صفحه اصلی / اسلایدر / بازار در رکود کامل است/ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو
بازار در رکود کامل است/ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو

بازار در رکود کامل است/ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- ارزیابی بازار از رشد، افت و ثبات قیمت پرطرفدارهای ایران خودرو حکایت دارد. بطوریکه برخی از پرطرفدارهای ایران خودرو امروز ریزشی تا سقف 27 میلیون تومانی داشتند و برخی دیگر رشد 10 میلیونی را تجربه کردند. رصد بازار نشان می‌دهد پرطرفدارهای ایران خودرو در کنار رشد، ثبات و افت قیمت را هم تجربه کردند و با این شرایط می‌توان گفت ایران‌خودرویی‌ها با مثلث قیمتی راهی بازار شدند. به گفته فعالان بازار خودرو تثبیت نرخ دلار در بازار و سرگیجه خبری عمده دلایلی است که موجب شده تا پرطرفدارهای ایران خودرو کمی آرام شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به ارزیابی بازار و در میان پرطرفدارهای ایران خودرو «۲۰۷ پاناروما اتومات» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و افتی ۲۷ میلیونی داشت و «هایما S5 پلاس» هم با افت ۱۰ میلیونی راهی بازار شد. در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودروهای «۲۰۷ پاناروما اتومات»، «هایما S5 پلاس»، «سمند سورن پلاس»، «رانا پلاس»، «دنا پلاس» و «دنا پلاس توربو اتومات» مورد ارزیابی قرار گرفت.

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که امروز اکثر پرطرفدارهای ایران خودرو افت قیمت داشتند با این شرایط «سمند سورن پلاس» در بازار با افت یک میلیونی در بازار ۵۷۲ میلیون تومانی شد. اما «هایما S5 پلاس» هم در بازار یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته رشدی ۱۰ میلیون تومانی داشت.

از سوی دیگر رصد بازار نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی «رانا پلاس» ۴۹۲ میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت. در میان خانواده دنا هم امروز «دناپلاس» در بازار افتی ۳میلیونی داشت و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با کاهش ۲ میلیونی در بازار ۸۱۹ میلیون تومان قیمت گذاری شد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو «۲۰۷ پاناراما اتومات» بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد و با کاهش ۲۷ میلیونی در بازار ۸۱۵ میلیون قیمت خورد.

یکی از نتایج مثبت اعلام خبر آزادسازی منابع ارزی ایران این بود که قیمت ارزی مانند دلار حدود ۱۰۰۰ تومان و قیمت خودروها نیز در بیش ترین حالت حدود ۳۰ میلیون تومان ارزان تر شد. شاید این مقدار کاهش قیمت در مورد چیزی که مردم انتظار داشتند کم بوده باشد، اما به هر حال قیمت ها کمی پایین آمده و امید است این روند ادامه دار شود.

دکتر پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران می‌گوید: هر اقدامی که موجب شود ریال به صورت پایدار نسبت به دلار وضعیت بهتری داشته باشد خوب است ولی قبلش باید ببینیم چه عاملی سبب کاهش ارزش ریال می‌شود. وی این دوعامل را افزایش نقدینگی و نبود رشد اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده می‌تواند به صورت مقطعی روی کاهش ارزش دلار و تقویت ریال تأثیر داشته باشد، ولی در بلندمدت حفظ ارزش ریال در گرو کاهش مستمر تورم است.

وی تأکید می‌کند: تقاضایی که امروز برای دلار وجود دارد یک قسمتی از آن مربوط به واردات است، بخشی هم مربوط به کالاها می‌شود که بر اساس سیستم تخصیص ارز درباره آن صحبت می‌شود. یک قسمت دیگر هم مربوط به بخشی از مردم است که به هر دلیلی دنبال آن هستند سرمایه‌های خودشان را از کشور خارج کنند که این بخش در سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که اتاق بازرگانی آن را منتشر کرده است. این برای اقتصاد ایران عدد بزرگی است که تقاضا ایجاد می‌کند. یک بخشی قصد خرید خانه دارند، بخشی برای تحصیل و امور دانشجویی و موارد دیگری از این قبیل نیز هست که بانک مرکزی در محاسبات خودش نمی‌آورد و بر بازار ارز فشار می‌آورد. وی می‌گوید: در صورتی که پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود به بانک مرکزی کمک می‌کند در بازار دخالت کند و قیمت دلار را کمی کاهش دهد، ولی تا تورم کار و حرکت می‌کند، شاهد کاهش ارزش ریال هستیم.

وابستگی قیمت خودرو به نوسانات ارزی

امیر حسن کاکایی، کارشناس خودرو

واردات خودرو هنوز انجام نشده و معلوم هم نیست که انجام شود. از سوی دیگر حجم خودروهایی که قرار است وارد کشور شود، همچنان نامشخص است. سال گذشته هم واردات خودرو دارای مجوز بود اما به دلیل نبود ارز خودرویی وارد کشور نشد. تا به امروز چندین خبر از واردات خودرو اعلام شد، اما هنوز خودرویی به دست متقاضیان نرسیده است.

با کمبود ارز مواجه هستیم و در حال حاضر در صنعت خودرو تحریم هم هستیم. برای واردات خودرو مشکلی وجود ندارد ولی به علت سایر تحریم‌ها امکان جا به جایی پول را نداریم.

واردات در حد پنج یا ده هزار خودرو اهمیتی برای بازار خودرو ندارد. البته اتفاقی در زمینه واردات خودرو نخواهد افتاد. اگر هم وارداتی صورت بگیرد در حد محدود و رانتی است. واردات خودرو دست دوم نیز به بالای صد هزار تا نخواهد رسید. با وجود اینکه مجلس تمام سعی خود را برای برداشتن موانع واردات خودرو کرده است.

قیمت خودرو در ایران به شدت به قیمت ارز وابسته است. در اردیبهشت ماه بدون اینکه اتفاق خاصی بیافتد قیمت خودرو افزایش یافت. زیرا در آن زمان قیمت ارز بالا رفته بود و قیمت پژو پارس به ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

در حال حاضر دلار در کانال ۴۸ تومان و قیمت پژو پارس نیز به ۴۸۰ تومان رسیده است. گفتار درمانی‌هایی که صورت می‌گیرد تنها رکود و رونق را تغییر می‌دهد. بازار خودرو در رکود کامل است. اگر قیمت دلار ثابت بماند قیمت خودرو نیز ثابت و بازار در همین وضعیت رکود باقی خواهد ماند.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد بذرپاش با بیان این‌که مهم‌ترین مولدسازی تاریخ حوزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.