صفحه اصلی / اسلایدر / ابزارهای مالیاتی و ساماندهی مشاوران املاک، سوداگری را کاهش می دهد/شرایط تحقق توقف قیمت گذاری کاذب در بازار مسکن
ابزارهای مالیاتی و ساماندهی مشاوران املاک، سوداگری را کاهش می دهد/شرایط تحقق توقف قیمت گذاری کاذب در بازار مسکن

ابزارهای مالیاتی و ساماندهی مشاوران املاک، سوداگری را کاهش می دهد/شرایط تحقق توقف قیمت گذاری کاذب در بازار مسکن

کسب و کار نیوز- آرامش بازار مسکن در این روزها منجر به عقب نشینی خریداران شده است. از سوی دیگر بسیاری از فروشندگان نیز به دلیل رکود حاکم بر این بازار، سعی دارند با ارایه تخفیف، مشتریان را به بازار بازگردانند. به عقیده برخی از فعالان بازار، آرامش حاکم بر بازار، آتش زیر خاکستری است که قرار است در ماههای آتی شعله ور شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما اقدامات دولت در راستای ساماندهی بازار مسکن با آغاز فصل جابه جایی مستاجران جواب داده و شواهد به خوبی گواه این واقعیت است که در روزهای اخیر، فعالیت های صورت گرفته به خصوص در ارتباط با برخورد بنگاه های غیر مجاز مثمر ثمر بوده و قیمت ها در این بازار در حال فروکش است. دولت سیزدهم در حالی بر سرکار آمد که ساماندهی بازار مسکن با توجه به اینکه دولت قبل اعتقادی به تولید مسکن نداشت را در برنامه های اصلی خود قرار داد، کمبود عرضه به جا مانده از دولت قبل سبب شده بود تا موج عظیمی از تورم در این بخش را در سالهای اخیر شاهد باشیم.

به همین منظور دولت طرح های بزرگی از جمله ابرپروژه نهضت ملی مسکن را با ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله در دستور کار قرار داد که امروز این طرح با وجود تمام مشکلات در حال اجرایی شدن است در این بین دولت طرح های دیگری نیز به برای دوره های کوتاه مدت با هدف حل مشکل مسکن در برنامه های خود قرار داده است، طرح هایی از جمله راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، شناسایی خانه های خالی و دریافت یارانه از آنها از جمله برنامه های کوتاه مدت می باشد.

اما یکی از مهم ترین طرح ها، برخورد با بنگاه ها و مشاوران املاک غیر مجاز بوده که در یک ماه اخیر این برنامه آغاز شده است، هدف اصلی از اجرای این طرح ساماندهی و البته شناسایی دلال ها و سوداگرانی است که در بازار مسکن به صورت غیر قانونی در حال فعالیت بوده و با دست اندازی در این بازار سبب شدند تا شاهد تورم زیادی در این بخش باشیم.

طبق شواهد عینی با آغاز گشت ها با هدف شناسایی بنگاه های غیر مجاز در مناطقی از جمله پردیس که به یکباره شاهد افزایش قیمت باور نکردنی مسکن در این منطقه و البته رشد قارچ گونه بنگاه های املاک فاقد شناسه که حداقل ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز تاکنون در آن شناسایی شدند، آرامش نسبی به این بازار برگشته و قیمت ها از رقم هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون تومان نیز کاهش داشته که نشان از واکنش مثبت بازار به این اقدام دولت بوده است. داوود بیگی نژاد نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به صحت داشتن آمار کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط از جمله پردیس، ضمن تایید این مطلب گفت: شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، البته میزان کاهش متفاوت است.

کارشناس حوزه مسکن نیز در این رابطه به ایرنا گفت: در ارتباط با شهرهای جدید می توان گفت که این شهرها از جمله پردیس و پرند به حال خود رها شده بودند که این مساله سبب شکل گیری مشاوران املاک غیر مجاز در آنها و ایجاد شبکه دلالی شده بود که خیلی از واحدها را از دست مردم خارج کرده بودند.

فرشید ایلاتی افزود: اما با اقدامات دولت مبنی بر نظارت در بازار زمین و مسکن به خصوص در شهرهای جدید و همچنین اجرای سیاست های مکمل از جمله اخذ مالیات بر سوداگری موجب شده تا امروز خیلی ها به این باور رسیدند که دیگر بازار مانند سابق نخواهد بود، بدین معنی که از این به بعد بازار مسکن، مشاوران املاک غیر مجاز و معاملات مسکن کنترل و با دلالی و سوداگری از طریق ابزارهای مالیاتی برخورد خواهد شد. وی ادامه داد: مجموع این اقدامات موجب خواهد شد تا جو خوبی ایجاد شود که در صورت همکاری رسانه ها می تواند این موج را گسترش که موجب تسری کاهش قیمت مسکن از پردیس به تهران و مابقی شهرها خواهد شد.

شرایط کاهش التهابات بازار مسکن

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

مشکلات مربوط به حوزه مسکن هم به اقتصاد کلان مربوط است و هم بخشی از آن به تصمیمات مدیران حوزه مسکن ارتباط دارد. در حوزه اقتصاد کلان انتظارات تورمی، افزایش قیمت مصالح و تبدیل ریال به دارایی موجب افزایش قیمت و نابسامانی در این بخش شده است. البته رشد پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد کلان یکی از عوامل عمده تورم بوده اما بازارهای بزرگ و حجیمی مثل مسکن باید تاثیر بسیار کمتری نسبت به بازار ارز و خودرو و طلا بگیرند. چرا که کل نقدینگی کشور توان خرید حتی ۲ میلیون مسکن خالی  را هم ندارد و حباب قیمت، اصلاح زمانی و رکود را در پی خواهد داشت.

