صفحه اصلی / اسلایدر / سهم مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۴۴ هزار میلیارد تومان است/راه اندازی کسب و کار ارزان با ایجاد تعاونی ها
سهم مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۴۴ هزار میلیارد تومان است/راه اندازی کسب و کار ارزان با ایجاد تعاونی ها

سهم مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۴۴ هزار میلیارد تومان است/راه اندازی کسب و کار ارزان با ایجاد تعاونی ها

کسب و کار نیوز- معاون تعاون وزیرکار گفت: در بخش تعاون یک‌میلیون و ۷۴۷ هزار فرصت شغلی وجود دارد که سال گذشته ۱۰۳ هزار شغل جدید در بخش تعاون ایجاد شد. تعداد تعاونی‌های ثبت و تشکیل شده ۶۶ درصد افزایش یافت. تعاونی ها بهترین راه ایجاد درآمد و رسیدن به کسب و کاری پایدار برای فارغ التحصیلان و افراد جویای کار هستند و با توجه به هزینه‌های پایین و درآمدزایی بالای تعاونی‌ها، افراد جویای کار می توانند برای شروع یک کسب و کار موفق به تشکیل تعاونی اقدام کنند زیرا این واحدها بهترین راه ایجاد درآمد، کسب و کار موفق و ارزان به شمار می‌روند و به دلیل اهمیت نیروی انسانی و پایین بودن هزینه‌ها بازخورد و نتیجه بهتر و مطلوبتری در آنها حاصل می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بخش تعاون افراد در کنار هم قرار گرفته و با سرمایه‌های اندکی که تجمیع می‌کنند می توانند کارهای بزرگی انجام ‌دهند به نحوی که اگر هر عضو تعاونی یک میلیون تومان آورده تزریق کند از محل تجمیع آن سرمایه بسیار خوبی برای شروع یک کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار و پویا فراهم می‌شود.

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیرکار با حضور در یک  برنامه گفت‌وگوی به مناسبت هفته تعاون و هفته دولت گفت: مشارکت مردمی در تعاونی‌ها در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. این رقم در بهمن همان سال به ۲۷۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و بعد از آن که سازوکار دولت تغییر پیدا کرد و افراد جایگزین شدند، در شهریور سال گذشته به عدد ۴۱۰۰ میلیارد تومان، در بهمن‌ماه به ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید و در حال حاضر سهم مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۴۴ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی میزان مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۸ برابر ارتقا داشته است. معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان مشارکت و آورده مردم در شرکت‌های تعاونی‌ با رشد ۸ برابری از ۵.۲ هزار میلیارد به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.  وی این را هم گفت: زیرساخت‌های تعاون تقویت شد. به عنوان مثال؛ سرمایه بانک توسعه تعاون از سال ۸۸ افزایش نیافته بود. در دو سال گذشته سرمایه این بانک از رشد ۱۴۰ درصدی برخوردار شد و از رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ۶۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که قدرت تسهیلات‌دهی آن را افزایش داد.

 

پرداخت تسهیلات به بخش تعاون در دوسال به اندازه ۱۰سال

وی گفت: پرداخت تسهیلات به بخش تعاون در دو سال دولت سیزدهم به اندازه ۱۰ سال قبل از آن بوده است، به گونه‌ای که توسط بانک توسعه تعاون ۷۰ هزار میلیارد تومان و توسط ۲۴ بانک دیگر ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها داده شده است که این رقم اخیر بی‌سابقه است. مسکنی این را هم گفت: دو خط اعتباری داخلی ۲ همت و ۳ همت در هفته تعاون راه‌اندازی شد که خط ۳ هزار میلیارد تومانی براساس فناوری اطلاعات و دانش‌بنیان است. به گفته معاون امور تعاون وزیر کار، صندوق ضمانت صادرات عددی معادل ۳۰ درصد کل سالهای قبل ضمانت صادر کرده، البته هنوز نتوانسته‌ایم صندوق ضمانت صادرات را افزایش دهیم.

مسکنی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دغدغه بخش تعاون را دارد گفت: هر ماه جلسات رفع موانع تولید تعاونی‌ها برگزار می‌شود. ما در وزارت تعاون فرابخشی هستیم. برخی تعاونی‌های کشاورزی مشکلاتی با وزارت جهاد دارند. تعاونی‌های شیلاتی با محیط زیست و یا سایر تعاونی‌ها با بخش‌های دیگر دارند که این مشکلات را برطرف می‌کنیم.

معاون تعاون در مورد ریشه تعاون گفت: برخلاف آنچه که در متون اقتصادی گفته می‌شود ریشه تعاون در کشورهای غربی و مربوط به ۳۰۰ سال قبل است، اما ریشه آن یک قدمت ۷ هزار ساله دارد که تعاونی‌های زنان با عنوان واره و بنه بوده است و در حال حاضر هم بزرگترین تعاونی‌های اعتبار زنان صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی هستند که با مشارکت زنان انجام می‌شود و در آنان نکول و سوخت منابع هم وجود ندارد.

