل

بیش از ۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت/اشتغالزایی با احیای واحدهای نیمه تعطیل

کسب و کار نیوز- یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال و رونق تولید نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطای تسهیلات است. مطابق گزارش منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور بیش از 5400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه بازگشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه معاون اجرایی رئیس جمهور گفت:۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل در ۲سال گذشته احیا شده است. محسن منصوری در توییتی نوشت که در دوسال گذشته بیش از ۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت. ‏از موارد مهم مورد ‎تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت مردمی، راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل‌شده بود:چند هزار کارخانه تعطیل یا نیمه‌تعطیل راه افتاده؛ این خیلی مهم است. مفتخریم که با تلاش مجموعه ‎دولت سیزدهم، در دوسال گذشته بیش از ۵۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: پنج هزار و ۴۰۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی در این ۲ سال به چرخه تولید برگشته است. این یعنی اشتغالزایی و طبق برآوردهای ما بیش از ۱۰۰ همت از سرمایه های مردم به چرخه تولید برگشته که این چیزی جز لطف خداوند نیست. منصوری در ادامه نوشت: اشتغالزایی برای سه هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار انجام شد که این مهم است و در هفت هزار طرح ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شد اما بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از سرمایه های مردم به چرخه تولید برگشته است.

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند قوه قضاییه در جهت بهبود فضای اقتصادی کشور به‌خوبی توانسته از واحد‌های تولیدی حمایت و مانع تعطیلی آن‌ها شود. حمایت از فعالان اقتصادی و کارگران یکی از محور‌های اصلی دوره تحول و تعالی قوه قضاییه است. اظهارات رئیس قوه قضاییه در مناسبت‌ها و نشست‌های مختلف و حضور و بازدید میدانی رئیس دستگاه قضا از واحد‌های تولیدی همواره موید این امر است.

«در راستای حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و کمک به دولت در مهار تورم را با قوت و اهتمامی بیشتر پی بگیریم تا کنشگران عرصه تولید و اقتصاد که دل در گروی تعالی ایران عزیز دارند، در فضای مساعدتری به پیشبرد اهداف خود مبادرت ورزند.» این تنها بخشی از سخنان رئیس قوه قضاییه در جهت حمایت از فعالان اقتصادی و بخش تولید کشور است.

کمک به احیای واحد‌های تولیدی، جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و جلوگیری از بیکاری کارگران اقداماتی است که دستگاه قضا در چند وقت اخیر در راس امور خود قرار داده است و به گفته کارشناسان اقتصادی، حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نه‌تنها موجب کمک به تولید کشور؛ بلکه موجب افزایش سطح رفاه و بهبود معیشت کارگران خواهد شد.

حمایت از اشتغالزایی در بنگاه های کوچک

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

احیای واحد‌های تولیدی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران اقدامی مثبت در جهت حمایت از واحد‌های تولیدی است. این امر نه ‌تنها موجب حفظ نیروی کار خواهد شد؛ بلکه به صورت مستقیم بر مساله اقتصاد و تولید کشور اثرگذار است. دولت در وهله اول مسایل بنگاه های مشکل دار را حل کند. زیرا بسیاری از این بنگاه ها در چند سال اخیر تعطیل شده و یا در حال تعطیلی هستند. با توجه به اینکه برخی از مشکلات واحدهای اقتصادی، نداشتن تسهیلات ریالی است باید منابع ارزان قیمت با بازپرداخت منطقی از سوی بانکها به این بنگاه ها تخصیص یابد تا بنگاهها بتوانند خود را دوباره احیا کنند.

توسعه اشتغال نیاز به سرمایه گذاری دارد و این مهم زمانی تحقق می یابد که ایران بتواند سیاست های خارجی خود را با دیگر کشورها گسترش دهد. بی تردید توسعه روابط خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز به زمان دارد. بنابراین در حال حاضر باید به مشکلات واحدهای مشکل دار توجه کنیم و درصدد رفع مشکل این واحدها باشیم. بنگاه‌های کوچک بهترین بستر برای ایجاد اشتغال است. صنایع بزرگ در کشور ما صنایع دولتی و پایدار مثل نفت و فولاد و… هستند که با تغییر دولت‌ها ظرفیت‌ آنها تغییر چندانی نمی‌کند.

صنایع دربنگاه‌های کوچک استراتژیک و خاص است و بهترین مسیر برای رشد و توسعه اشتغال است. مقیاس و معیار دقیق تر برای سنجش میزان بیکاری و برنامه های دولت‌ها در حوزه بازار کار بنگاه‌های کوچک است. بنگاه های کوچک بعد از هدفمندی و تحریم ها آسیب‌های بسیار جدی دیدند و به شدت مورد تهدید واقع شدند. انتظار این بود که اولین اقدام دولت رسیدگی به بنگاه‌های کوچک باشد.

بنگاه های کوچک بیش از ۷۰ درصد اشتغال را دارند. از آنجایی که در کشور ما نرخ اشتغال در بخش خدمات بالاست، بیشتر شرایط اشتغال مربوط به بنگاه های کوچک است. هر چقدر وضعیت مردم از لحاظ قدرت خرید و میزان درآمد ضعیف تر باشد، بخش خدمات آسیب بیشتری می‌بیند.

همچنین مطالعه کنید:

ساده سازی فرآیند تجارت

سرمقاله باید دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای صادرات و واردات، همکاری خود با گمرک را افزایش دهند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.