صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / وزیر ارتباطات در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ خبر داد/نشست وزرای اکو در تهران/ افزایش ۲ برابری سرعت اینترنت سیار
وزیر ارتباطات در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ خبر داد/نشست وزرای اکو در تهران/ افزایش ۲ برابری سرعت اینترنت سیار

وزیر ارتباطات در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ خبر داد/نشست وزرای اکو در تهران/ افزایش ۲ برابری سرعت اینترنت سیار

کسب و کار نیوز- وزیر ارتباطات با بیان اینکه سرعت اینترنت همراه از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲ برابر شده است، اعلام کرد: تیرماه امسال اجلاس وزرای عضو سازمان اکو در تهران برگزار می‌شود و از برخی وزرای ارتباطات کشورهای دیگر خواسته‌ام در این مراسم حضور پیدا کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالات آن‌ها درباره کندی سرعت اینترنت گفت: یک سایت خارجی هر ماه سرعت اینترنت ثابت و همراه تمام کشورها را می‌سنجد. «میانه» سرعت اینترنت همراه کشور در ابتدای دولت سیزدهم و در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۸ مگابیت‌برثانیه بوده و اکنون به ۳۵.۶ مگابیت‌برثانیه رسیده و تقریبا ۲ برابر شده است. اینترنت ثابت نیز از ۹ مگابیت‌برثانیه به ۱۲.۵ مگابیت‌بر ثانیه رسیده است. اینترنت ثابت البته رشد کمتری داشته چرا که سالهاست در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است. پروژه فیبرنوری را به همین دلیل به مرحله اجرا درآوردیم، امیدواریم بتوانیم سرعت‌های چند صد مگابیت‌برثانیه را در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی درباره تجارت الکترونیک و بسترهایی که باید برای این کار ایجاد شود افزود: یکی از بسترهای اصلی توسعه تجارت الکترونیک، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است. در وزارت ارتباطات به دنبال این هستیم تا اینترنت پرسرعت، با کیفیت و امن را حتی تا دور افتاده‌ترین نقاط روستایی در دسترس قرار بدهیم تا بستر کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال فراهم شود. اکنون نزدیک به ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. در ۲۱ ماه گذشته بیش از ۴ هزار روستا متصل شدند که می‌توان گفت کاری معادل ۴ سال گذشته انجام شده است.

وی گفت: تا پایان ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای۲۰ خانوار کشور به اینترنت متصل خواهند شد تا همه بتوانند در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی نیز به اینترنت برای مسائل روزانه و کسب‌وکار خود دسترسی داشته باشند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شعار این نمایشگاه آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است. دولت برای بهتر شدن آینده اقتصاد دیجیتال در کشور در برنامه هفتم توسعه بسته خوبی پیش‌بینی کرده و هدف‌گذاری که صورت گرفته این است که سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور که ۷.۸ دهم است در پایان برنامه به ۱۵ درصد برسد. یکی از سرفصل‌های اصلی این برنامه اقتصاد دیجیتال است که در قالب چند ماده مهم توسعه اقتصاد دیجیتال را معماری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در گام نخست وزارت ارتباطات مکلف شده ظرف مدت ۶ ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران برسانند. ضمن اینکه تمام دستگاه‌های کشور مکلف شدند که از شهریور امسال تا شهریور سال آینده برنامه هوشمندسازی و تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال بخش خود را تهیه و به تصویب هیات وزیران برسانند. در این برنامه بر استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا تاکید شده و وزارت ارتباطات نیز مکلف به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و پردازشی مربوط به این کار است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات دیگر این است که در تمام دستگاه‌های اجرایی مرکز تحول دیجیتال و نوآوری تاسیس شود تا بتوانیم فرایند را در دستگاه راهبری کنیم. این بسته دارای جزییات زیادی است که کشور را آماده توسعه هرچه بیشتر اقتصاد دیجیتال می‌کند. وی گفت: با تلاش شرکت‌های ایرانی اکنون شرایطی را داریم تا بتوانیم محصولات و سکوهای دانش‌بنیان را به کشورهای دیگر صادر کنیم. در ۶ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی منعقد شده است. امیدواریم بتوانیم زمینه صادرات محصولات دیگر بر بستر زیرساختی که دولت فراهم کرده را مهیا کنیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در هفته‌های آتی اجلاس وزاری عضو سازمان «اکو» را در تهران برگزار خواهیم کرد و از برخی وزرای ارتباطات کشورهای دیگر خواسته‌ام در این مراسم حضور پیدا کنند تا زیرساختی برای استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر ایجاد شود.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: هرگز نگفته‌ام که فقط ۱۰ درصد از نیاز مردم اینترنت بین‌الملل است، بحث پیام‌رسان بومی بود. در اینباره صحبت کردیم که چند درصد تعاملات خبرنگار با مخاطبین خارج از کشور است؟ پاسخ به این سوال بود که به اشتباه طور دیگری منعکس شد. عمده نیاز ما در کشور با خانواده و همکارمان هستند که در داخل زندگی می‌کنند.۹۰ درصد نیاز پیام‌رسانی افراد برای ارتباط با یکدیگر است. به عنوان وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند اعلام می‌کنم که کشور هرچقدر نیاز به اینترنت بین‌الملل داشته باشد حتما فراهم می‌کنیم. روز جمعه ۲.۵ ترابیت بر ثانیه از ظرفیت کشور دچار قطعی شد و از آنجایی که این ظرفیت وجود داشت، به سرعت آن را جایگزین کردیم. چرا که تا سه برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳۰ گیگ ما در خلیج فارس قطع شد و ما چند روز دچار اختلال شدیم.

وزیر ارتباطات در خصوص عدم حضور برخی استارتاپ‌ها در این نمایشگاه افزود: من متولی حضور شرکت‌ها در نمایشگاه نیستم و باید این مسئله را از نظام صنفی پیگیری کنید. تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور به کار می‌گیریم و بهترین‌ها را برای شرکت‌های استارتاپی فراهم خواهیم کرد. برخی چیزها بر خلاف اراده ما اتفاق افتاده که قابل بحث است. تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم آمریکایی ظلم به اقتصاد دیجیتال ایران است. یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد دیجیتال پلتفرم‌های بومی ما هستند. در سال‌های گذشته با همت جوانان کشور پلتفرم‌های بزرگ حوزه خرید و فروش، گردشگری و حمل و نقل شکل گرفته‌اند. ما با هرگونه اختلال در اینترنت که باعث ایجاد مشکل در شبکه ارتباطی کشور باشد مخالف هستیم. تصمیم گیری درباره محدویت اینترنت و لغو آن در کارگروه مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زارع‌پور افزود: چندین مرتبه اعلام کرده‌ام که نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است که محدودیت گوگل پلی رفع شود اما درباره شبکه اجتماعی و پیام‌رسان تا زمانی که این‌ها در کشور ما دفتر تاسیس نکنند و قواعد ما را نپذیرند معقول نیست که فعالیت‌ کنند. حتی در کشورهای اروپایی نیز به دنبال تنظیم‌گری در این بخش هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.