پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / در دولت سیزدهم محقق شد/رشد ۲.۸ برابری اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
در دولت سیزدهم محقق شد/رشد ۲.۸ برابری اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

در دولت سیزدهم محقق شد/رشد ۲.۸ برابری اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

کسب و کار نیوز- بررسی میزان ارائه چهار خدمت شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به دانش‌بنیان‌ها نشان می‌دهد که میانگین اعطای تسهیلات بر اساس سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت برای فعالیت‌ها و تولیدات دانش‌پایه نسبت به دولت دوازدهم ۲.۸ برابر رشد داشته است. با روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم در دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰، حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار گرفت و هم اکنون موضوع دانش‌بنیان در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش کسب و کار نیوز، این جایگاه به واسطه حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب و توجه و اهتمام دولت سیزدهم به اقتصاد دانش‌بنیان بوده است. ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال های اخیر خوش درخشیده‌ و توانسته‌اند با انجام پژوهش های کاربردی، تولید و بومی سازی تجهیزات و محصولات فناورانه در رفع بسیاری از مسائل و چالش های بخش های مختلف از جمله حوزه صنعت، سلامت، کشاورزی و حتی خدمات موثر عمل کنند.

جهت‌گیری دولت سیزدهم نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اتفاق مبارکی است و اعتقاد شخص رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت نیز تاثیر زیادی بر حمایت از این شرکت‌ها داشته و فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در این حوزه نیز بیانگر این واقعیت است.

 

صندوق نوآوری و تأمین مالی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور

یکی از نهادهای بسیار مهم در رشد، توسعه و شکوفایی شرکت های دانش بنیان و فناور، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری است؛ نهادی مالی حمایتی که بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و فناوری‌محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد.

به طور کلی هدف نهایی صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای کمک به رونق اقتصادی کشور از طریق حوزه‌های دانش بنیان و فناوری‌های برتر است.

این صندوق به منظور تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده/ محصول/بازار از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و حمایت کرده و خدمات مالی و اعتباری از جمله کمک، تسهیلات و مشارکت را برای آن‌ها تأمین می کند.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با آغاز به کار دولت سیزدهم تامین مالی حوزه دانش بنیان را تسریع بخشیده و با ارائه ابزارهای متنوع، طراحی و ایجاد فرآیندهای مناسب، توانسته است نقش‌آفرینی جدی در حوزه تامین مالی دانش‌بنیان ایفا کند. به طوری که آمارها در ارائه چهار خدمت تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حکایت از رشد ۲.۸ برابری میانگین سالانه اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها نسبت به دولت دوازدهم دارد.

 

اعطای ۱۲۹۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۴۶۲۵ طرح در دولت سیزدهم

صندوق نوآوری و شکوفایی با ایجاد شبکه همکاری با شبکه بانکی و تنها با سه هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه، توانسته است ۴۲ هزار میلیارد تومان خدمات در بخش‌های تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند.

بر اساس این گزارش، از ۴۲ همت خدمات ارائه شده به شرکت‌های فناور و دانش بنیان، ۲۵ همت در قالب تسهیلات و ۱۲ همت در حوزه ضمانت‌نامه‌ها و بقیه تحت سایر خدمات حمایتی به عنوان ابزار مهم مالی به حوزه دانش بنیان کشور ارائه شده است.

همچنین از ۲۵ همت تسهیلات اعطاشده به شرکت‌ها ۱۵.۵ همت از شبکه بانکی و ۹.۵ همت از منابع داخلی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تامین شد. به طوری که در دولت سیزدهم رشد خوبی را در حوزه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد بوده ایم. در حالی که میانگین سالانه اعطای تسهیلات در دولت دوازدهم ۲۲۳۷ میلیارد تومان بوده، این میزان در دولت سیزدهم ۶۴۵۵ میلیارد تومان اعلام شده و به عبارتی در دولت سیزدهم ۱۲۹۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۴۶۲۵ طرح اعطا شده است.

 

صدور سالانه ۳۴۳۴ میلیارد تومان ضمانت نامه

همچنین صدور ضمانت نامه نسبت به دولت دوازدهم از رشد ۳.۸ برابری میانگین سالیانه برخوردار بوده است؛ میانگین سالانه صدور ضمانت‌نامه در دولت دوازدهم ۹۲۸ میلیارد تومان بوده و این عدد در دولت سیزدهم به ۳۴۳۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

رشد ۷.۵ برابری سالانه توانمندسازی نسبت به دولت دوازدهم

اما ارزش ارائه خدمات توانمندسازی در دولت سیزدهم به شرکت های دانش بنیان و فناور کشورمان ۱۲۳ میلیارد تومان بوده به عبارتی سالانه ۶۱ میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان ها در حوزه خدمات توانمندسازی اعطا شده است؛ این در حالی است که میانگین سالانه توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در دولت دوازدهم تنها ۸ میلیارد تومان بوده است.

 

رشد ۵.۶ برابری سالانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر نسبت به دولت دوازدهم

همچنین سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جذب سرمایه برای فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان بوده است؛ به عبارتی در دولت سیزدهم و در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر سالانه ۲ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان سرمایه برای دانش بنیان ها جذب شده و این در حالی است که میانگین سالانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دولت دوازدهم ۳۹۲ میلیارد تومان بوده است.

 

جذب ۳۹ میلیارد تومان سرمایه مردمی

همچنین در بخش سرمایه جذب شده از طریق روش تامین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شاهد جذب ۳۹ میلیارد تومان از طریق روش تأمین مالی جمعی (جذب سرمایه مردمی) توسط هزار و ۲۹۵ سرمایه گذار برای ۱۸ طرح فناورانه برگزیده در مدت دوساله روی کارآمدن دولت سیزدهم بوده ایم.  میانگین سرمایه‌گذاری در این ۱۸ طرح با سود سالیانه ۵۰ درصد ۲۴ میلیون تومان بوده است.

 

حمایت تسهیلاتی صندوق نوآوری برای تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های فناورانه

علاوه بر این، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم همچنین با حمایت تسهیلاتی ۱۹۳ میلیارد تومانی بهره برداری از چندین طرح فناورانه را تسریع بخشیده است.

بازیابی کبالت از فیلتر کیک گرم کارخانه‌های روی با حمایت ۱۸.۵ میلیارد تومان، تولید صنعتی انواع فریز در ایرهای صنعتی، دارویی و غذایی با حمایت ۱۹ میلیارد تومان، تولید افزودنی بالابرنده عدد بازی روغن های روانکاو با حمایت ۲۰ میلیارد تومان، توسعه خط تولید کاتالیست با حمایت ۵۰ میلیارد تومان، تولید واکسن تب برفکی روغنی با حمایت ۳۰ میلیارد تومان، احداث کارخانه بریکت سرد آهن با حمایت ۳۵ میلیارد تومان و ساخت خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از گوره به جاسک با حمایت ۲۱ میلیارد تومان از جمله این طرح ها به شمار می روند.

همچنین مطالعه کنید:

اظهارنامه تعاملی برای مودیان با فروش بالاتر از ۱۸میلیاردتومان تولید می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا رستگار اظهار داشت: توافق شد در صورتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.