ابوالفضل زاهدی- کارشناس تعالی سرمایه انسانی
کارمند موفق از نظر مدیران باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
- سازگار باشید.
کارمندانی که قادرند به راحتی از وظیفهای به سراغ وظیفه دیگر بروند، در ابتدای صف کارمندان نمونه و موفق هستند. آنها قادرند خود را با شرایط و موقعیتهای جدید سازگار نمایند.
- علاقهمند باشید.
هر مدیری دوستدار کارمندی است که شوق رسیدن به موفقیت دارد و حاضر است هر وظیفهای را فارغ از میزان سختی آن به عهده بگیرد.
- معتمد باشید.
کارمندی که قادر است دستورالعملها را دنبال کرده و به ضربالاجلها متعهد باشد، کارمند معتمدی است.
مدیران میدانند که نیاز به پیگیری همیشگی از اینگونه افراد نیست؛ چون وظایف خود را به خوبی انجام میدهند.
- اصول امانت داری و رازداری را حفظ کنید.
همواره بر اصول رازداری و امانت داری در سازمان یا کسب وکار پایدار بوده و طبق قوانین و مقررات سازمان یا کسب و کار خود بر حفظ محرمانگی اطلاعات کوشا باشید.
- به خودتان اعتماد داشته باشید.
آرامش و اعتماد به نفس، انرژی شما را برای شکوفایی خلاقیت در محیط کار بیشتر میکند و باعث میشود مطمئن و کاربلد به نظر برسید.
- اخلاق و رفتار حرفهای داشته باشید.
مطمئن باشید هم اربابرجوع و هم همکاران، تفاوت بین یک کارمند شوخطبع و فردی که تلاش میکند فریبشان دهد را به خوبی میفهمند. به یاد داشته باشید کارمند هر جایی که هستید، داشتن اخلاق حرفهای متناسب با فرهنگ سازمانی، مهمترین رکن موفقیت شماست.
اخلاق حرفهای فرسنگها با فریب فاصله دارد، تضمینکنندۀ موفقیت شما در حیطهی کاریتان بوده و تصویری مثبت از شما به جای میگذارد.
- استفاده از تلفن همراه را در محل کار، به حداقل برسانید.
گوشی تلفنتان را در کشوی خود قرار داده و سعی کنید فقط در موارد ضروری از تلفن همراه استفاده کنید.
- آموخته های خود را به کارمندان جدید آموزش دهید.
یادتان نرود شما هم زمانی تازهکار و نابلد بودهاید. روزهای اول استخدام خود را به یاد بیاورید. در برخورد با کارمندان جدید، نقش یک مربی و راهنما را ایفا کنید .
منظم باشید.
داشتن نظم و انضباط برای همه مدیران بشدت حائز اهمیت است.
برای به نیتجه رساندن کار یا پروژهای که به شما محول شده، عزمتان را جزم کرده و کارتان را در مهلت تعیین شده به اتمام برسانید.
- داوطلب و فعال برای انجام فرآیندهای کاری باشید.
به فکر کار تیمی باشید و تکروی را فراموش کنید.
بگذارید افتخار به انجام رساندن یک پروژه، برای کل تیمتان باشد. با داوطلب شدن برای شرکت در یک پروژه، نگران این نباشید که آخرِ کار، چه کسی مورد تعریف و تمجید قرار میگیرد.
- “پذیرش” کلید اساسی پیشرفتهای کاری شماست.
سیاستهای کلی بانک یا واحد سازمانی یا کسب و کار شما به مدیران مربوط میشود. بنابراین اگر به مواردی برخورد کردید که به نظرتان یک جای کار ایراد دارد، سعی کنید تصمیمات و رویکرد مدیران را درک و قضاوت کردن را کنار بگذارید. سعی کنید طبق اصول سازمانی پیش بروید زیرا سیاستهای کلی هر کسب و کار از منافع کلی آن پیروی میکند.
- سرعت و دقت.
شما باید در انجام کارهایتان به قدری فعال باشید که هیچ کاری روی میزتان نماند. کارهایتان را به ترتیب و در نهایت سرعت و دقت انجام دهید.
- از انتقاد فرار نکنید.
انتقاد از شما به معنی بیان نقاط قابل بهبود و اولویتهای کاریتان به شماست. زمانی که رئیس یا همکاری از شما انتقاد میکند، به سرعت عکسالعمل نشان ندهید، سعی کنید از هم کمی فاصله بگیرید تا هر دو نفرتان آرامتر شوید، سپس با هم صحبت کرده و مساله را حل کنید.
- از مدیران خود بخواهید به شما بگویند چه نتیجهای را از شما انتظار دارند.
وقتی کارتان را بلد باشید و آنرا به بهترین نحو ممکن انجام دهید، کافی است بدانید مطلوبترین نتیجه در یک پروژه یا فرآیند کاری چیست؛ آن وقت همان هدف را دنبال میکنید، پشتکار داشته باشید و موانع را برطرف کنید تا در نهایت موفق شوید.
- در برخورد با همکارانتان، روابط بهتر وصمیمیتری داشته باشید.
این را باید بدانیم که هرشخص در حوزه فعالیت کاری خود دارای مهارت ویژهای است و همه ما میتوانیم در هنگام نیاز، از مهارتهای یکدیگر بهره ببریم؛ بنابراین سعی کنید طوری با همکارانتان رفتار کنید که توأم با تواضع، محبت و احترام باشد.
- جزئینگر باشید.
یکی از ویژگیهای بارز یک کارمند خوب و موفق، جزئینگری است. در انجام کارهای محوله، به جزئیات کار دقت کرده و تمام ریزهکاریها را در نظر بگیرید.
- یادگیری مهارتهای جدید را یک فرصت ویژه بدانید.
اگر سازمانی جهت ارتقای شغلی یا تحصیلی کارکنان، دورههای آموزشی برگزار کرده یا هزینههای دورههای آموزشی کارمندانش را متقبل میشود، حتماً از این امکانات استفاده کنید.
یادگیری مهارتهای جدید و توسعه هرچه بیشتر، شما را به فردی توانمند تبدیل میکند؛ بنابراین نسبت به دیگران از سبک زندگی و پیشرفت شغلی با کیفیت تری برخوردارید.
- پرهیز از شایعات و حاشیه ها
شناسایی مشکلات در سازمان یا کسب وکار مهم است؛ اما یک کارمند خوب همین که متوجه مشکلی شد، بجای صحبت با دیگر کارمندان و ایجاد جو منفی، موضوع را با مافوق خود مطرح میکند. از حاشیهها در محل کار دوری کرده و از حاشیهسازی فرار کنید.
- حضور مؤثر در رویدادهای سازمان
سعی کنید در هر رویدادی که از طرف سازمان برای کارکنان ترتیب داده میشود شرکت کرده و حضور مؤثر داشته باشید.
- هدف داشته باشید.
داشتن هدف در همه مراحل کاری و زندگی بسیار مؤثر میباشد. همواره در انجام کارها سعی کنید که یک هدف واحد را دنبال کنید و تا رسیدن به هدفٍ خود، دست از کار نکشید. هرچقدر هم هم سخت باشد یادتان نرود که شما توانایی انجام آن را دارید.
منابع:
- کتاب هفت عادت مردمان مؤثر؛ اثر استیون کاوی
- کتاب نگرش همه چیز است؛ اثر جف کلر