البته نوسانات مداوم به نفع دلالان موجبات تبدیل استراتژی سازندگان بخش مسکن به دلالی، نگه داری دارایی و عدم آغاز پروژه های جدید ساخت و ساز شده است. این امر تولید مسکن را تحت الشعاع قرار داده است. خلاء مالیات بر سوداگری یا همان مالیات بر عایدی سرمایه نیز باعث شده حاشیه سود دلالی به حدود ۲۰۰ درصد برسد. در حالی که حاشیه سود تولید در محدوده ۲۰ درصد است. این امر انگیزه های سرمایه گذاری و تولید را از بین برده و بر انگیزه های دلالی افزوده است. البته این قانون اخیرا در مجلس تصویب شده و در صورت اجرای کامل، با سامانه های قوی و آیین نامه های معقول می تواند باعث کنترل سوداگری گردد.

اما در خود حوزه مسکن، مشکل اصلی به توزیع مربوط است تا تولید. چراکه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی به خرید غیر مصرفی یعنی دلالی رسیده است. دولتها به جای تدوین لایحه در حوزه سوداگری، نمایشی از تولید مسکن را به اجرا گذاشته اند. در این رابطه انتظار موفقیت از آنها نمی رود.

بی تردید مدیریت آگهی ها در شرایط التهاب و مشاوران املاک نیز می توانست بسیار کمک کند. چراکه در شرایط التهاب در سایت های مربوط به آگهی های فروش مسکن، همانند خودرو عده ای به راحتی و بدون معاملات مشخص قیمتها را بالا و بالاتر می برند. در حالیکه این امر به راحتی می توانست با مشارکت اتحادیه املاک و با فیلتر تایید قیمت، قیمتهای واقعی پس از تایید با توجه به قیمتهای واقعی معامله شده، نمایش داده شود.

این امر به مدیران مربوطه در وزارت مسکن و اتحادیه املاک در چند سال اخیر پیشنهاد شده اما مورد توجه قرار نگرفت. به اذعان برخی ها، تضاد منافع در این خصوص بی تاثیر نبوده است. موضوع تعداد مشاوران املاک و کارکرد آنها نیز از موضوعات مهمی است که توجه به آن می توانست از دامنه التهابات بکاهد. چراکه مجوزهای صادره از مجوز نانوایی ها بیشتر است. همچنین تعداد معاملات خرید و فروش مسکن، کمتر از تعداد مجوزهای املاک و یک چهارم تعداد مشاوران املاک فعال می باشد.

این امر به خودی خود باعث رقابت ناسالم برای جذب معاملات و کسب درآمد شده است. زمانی که هر دفتر املاک در یک سال یک معامله انجام دهد به دنبال افزایش قیمت، ایجاد جذابیت برای فروشنده و کسب درصد بیشتری از سهم خود از معامله می باشد. زمانی که سهم مشاور املاک درصدی از قیمت است، انگیزه اصلی، افزایش قیمتها است. بی تردید تعدد مشاوران املاک و سهم بری درصدی از هر معامله تاثیر بسزایی در افزایش قیمتها داشته است.

ارایه بی حساب و کتاب مجوز و حتی نبود معیار فاصله املاکی ها از هم، بسیار جای تعجب دارد. این امر زمانی دردناک می شود که مسوولین از کج فهمی در راستای به عنوان مثال ایجاد اشتغال در حوزه مشاوران املاک، محدودیت ارایه مجوز را از بین برده، غافل از اینکه با تعدد مشاوران املاک، افزایش نرخ رخ می دهد. با افزایش نرخ و فاصله گرفتن قیمتها از قدرت خرید مردم، رکود شدید حاکم می شود. در این راستا بیکاری شدیدی نه تنها در صنف مشاوران املاک بلکه در ده ها صنف مربوطه از جمله تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، بنا، کارگر و… می شود. لازم است دولت در تسهیل مجوزها در همه بخش ها به این تجربه ناخوشایند توجه کند.

اما موضوع دیگر رها شدگی بخش مسکن است. زمانی که پنیر و ماست قیمت گذاری می شود اما مسکن رها شده است. تولید کننده تحت فشار قیمت گذاری است اما دلالان در بخشهای مختلف راحت و آسوده بدون ریسک خون مردم را شیشه می کنند. بخش تولید به بهانه استفاده از یارانه قیمت گذاری می شود. این در حالی است که بخش مسکن از مصالح گرفته تا کارگر، حمل و نقل، آب و برق و… از یارانه استفاده می کنند.

هزینه های ساخت و هزینه های مصالح در کشور ترکیه حدود دو برابر ایران است. این در حالی است که قیمتها در تهران بیش از دو برابر ترکیه و در حد برخی شهرهای اروپا و آمریکا است. این خود نشان می دهد حباب مسکن روز به روز بزرگ و بزرگتر می شود و رکود ناشی از آن به دلیل رشد طولانی مدت، دو برابر رکودهای قبلی یعنی بیش از ۵ سال خواهد بود.

این امر با گشایش در روابط بین الملل و گشایش های هسته ای قابل تحقق است. البته اینکه مردم روز به روز فقیر تر شده اند و رانت خواران و سوداگران به غول های دولت افکن تبدیل شده اند به سختی قابل برگشت است. و همچنان مردم ایران برای تهیه مسکن ده ها سال بایستی بیگاری کنند. به عبارتی تحریم و تورم باعث شده حقوق بگیران ده ها سال نوکری بدون مزد رانت خواران و سوداگران را پیش رو داشته تا شاید بتوانند آلونکی برای زنده ماندن برای خود تهیه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی افزود: تاکنون بیش از ۸ هزار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.