صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایجاد پوشش فیبر نوری برای ۴۶۰ شهر/ همه لایه‌های مخابراتی کشور تا پایان دولت نوسازی می‌شود
ایجاد پوشش فیبر نوری برای ۴۶۰ شهر/ همه لایه‌های مخابراتی کشور تا پایان دولت نوسازی می‌شود

ایجاد پوشش فیبر نوری برای ۴۶۰ شهر/ همه لایه‌های مخابراتی کشور تا پایان دولت نوسازی می‌شود

کسب و کار نیوز- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هدفگذاری ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری گفت: حدود ۴۶۰ شهر را برای ایجاد پوشش توسط اپراتورهای مختلف تعیین تکلیف و ابلاغ کرده‌ایم.

به گزارش کسب و کار نیوز، عیسی زارع‌پور در گفت وگوی تلویزیونی به تشریح جزییات افتتاح هفت طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و افزود: یکی از اقداماتی که در حوزه ارتباطات کشور انجام شده، توسعه فیبرنوری است. یکی از طرح های مهم و راهبردی ما در بخش ارتباطات توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری است که بتوانیم به واسطه آن همه ساختمان‌ها را با فیبرنوری به یکدیگر متصل کنیم که این زیرساخت توسعه کشور در سه چهار دهه آینده است.

وی افزود: اگر این زیرساخت در کشور وجود نداشته باشد هر سرویس و خدمتی که بخواهیم در آینده راه‌اندازی کنیم با مشکل مواجه می‌شود. اگر زیرساخت با کیفیت در کشور وجود نداشته باشد ارائه سرویس میسر نخواهد بود.

زارع‌پور تاکید کرد: هدفگذاری ما ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری است. اکنون با افتتاح این پروژه سه میلیون کسب‌وکار و خانواده تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند. حدود ۴۶۰ شهر را برای ایجاد پوشش توسط اپراتورهای مختلف تعیین تکلیف و ابلاغ کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین در ۱۰۰ شهر کار آغاز شده و امروز در ۱۰ شهر که پوشش ۷۰ درصدی فیبرنوری وجود داشت، خدمت‌رسانی عمومی آغاز شد. در فاز نخست پوشش ایجاد می‌کنیم و فیبرنوری را تا ۳۰۰ متری خانه‌های مردم می‌بریم و به اپراتورها ابلاغ کردیم حداکثر ظرف مدت ۱ هفته این سرویس را به متقاضیان ارائه دهند.

وی گفت: حداکثر مبلغی که شهروندان برای این سرویس پرداخت می‌کنند یک میلیون تومان است و در آینده نیز سعی داریم تا برای این سرویس تعرفه‌گذاری انجام بدهیم. دولت نیز مبلغ ۲ میلیون تومان برای هر اتصال به اپراتورها مشوق می‌دهد. همچنین دولت نیز هشت درصد حق السهم خود از درآمد اپراتورها را نیز برای این کار اختصاص داده‌ است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: سرویس فیبرنوری که اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد بسیار پرسرعت و با کیفیت است. تست‌های سرعت ما بیش از ۹۰۰ مگابیت‌برثانیه است. البته این سرعت اکنون در اختیار همه مردم کشور نیست. در کشورهای اروپایی نیز ۱۰ سال طول کشیده است تا بتوانند پوشش‌دهی ۹۰ درصدی ایجاد کنند.

وی گفت: خواهش من از همه استانداران و شهرداران این است که برای پیشبرد این کار با اپراتورها همراهی کنند. اگر این همراهی در سطح محلی وجود داشته باشد می توانیم ۲۰ میلیون پوشش را در موعد مقرر و تا پایان دولت سیزدهم ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه ما این است که تا پایان امسال ۸ تا ۱۰ میلیون پوشش ایجاد کنیم که این باعث تقویت شبکه اینترنت ثابت و کم شدن بار شبکه اینترنت همراه می‌شود. برخی سوال کردند چرا مدارس را ابتدا به فیبرنوری متصل کردید. باید بگویم که این جزو تکالیف ما است و وزارت ارتباطات هزینه این اتصال را تقبل خواهد کرد. در ادامه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را نیز به پوشش فیبرنوری متصل خواهیم کرد.

وی در خصوص اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت گفت: در ابتدای دولت حدود ۷۳۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داشتیم که دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت نداشتند. اعتقاد ما این است که هم‌وطن ما در روستا باید مانند هموطنان در شهر از امکانات و خدمات مناسب برخوردار باشند. روستاهایی که باقی مانده بودند عمدتا روستاهای سخت و دورافتاده بود و برای برخی از روستاها ۵۰ کیلومتر فیبرنوری کشیدیدم تا بتوانیم به وعده‌ای که داده‌ایم جامه عمل بپوشانیم و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را تا پایان سال جاری به اینترنت متصل کنیم. اکنون شهر بندری چارک در هرمزگان به شکل رایگان به اینترنت وصل شده‌اند.

زارع پور درباره استفاده از تجهیزات بومی در طرح ملی ایجاد پوشش فیبرنوری تصریح کرد: هر سال اولویت‌هایی که در بحث بومی‌سازی تجهیزات وجود دارد را در قالب یک لیست ارائه می‌کنیم. سال ۱۴۰۰ اولین لیست را اعلام کردیم که ۸۰ درصد از آن بومی شده‌است. اواخر سال گذشته لیست جدیدی اعلام کردیم که تعداد قابل توجهی از آن نیز بومی شده است. اکنون در لایه‌های مختلف شبکه تجهیزات بومی داریم. بخشی از تجهیزات غیرفعال مودم تا فیبرنوری و جعبه تجهیزات به شکل بومی تولید می‌شود و تجهیزات فعال اکنون در لیست بومی‌سازی قرار گرفته است. در لایه تجمیع که داخل شهر و استان است تجهیزات تولید داخل داریم که حتی صادر نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار یک قرارداد با یک شرکت ایرانی بستیم که ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور اضافه کنیم. امروز و در فاز نخست این کار ۷.۶ ترابیت بر ثانیه بر ظرفیت شبکه مادر مخابراتی اضافه خواهد شد. برنامه ما این است که تا پایان دولت تمام لایه‌های شبکه مخابراتی کشور را نوسازی کرده و ارتقا بدهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.