پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مروری بر ویژگی های یک کارمند موفق
مروری بر ویژگی های یک کارمند موفق

مروری بر ویژگی های یک کارمند موفق

کسب و کار نیوز- امروزه سرمایه‌های انسانی برای هر سازمان یا کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردارند و مدیران ارشد به دنبال کشف و تشویق سرمایه‌های انسانی هستند که دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند. کارمندانی با خصوصیات رفتاری و اخلاقی ویژه که موجب کسب منفعت برای سازمان یا کسب و کار می‌شوند و در درجه اول رفتار سازمانی را سرلوحه کار خود قرار می دهند، خط مشی را رعایت کرده و به سازمان متعهد می باشند.

ابوالفضل زاهدی- کارشناس تعالی سرمایه انسانی

 

کارمند موفق از نظر مدیران باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

  • سازگار باشید.

کارمندانی که قادرند به راحتی از وظیفه­ای به سراغ وظیفه دیگر بروند، در ابتدای صف کارمندان نمونه و موفق هستند. آنها قادرند خود را با شرایط و موقعیت­های جدید سازگار نمایند.

 

  • علاقه­مند باشید.

هر مدیری دوستدار کارمندی است که شوق رسیدن به موفقیت دارد و حاضر است هر وظیفه­ای را فارغ از میزان سختی آن به عهده بگیرد.

 

  • معتمد باشید.

کارمندی که قادر است دستورالعمل­ها را دنبال کرده و به ضرب­الاجل­ها متعهد باشد، کارمند معتمدی است.

مدیران می­دانند که نیاز به پیگیری همیشگی از اینگونه افراد نیست؛ چون وظایف خود را به خوبی انجام می­دهند.

 

  • اصول امانت داری و رازداری را حفظ کنید.

همواره بر اصول رازداری و امانت داری در سازمان یا کسب وکار پایدار بوده و طبق قوانین و مقررات سازمان یا کسب و کار خود بر حفظ محرمانگی اطلاعات کوشا باشید.

 

  • به خودتان اعتماد داشته باشید.

آرامش و اعتماد به نفس، انرژی شما را برای شکوفایی خلاقیت در محیط کار بیشتر می­کند و باعث می­شود مطمئن و کاربلد به نظر برسید.

 

  • اخلاق و رفتار حرفه­ای داشته باشید.

مطمئن باشید هم ارباب­رجوع و هم همکاران، تفاوت بین یک کارمند شوخ­طبع و فردی که تلاش می­کند فریب­شان دهد را به خوبی می­فهمند. به یاد داشته باشید کارمند هر جایی که هستید، داشتن اخلاق حرفه­ای متناسب با فرهنگ سازمانی، مهم­ترین رکن موفقیت شماست.

اخلاق حرفه­ای فرسنگ­ها با فریب فاصله دارد، تضمین­کنندۀ موفقیت شما در حیطه­ی کاری­تان بوده و تصویری مثبت از شما به جای می­گذارد.

 

  • استفاده از تلفن همراه را در محل کار، به حداقل برسانید.

گوشی تلفن­تان را در کشوی خود قرار داده و سعی کنید فقط در موارد ضروری از تلفن همراه استفاده کنید.

 

  • آموخته ­های خود را به کارمندان جدید آموزش دهید.

یادتان نرود شما هم زمانی تازه­کار و نابلد بوده­اید. روزهای اول استخدام خود را به یاد بیاورید. در برخورد با کارمندان جدید، نقش یک مربی و راهنما را ایفا کنید .

منظم باشید.

داشتن نظم و انضباط برای همه مدیران بشدت حائز اهمیت است.

برای به نیتجه رساندن کار یا پروژه­ای که به شما محول شده، عزم­تان را جزم کرده و کارتان را در مهلت تعیین شده به اتمام برسانید.

 

  • داوطلب و فعال برای انجام فرآیندهای کاری باشید.

به فکر کار تیمی باشید و تک­روی را فراموش کنید.

بگذارید افتخار به انجام رساندن یک پروژه، برای کل تیم­تان باشد. با داوطلب شدن برای شرکت در یک­ پروژه، نگران این نباشید که آخرِ کار، چه کسی مورد تعریف و تمجید قرار می­گیرد.

