به گزارش کسب و کار نیوز، تولید محتوا در هر قالب و فضایی مدتهاست که به یک منبع درآمد برای خیلیها تبدیل شده است، آدمهای معمولی که گاهی مهارتی را آموزش میدهند و گاه با اتفاقات سرگرمکننده مخاطبانی را با خودشان همراه میکنند. «آپارات» یکی از وبسایتهایی است که میزبان کاربران زیادی در این حوزه شده که برخی از آنها از این طریق به درآمدزایی قابل توجهی هم رسیدهاند.
«محمدحسن نقیئی و زهرا اصغریان» زوجی هستند که با سفرها و گاهی چالشهای سرگرمکنندهای که دارند، محتوای خانوادگی تولید میکنند، فیلمهایی که خیلی وقتها با حضور دو فرزندشان ضبط و منتشر میشود و توانستهاند بیشتر از ۶۰ هزار مخاطب را با خود همراه کنند. این خانواده که با سادهترین تجهیزات ممکن کارشان را شروع کردهاند، بعد از گذشت حدود دو سال از حضورشان در آپارات به درآمدی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان در ماه رسیدهاند. «چالش درست کردن افطاری با ۱۰۰ هزار تومان»، «ولاگهای خانوادگی» و چالشها و اتفاقات مختلف آموزشی و خانوادگی از جمله موضوعاتیاند که این خانواده سراغ آن رفتهاند و باعث کوچ آنها از یوتیوب به آپارات شده است.
نقیئی که پدر این خانواده است میگوید حدود سه سال و نیم است که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنند، او با اشاره به جایگاه آپارات در بین فضاهای مشابه میافزاید: بعد از آشنایی با آپارات نزدیک دوسال است که از یوتیوب وارد آپارات شدیم چراکه با تحقیقاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آپارات مخاطب خوب و قابل توجهی دارد و از آنجایی که در مسیر تولید محتوا به صورت خانوادگی پیش میرفتیم، محتوای فرهنگی سرگرمکننده و خانوادگی را انتخاب کردیم. این حوزه با استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شد.
درآمدزایی و زمانی که صرف این اتفاق شد هم موضوع دیگری بود که خانواده نقیئی با توجه به مخاطبانی که داشتند ظرف ۳ ماه به آن رسیدند، مسئلهای که او در خصوص آن و ظرفیتی که در این حیطه در آپارات وجود دارد، میگوید: از حدود یک سال و نیم پیش تا امروز من پیشرفت را در روند این فضای اشتراک محتوای ویدیویی میبینم و در همین مدت خیلی از یوتیوبرها به سمت آپارات آمدند. این نشاندهنده مورد اقبال قرار گرفتن آپارات و بازدیدهای بالایی است که این مجموعه دارد.
درآمدزایی به سبک آپارات
نقیئی با قیاس درآمدی که از آپارات و یوتیوب به دست میآید، عنوان میکند: نکته جالبی که در خصوص درآمدزایی وجود دارد، این است که درآمد ما از آپارات و یوتیوب برابری میکند، اتفاقی که ممکن است در مورد دیگر کاربران فعال هم به ویژه به واسطه شیوه دسترسی به فضای خارجی و مسئله اینترنت تا حدی صدق کند. در واقع باید گفت در کنار برخی مشکلات مثل الگوریتمی که آپارات در حوزه پیشنهاد ویدیوها و بخشهای دیگرش دارد، این فضا توانسته جایش را بین مخاطبان و دیگر کاربرانش تا حد قابل توجهی باز کند. کاستیهای دیگر آن هم همانطور که اشاره شد در یک سال اخیر در حال برطرف شدن و رفتن به سوی پیشرفت است.
زمانی که صرف تولید محتوا در این فضا میشود و امکانات لازم برای ورود به این حوزه هم از مواردی است که خیلیها در مورد آن کنجکاو هستند. به گفته نقیئی این خانواده هفتهای سه ویدیو منتشر میکنند اتفاقی که او دربارهاش میگوید: این سه ویدیو زمان زیادی از ما نمیگیرند و شاید ۳ تا ۴ ساعت برای ضبط و حدود ۴ ساعت هم برای ادیت وقت صرف آن میشود. در کل نزدیک ۸ ساعت زمانی است که برای تولید این محتواها صرف میشود.
خلاقیت مهم است نه تجهیزات
پدر خانواده که ساکن تهران هستند، با تأکید به اینکه تولید محتوا نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و بیشتر از هر چیزی نیازمند خلاقیت است، میافزاید: زمانی که ما کارمان را شروع کردیم خیلی دغدغه کامل کردن تجهیزاتی مثل نور، دوربین و… را داشتیم، در ادامه لوازمی که فکر میکردیم لازم است را تهیه کردیم اما رفته رفته آنها را کنار گذاشتیم، مثلاً سنسور دوربینمان مشکل پیدا کرد و آن را حذف کردیم و یا استابیلایزر را هم خودم کنار گذاشتم چرا که به این نتیجه رسیدیم که با گوشی موبایل هم میشود کیفیت مطلوبی برای تولید محتواها داشته باشیم. حتی برای ادیت هم میشود از همان گوشی استفاده کرد، جریانی که به طور کامل آن را در محتواهای آموزشی که برای ورود به این فضا آماده کردیم، مفصل از آن میگوییم.
او در آخر از تجربه حضور خانوادگی آن هم با دو بچه در بحث تولید محتوا گفت و خاطر نشان کرد: بچهها از روز اول این فضا را دوست داشتند و گاهی اگر فرصت درگیر شدن آنها با کار نبود، شاکی میشدند. خیلی وقتها هم خودشان مینشینند و ویدیوهایی که گرفتیم را تماشا میکنند و سرگرم میشوند.