صفحه اصلی / اسلایدر / رئیس جمهور: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی بانکی تعطیل شود/بهره‌گیری تولید از زیست بوم دانش بنیان
رئیس جمهور: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی بانکی تعطیل شود/بهره‌گیری تولید از زیست بوم دانش بنیان

رئیس جمهور: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی بانکی تعطیل شود/بهره‌گیری تولید از زیست بوم دانش بنیان

کسب و کار نیوز- احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل از سیاست های اصلی است. تعطیلی صنایعی که از گذشته بدهی بانکی دارند به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست و بانک ها نیز بایستی ضمن ارایه تسهیلات به تکالیف خود در این زمینه عمل کنند. باتوجه به اهمیت بازگرداندن واحدها به چرخه تولید، پیشنهاد بخشودگی مالیات واحدهای راکد و ورشکسته ارائه شده که امید است در نهایت منجر به تصویب و تکریم تولیدکنندگان و صادرکنندگان شود. امروز هدف اصلی حفظ تولید است. شرایط خاص است بنابراین واحدهایی که بدهی بانکی دارند اما سرپا و فعال هستند باید به نحوی حمایت شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس‌جمهور در ششمین جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم، با تأکید بر اجرای به‌موقع قوانین مصوب مربوط به اشتغال از سوی دستگاه‌های مرتبط، آسیب‌شناسی وزارتخانه‌های کم‌کار در ایجاد اشتغال را خواستار شد. رئیسی گفت: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود و بانک‌ها باید بازپرداخت تسهیلات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری کنند. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در ششمین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، با تاکید بر اجرای به موقع قوانین مصوب مربوط به اشتغال از سوی دستگاه‌های مرتبط، آسیب‌شناسی وزارتخانه‌های کم‌کار در ایجاد اشتغال را خواستار شد.

رئیسی با بیان اینکه اعتبارات شرط لازم برای ایجاد اشتغال است، اما شرط کافی نیست، افزود: بارها اتفاق افتاده که با ابتکار و تغییر رویکرد یا مدیریت، یک واحد تولیدی مشکل‌دار، احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است. رئیس جمهور تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و توقف تولید را برخلاف سیاست اشتغال‌زایی دانست و تاکید کرد: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود و بانک‌ها بازپرداخت تسهیلات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری نمایند.

رئیسی توجه ویژه به حرفه‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از راه‌های مؤثر و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال دانست و شورای اشتغال را مکلف کرد راهکارهای کمک به آموزش و پرورش برای فعال‌تر کردن این بخش را بررسی و ارائه نماید.

در این جلسه گزارش عملکرد اشتغال سال ۱۴۰۲ کل کشور از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکرد تسهیلات تکلیفی اشتغالزایی بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه سال ۱۴۰۲ از سوی رئیس کل بانک مرکزی و همچنین گزارش وضعیت منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین گزارش برنامه اشتغال وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

خلق تشکل های پیشرفته صنعتی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

دولت با بهره گیری از اقتصاددانان و متخصصان و دانش آموختگان می تواند مشکلات موجود بر سر راه توسعه صنعتی را حل و اقتصاد کشور را روی ریل توسعه قرار دهد. همچنین در شرایط تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد. زیرا مهم‌ترین سرمایه‌شان نیروی انسانی و دانش نهفته در آن‌هاست که به‌هیچ‌عنوان قابل تحریم نیست. با تکیه بر آن‌ها نقش تحریم‌ها روزبه‌روز کمرنگ‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر مشکلی که در کشور داشتیم، در خصوص فضای کسب و کار بود که شاهد انحصارها و امضاهای طلایی بودیم. تنگ بودن فضای کسب و کار به معنای افزایش سرانه هزینه ایجاد شغل در کشور است. وقتی گره‌ها و امضاهای طلایی و انحصارها برداشته شود، هزینه ایجاد شغل برای کارآفرینی پایین می‌آید و منجر به افزایش اشتغال خواهد شد. در کشور سلسه قوانینی نظیر قانون استفاده از حداکثر توان تولید داخلی و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی وجود دارد که دولت ‌ها را به استفاده از این سیاست‌ها ملزم می‌کند، اما متأسفانه دولت‌های گذشته به ویژه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اعتقادی به اجرای این قوانین و استفاده از ظرفیت داخلی نداشتند و فکر می کردند با نگاه بیرونی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند، لذا برنامه‌ای برای رونق تولید داخلی نداشتند.

حمایت از تولید داخلی یکی از ملزومات توسعه اقتصادی است. استقرار شرکت های دانش بنیان در کنار واحدهای صنعتی، استفاده از ظرفیت واحدهای کارآفرینی و فعال کردن کارآفرینان هم از دیگر ملزومات توسعه اقتصاد صنعتی است که دولت می تواند با توجه به آن ها، سیاست های اقتصادی را در پیش گیرد. با توجه به اینکه خلق تشکل های پیشرفته صنعتی و جایگزینی آن با واحدهای سنتی در بالا رفتن بهره وری تولید اثر گذار است، لازم است دولت سیزدهم در بخش صنعت و معدن با استفاده از فارغ التحصیلان جوان و تازه نفس به توسعه صنعتی کمک کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.