صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ازبکستان تجارتی مغفول مانده در منطقه/ امضای نقشه راه توسعه روابط تهران و تاشکند
بازار ازبکستان تجارتی مغفول مانده در منطقه/ امضای نقشه راه توسعه روابط تهران و تاشکند

بازار ازبکستان تجارتی مغفول مانده در منطقه/ امضای نقشه راه توسعه روابط تهران و تاشکند

کسب و کار نیوز- مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ازبکستان بازاری برای دسترسی به جهان برای کشور محسوب می‌شود، گفت: ازبکستان مقصدی تجاری و سیاسی مهم برای ایران است که توسعه روابط با این کشور در دهه‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، رحمت اله خرمالی اظهار کرد: در هفته گذشته رئیس جمهوری ازبکستان بعد از ۲۰ سال عدم ارتباط نزدیک به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد. مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت افزود: رئیس جمهوری ازبکستان در این سفر فاصله زیاد میان روابط دو کشور را ناشی از غفلت گذشتگان دانست که سفرهای متقابلی میان مقامات اتفاق نیفتاده است تا توسعه روابط انجام شود.

امضای نقشه راه توسعه روابط تهران و ازبکستان

وی با تاکید بر اینکه پیام نخست این سخنان علاقه‌مندی به همکاری با ایران است، تاکید کرد: از چند جهت می‌توان به این ارتباط نگاه کرد که مهم‌ترین مساله، همکاری‌های تجاری در بخش‌های مختلف است و در این سفر نقشه راهی ترسیم شد که به امضای مقام‌های دو کشور رسید. خرمالی با بیان اینکه در بخش‌های تجاری، علمی، فناوری، صنعتی و معدنی با هدف افزایش حجم مبادلات و تجارت در افق ۱۴۰۴ توافقاتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف باید زیرساخت‌ها بهبود یابد و بر همین اساس برای همکاری‌های حمل و نقلی یادداشت تفاهم جامع و ترانزیتی توسط وزرای مربوطه امضا شد.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به توافق کاهش و حذف عوارض مربوط به حمل و نقل و پیمایش سرزمینی، تاکید کرد: باید زیرساخت‌های تجاری را فراهم کنیم. مشکلی که بیش از ۳۰ سال میان ایران و ازبکستان در حوزه اصل دولت کامله‌الوداد (تاثیر کاهش تعرفه در کشورهای ثالث) وجود دارد

توافق در حوزه کاهش تعرفه اقلام ترجیحی

وی با بیان اینکه سند مادر در این زمینه امضا شده است، بیان کرد: این اتفاق می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند و از سوی دیگر، در گام نخست صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ازبکستان توافقی امضا کرده که باید فعالان پیگیری لازم را انجام دهند تا به اجرا برسد و با بیمه شدن مبادلات در وصول مطالبات به مشکلی برخورد نکنند یا موانع کمتری برای تبادل کالا میان دو کشور به وجود بیاید.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بخش‌های دیگر تجارت نیز مورد توافق مقامات دو کشور برای تبادل قرار گرفت، گفت: مقرر شد تا در بخش محصولات کشاورزی مقامات دیداری با یکدیگر داشته باشند و در قالب یک برنامه اجرایی به جلو حرکت کنند.

خرمالی با بیان اینکه در دیگر زمینه‌ها از جمله همکاری در بخش پتروشیمی، نیروگاهی، دارویی و تجهیزات پزشکی توفیقاتی حاصل شد، تصریح کرد: رییس جمهوری ازبکستان بازدیدی از دستاوردهای ایران در بخش‌های نیروگاهی، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی داشت که مورد توجه نیز قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در کنار افزایش میزان نفوذ کالاهای ایرانی در بازار ازبکستان، این کشور نیز به دنبال سهم بیشتر از بازار بزرگ ایران است که سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار واردات این کشور بود.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در کنار مساله کالایی با پتانسیل‌های موجود باید از ظرفیت مناطق آزاد استفاده شود، تاکید کرد: در گام نخست، منطقه آزاد چابهار با منطقه نواحی ازبکستان می‌توانند فعالیت مشترک خود را آغاز کنند و گامی برای سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و حضور در بازارهای دو کشور بردارند.

شرکت‌های ایرانی و ازبکستانی تولید مشترک را شروع کنند

خرمالی اظهار داشت: ایران به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، مسیر خوبی برای کالای ازبکستان به‌منظور عبور از ایران محسوب می‌شود و از سوی دیگر ازبکستان مسیری را به سمت اتحادیه اروپا به روی ایران می‌گشاید به همین دلیل مورد علاقه دو طرف قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در گام بعدی پیگیری اجرای تفاهمات بسیار مورد اهمیت است تا اثرات آن را در تجارت دو کشور ببینیم، تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی و ازبکستانی تولید مشترک را شروع کنند تا بتوانیم محصولات را به کشورهای ثالث ارسال کنیم؛ زیرا ظرفیت در دو کشور وجود دارد که می‌توانیم در ایران بر مناطق آزاد شمالی و جنوبی تمرکز کنیم.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: بخش خصوصی دو کشور باید به اطمینان از یکدیگر برسند و این اشتراکات کاری با تجار به نتیجه مناسب برسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.