صفحه اصلی / اسلایدر / صدور ۱۸۳ هزار پروانه کسب بدون مراجعه حضور
صدور ۱۸۳ هزار پروانه کسب بدون مراجعه حضور

صدور ۱۸۳ هزار پروانه کسب بدون مراجعه حضور

کسب و کار نیوز- مدیر سامانه نوین اصناف کشور با بیان اینکه تا کنون ۱۸۳ هزار و ۸۶۱ پروانه کسب بدون مراجعه حضوری صادر شده است، گفت: سامانه نوین اصناف به معنای واقعی زیرساختی برای مدیریت هوشمند واحدهای صنفی راه‌اندازی کرده‌ است.

به گزارش کسب و کار نیوز، از اسفند سال گذشته سامانه نوین اصناف برای صدور پروانه کسب واحدهای صنفی بدون مراجعه حضوری و ردوبدل‌کردن اسناد کاغذی راه‌اندازی شد. این سامانه قدمی بزرگی برای هوشمندسازی واحدهای صنفی در کشور است. «حسین میرزایی» مدیر سامانه نوین اصناف درباره این سامانه و گام‌هایی که به‌واسطه توسعه آن برداشته شده است، گفت: بر اساس قانون، از سال ۹۲ سامانه ایرانیان اصناف آغاز به کار کرد، این سامانه تا ۲۰ اسفند سال گذشته مشغول ارائه سرویس بود و پس از آن سامانه «نوین اصناف» آغاز به کار کرد. اکنون کل فرایند صدور و تغییر نشانی از مسیر سامانه نوین اصناف پیگیری می‌شود.

مدیر سامانه نوین اصناف با بیان اینکه به‌واسطه این سامانه دیگر مجوز کاغذی صادر نمی‌شود، ادامه داد: کل فرایندهای مربوط به صدور پروانه کسب و تمدید تمام عملیات صنفی کاملاً غیرحضوری و بدون کاغذ شده است. وی بیان کرد: از اسفند سال گذشته تا کنون ۱۶۹ هزار و ۱۸۶ پروانه کسب بدون ردوبدل‌شدن کاغذ و مراجعه حضوری صادر شده است. در سامانه قدیمی یک واحد صنفی که دغدغه آن باید ایجاد کسب‌وکار و مدیریت نیروهایش باشد، مجبور بود ۴ تا ۶ ماه منتظر بماند و بارها به مراجع مختلف مراجعه حضوری داشته باشد تا در نهایت پروانه کسب او صادر شود. اما اکنون تمام این مراحل به‌صورت غیرحضوری انجام و ظرف مدت ۳ تا ۱۰ روز پروانه کسب صادر می‌شود.

میرزایی با تأکید بر اینکه برای صدور پروانه کسب از مراجعی مانند شاهکار، ثبت‌احوال، ثبت شرکت، شرح نشانی پستی، احراز نشانی پستی، مالیات، سامانه سامع، امکان، ایثارگری و نظام‌وظیفه استعلام برخط انجام می‌شود، گفت: در جریان صدور پرونده‌ها با فردی مواجه بودیم که پس از یک و نیم‌سال تلاش نتوانسته بود پروانه کسب خود را دریافت کند. اکنون اما رویه‌ها فرق کرده و تمام فرایند دریافت پروانه به‌صورت آنلاین و توسط سیستم انجام می‌شود.

مدیر سامانه نوین اصناف تاکید کرد: اتحادیه‌ها موظف هستند ظرف ۴۸ ساعت درخواستی که به آن‌ها ارسال شده را تایید یا رد کنند. اگر پاسخی از سوی اتحادیه ارسال نشود، درخواست از سوی سامانه تأیید و بقیه فرایند طی می‌شود. تمام مسئولیت در این بخش اگر مشکلی وجود داشته باشد و اتحادیه آن را اعلام نکند، علاوه بر فرد خاطی، مسئولیت برعهده اتحادیه نیز است، چرا که باید در زمان مقرر نسبت به رد یا تأیید درخواست اقدام می‌کرد.