 

  • “پذیرش”­ کلید اساسی پیشرفت­های کاری شماست.

سیاست­های کلی بانک یا واحد سازمانی یا کسب و کار شما به مدیران مربوط می­شود. بنابراین اگر به مواردی برخورد کردید که به نظرتان یک جای کار ایراد دارد، سعی کنید تصمیمات و رویکرد مدیران را درک و قضاوت کردن را کنار بگذارید. سعی کنید طبق اصول سازمانی پیش بروید زیرا سیاست­های کلی هر کسب و کار از منافع کلی آن پیروی می­کند.

 

  • سرعت و دقت.

شما باید در انجام کارهایتان به قدری فعال باشید که هیچ کاری روی میزتان نماند. کارهایتان را به ترتیب و در نهایت سرعت و دقت انجام دهید.

 

  • از انتقاد فرار نکنید.

انتقاد از شما به معنی بیان نقاط قابل بهبود و اولویت­های کاری­تان به شماست. زمانی که رئیس یا همکاری از شما انتقاد می­کند، به سرعت عکس­العمل نشان ندهید، سعی کنید از هم کمی فاصله بگیرید تا هر دو نفرتان آرام­تر شوید،  سپس با هم صحبت کرده و مساله را حل کنید.

 

  • از مدیران خود بخواهید به شما بگویند چه نتیجه­ای را از شما انتظار دارند.

وقتی کارتان را بلد باشید و آنرا به بهترین نحو ممکن انجام دهید، کافی است بدانید مطلوب­ترین نتیجه در یک پروژه یا فرآیند کاری چیست؛ آن وقت همان هدف را دنبال می­کنید، پشتکار داشته باشید و موانع را برطرف کنید تا در نهایت موفق شوید.

 

  • در برخورد با همکارانتان، روابط بهتر وصمیمی­تری داشته باشید.

این را باید بدانیم که هرشخص در حوزه فعالیت کاری خود دارای مهارت ویژه­ای است و همه ما می­توانیم در هنگام نیاز، از مهارت­های یکدیگر بهره ببریم؛ بنابراین سعی کنید طوری با همکارانتان رفتار کنید که توأم با تواضع،­ محبت و احترام باشد.

 

  • جزئی­نگر باشید.

یکی از ویژگی­های بارز یک کارمند خوب و موفق، جزئی­نگری است. در انجام کارهای محوله، به جزئیات کار دقت کرده و تمام ریزه­کاری­ها را در نظر بگیرید.

 

  • یادگیری مهارت­های جدید را یک فرصت ویژه بدانید.

اگر سازمانی جهت ارتقای شغلی یا تحصیلی کارکنان، دوره­های آموزشی برگزار کرده یا هزینه­های دوره­های آموزشی کارمندانش را متقبل می­شود، حتماً از این امکانات استفاده کنید.

یادگیری مهارت­های جدید و توسعه هرچه بیشتر، شما را به فردی ­توانمند تبدیل می­کند؛ بنابراین نسبت به دیگران از سبک زندگی و پیشرفت شغلی با کیفیت­ تری برخوردارید.

 

  • پرهیز از شایعات و حاشیه­ ها

شناسایی مشکلات در سازمان یا کسب وکار مهم است؛ اما یک کارمند خوب همین که متوجه مشکلی شد، بجای صحبت با دیگر کارمندان و ایجاد جو منفی، موضوع را با مافوق خود مطرح می­کند. از حاشیه­ها در محل کار دوری کرده و از حاشیه­سازی فرار کنید.

 

  • حضور مؤثر در رویدادهای سازمان

سعی کنید در هر رویدادی که از طرف سازمان برای کارکنان ترتیب داده می­شود شرکت کرده و حضور مؤثر داشته باشید.

 

  • هدف داشته باشید.

داشتن هدف در همه مراحل کاری و زندگی بسیار مؤثر می­باشد. همواره در انجام کارها سعی کنید که یک هدف واحد را دنبال کنید و تا رسیدن به هدفٍ خود، دست از کار نکشید. هرچقدر هم هم سخت باشد یادتان نرود که شما توانایی انجام آن را دارید.

 

منابع:

  • کتاب هفت عادت مردمان مؤثر؛ اثر استیون کاوی
  • کتاب نگرش همه چیز است؛ اثر جف کلر

 

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.