 

ثبت ۶ هزار تعاونی زنان

مسکنی همچنین گفت: از ۱۰ هزار تعاونی ثبتی ۶ هزار تعاونی مربوط به زنان ثبت شده است که البته از این تعداد ۴ هزار تعاونی موفق به تشکیل نشده‌اند و حدود ۶ تا ۷ هزار شرکت تعاونی فعال در کشور وجود دارد که ۷ درصد این تعاونی‌ها با مشارکت و با حضور زنان تشکیل شده و زنان یکی از موفق‌ترین مدل‌های تعاونی را تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه شعار دولت سیزدهم مردمی‌سازی اقتصاد است، گفت: اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اشاره به بخش تعاون دارد و در سیاست‌ها کلی به ویژه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده که سهم تعاون از تولید ناخالص داخلی باید به ۲۵ درصد برسد، در حالی که سهم دولت از اقتصاد در سالهای قبل به ۸۰ درصد هم رسیده بود و ۲۰ درصد باقیمانده در اختیار بخش تعاون و  خصوصی قرار داشت. بنابراین باید واگذاری‌ها به مردم با اولویت تعاونی‌ها انجام شود.

مسکنی همچنین با بیان اینکه عدالت مهمترین مأموریت تعاون است، گفت: کسانی که روحیه عدالت داشته باشند در بخش تعاون وارد می‌شوند و در روز جمعه که در مورد تعاون در پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران صحبت می‌کردم، بعد از اینکه رئیس‌جمهور از اجلاس بریکس برگشت، گزارشی ارائه کردیم که رئیس‌جمهور گفت با همین دست‌فرمان جلو بروید.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: در بخش تعاون یک‌میلیون و ۷۴۷ هزار فرصت شغلی وجود دارد که سال گذشته ۱۰۳ هزار شغل جدید در بخش تعاون ایجاد شد. تعداد تعاونی‌های ثبت و تشکیل شده ۶۶ درصد افزایش یافت. وی اظهار داشت: تمام خطوط اعتباری به تعاونی‌های دانش‌بنیان، روستایی، بانوان با اولویت پرداخت می‌شود و از مدل‌های تأمین مالی جمعی در تعاون استفاده می‌کنیم.

 

مشارکت مردم در تعاونی‌ها ۸ برابر شد

معاون امور تعاون وزیر کار با بیان اینکه در حال حاضر حجم نقدینگی در دست مردم به ۷ میلیون میلیارد تومان رسیده است، گفت: یکی از مدل‌هایی که می‌تواند مشارکت سرمایه‌های خرد مردم را انجام دهد و منابع مردم را جمع‌آوری کند، الگوی تعاونی‌ها است. تعاونی‌هایی که در دهه فجر سال گذشته راه‌اندازی شد ۵۲۰۰ میلیارد تومان مشارکت را جذب کرد که ۷۰ درصد آن منابع شخصی مردم و ۳۰ درصد تسهیلات دولت بود و امسال که در هفته تعاون ۴۴ هزار میلیارد تومان طرح تعاونی قابل بهره‌برداری شده است، در قالب ۳۷۳ طرح در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود که ۹۳ درصد آن توسط مردم و ۷ درصد با تسهیلات دولت انجام می‌شود.

وی خواسته تعاونگران را این گونه عنوان کرد که تعاونگران می‌خواهند مجوز به سادگی صورت گیرد. آنها در صدور مجوز اذیت نشوند. مردم منابعی دارند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. قرار است ۲۵ درصد اشتغال در بخش تعاون ایجاد شود. مسکنی گفت: در راستای تسهیل تشکیل تعاونی‌ها زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است. امیدواریم این زمان به یک هفته برسد. همچنین برای تقویت تعاونی‌ها صندوق ضمانت تعاون برای صدور ضمانت‌نامه تعاونی‌های کوچک درنظر گرفته شده است که امیدواریم سرمایه این صندوق هم تقویت شود.

هدایت سرمایه‌ها به بخش تعاون

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

تعاون در آموزه‌های دینی ما از اهمیت والایی برخوردار است. فرهنگ ایرانی اسلامی ما بر امر تعاون تأکید بخصوصی دارد، چرا که گسترش تعاون در جامعه منجر به توزیع سهم عادلانه تری از منابع کشور به نفع عموم مردم جامعه می‌‍‌شود.

متاسفانه برنامه هفتم توسعه گویای این واقعیت تلخ است که دولت اعتقاد چندانی به تعاون در اقتصاد ایران ندارد، بنابراین باید نگران این موضوع بود چرا که عدم اعتقاد به توسعه تعاون به این معناست که دولت اعتقادی به اصل ۴۴ قانون اساسی که بخشی از اقتصاد ایران است ندارد و برنامه ها را بدون رعایت برنامه های بالا دستی و دیگر بخش های اقتصادی کشور می نویسد و همچنان بر وجود اقتصاد دولتی رانتی و خصولتی پافشاری می کند.

استفاده از ظرفیت‌ها و کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تعاونی‌های تولیدی ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید ملی نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور دارند و چنانچه بستر رشد و توسعه کمی و کیفی آنها به نحو شایسته‌ مهیا شود موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه و توزیع عادلانه درآمد می‌شوند.

حضور مردم و سرمایه گذاری در بخش تعاون نیازمند تمهیداتی است، بدیهی است تمایل مردم به سرمایه گذاری دربخش تعاون منجر به تسهیل فضای کسب و کار و جذب سرمایه های خرد مردم در بازار کار کشورمی‌شود. بنابراین حمایت از تعاون می‌تواند در بخش‌های خدمات کشاورزی و حتی صنعت مفید باشد. اگر اقتصاد و کشور نیازمند افراد نخبه وکارآفرین در بخش اقتصادی وبازار کار کشور است بهترین راه تحقق این امر هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش تعاون است. راهی که می‌تواند منجر به هم افزایی نیروی انسانی در بخش کسب و کار و کاهش بیکاری افسار گسیخته‌ای شود که مشکلات معیشتی و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.