میرزایی افزود: در سامانه قبلی روزانه به طور میانگین صدور یک هزار و ۵۰۰ پروانه صادر می‌شد، اما در سامانه جدید این شاخص به ۳ هزار و ۲۰۰ پروانه رسیده است. رکورد صدور پروانه نیز مربوط به ۲۴ تیر است که ۴ هزار و ۱۱۰ پروانه کسب صادر شد.

وی تاکید کرد: اکنون یک میلیون واحد، بدون داشتن پروانه کسب در حال فعالیت هستند. گاهی اوقات مسئول یک شهر به دلایلی به فرد متقاضی اجازه دریافت پروانه کسب را نمی‌داد. متقاضی گاهی مجبور بود مسافت طولانی طی کرده و از شهر دیگری برای دریافت پروانه درخواست بدهد. اکنون شعاع صنفی و شرط متراژ وجود ندارد و هر درخواستی که در سامانه ثبت می‌شود اگر مدارکش کامل و استعلاماتش تایید شده باشد، پروانه کسب را دریافت می‌کند.

مدیر سامانه اصناف نوین افزود: تا کنون برای ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۵۷ فرد صنفی پروفایل الکترونیکی اختصاصی طراحی کرده‌ایم و افراد می‌توانند هر درخواستی که دارند را ثبت کنند. اکنون حاکمیت به یک اتوماسیون سیستمی بین خود و سه میلیون واحد صنفی مجهز شده است که می‌تواند بر وضعیت آن‌ها نظارت کند. سامانه نوین اصناف جزو سه سامانه بزرگ دولت الکترونیک در کشور است.

وی گفت: در این سامانه ۲۱۰ میلیارد تومان توسط متقاضیان پول پرداخت شده که بین اتحادیه‌ها، اتاق‌های اصناف شهرستان و اتاق اصناف ایران تسهیم شده است. به طور مثال اتاق اصناف از این مسیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. ضمن اینکه سامانه قبلی قطعی‌های مکرر داشت که باعث شده بود اتحادیه‌ها با مشکل مواجه شوند و حتی تعدیل‌نیرو کنند؛ اما سامانه نوین اصناف این مشکلات را به حداقل رسانده است و چرخه‌ی مالی اتحادیه‌ها به درستی ایجاد و ضعف‌های گذشته را ترمیم کرده است.

میرزایی گفت: ۲ میلیون و ۴۹۴ هزار واحد صنفی در کشور ما با پروانه کسب در حال فعالیت هستند. ۶۷۰ هزار پروانه کسب نیز در وضعیت منقضی قرار دارند. در گذشته وظیفه اتحادیه بود که به فرد برای منقضی شدن پروانه ابلاغیه بدهد؛ اما در سامانه نوین اصناف همه چیز سیستمی شده و هر اتفاقی که برای پرونده رخ دهد قابل‌مشاهده در سامانه است. در واقع سامانه نوین اصناف در حال پاک‌سازی اطلاعات نظام صنفی کشور است. پروانه‌های بدون کدپستی یا با کدپستی غلط همگی در حال اصلاح هستند. از این تعداد یک میلیون شماره موبایل نداشتند یا شماره‌شان غلط بود که آن‌ها نیز در مرحله اصلاح هستند.

وی با بیان اینکه سامانه نوین اصناف به بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی کشور وب‌سرویس استعلام اطلاعات پروانه کسب را ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در گذشاته برای مدیریت سه هزار کد آیسیک (کد بین‌المللی ISIC) یا شغل، بیش از ۲۰۰ هزار حالت برای صدور پروانه کسب وجود داشت، یعنی شرایط صدور پروانه کسب رستوران در دو شهرستان مجاور با هم تفاوت داشت؛ اما با همت اصناف و با محوریت اتاق اصناف ایران، کلیه‌ی شرایط در قالب کاربرگ‌های صنفی در درگاه ملی مجوزها به صورت واحد و یکپارچه درآمده است و متقاضیان در هر نقطه‌ای از کشور، با یک سنجه و شرایط واحد می‌توانند اقدام به دریافت پروانه کسب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.