صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۰۳ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی راه اندازی شد/افزایش سهم مشاغل خانگی در تولید ناخالص/سهم ۱۰ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال
۱۰۳ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی راه اندازی شد/افزایش سهم مشاغل خانگی در تولید ناخالص/سهم ۱۰ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال

۱۰۳ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی راه اندازی شد/افزایش سهم مشاغل خانگی در تولید ناخالص/سهم ۱۰ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال

کسب و کار نیوز-مشاغل خانگی از جمله کسب و کارهایی هستند که با سرمایه اندک و بدون نیاز به فضای فیزیکی قابل توجه از سوی افراد خانواده در داخل منازل و یا فضاهای محدود دیگر به اجرا در می‌آیند. هدف از ایجاد این مشاغل درآمدزایی برای افرادی است که به دلایلی مانند کمبود سرمایه یا عدم امکان دوری از خانه نتوانسته‌اند شاغل شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته کارشناسان، کسب مهارت لازم برای تولید کالاهای مورد نیاز جامعه، سرمایه اندک و پشتکار کافی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی کفایت می‌کند. از این رو با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب از اقشار کم‌درآمد و به‌ویژه زنان می‌توان مشاغل خانگی را گسترش داد و به افزایش اشتغالزایی و تقویت وضعیت معیشتی خانواده‌ها و رونق اقتصادی کمک کرد.

اغلب فعالان مشاغل خانگی تاکید می‌کنند اگر حمایت دولت بیشتر شود، می‌توانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند و نیروی کار جدید استخدام کنند. البته بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در کنار مشکلاتی مانند دریافت به‌موقع و آسان تسهیلات ارزان‌قیمت یا کمبود فضای کارگاهی، تامین مواد اولیه به قیمت مناسب و مهم‌تر از همه بازاریابی و فروش کالا از دغدغه‌های اصلی فعالان مشاغل خانگی است.

در همین رابطه معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۲۰۲ درصد صدور مجوزهای مشاغل خانگی خبر داد و گفت: با همراهی دولت مردمی تا پایان سال ۱۴۰۱ مجوز ۹۵ درصد مشاغل خانگی به‌صورت لحظه‌ای (آنی) صادر شد.

معاون وزیر کار همچنین از ایجاد ۱۰۳ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در سال جدید با همکاری بانک مرکزی شاهد رشد ۳۳ درصدی در تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی خواهیم بود. در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشورهای توسعه یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد.

در حالی که ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این رقم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود در صورتی که با تغییر رویکرد به مشاغل خانگی می‌توان این سهم را افزایش داد. محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از صدور مجوز ۹۵ درصد مشاغل خانگی به صورت آنی خبر داد و گفت: با همراهی دولت مردمی تا پایان سال ۱۴۰۱ مجوز ۹۵ درصد مشاغل خانگی به صورت آنی صادر شد.

وی با تشریح عملکرد مشاغل خانگی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: قریب ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات (مستقل و پشتیبان) در سال گذشته جذب شد. کریمی با اشاره به صدور آنی مجوزهای ۹۵ درصد مشاغل خانگی، افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۲۰۲ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی (بالغ بر ۲۱۸ هزار مجوز) بودیم.

معاون وزیر کار گفت: با رشد ۱۰۲ درصد اشتغال ایجادی(سهم ۱۰ درصد از کل اشتغال ایجادی کشور) بالغ بر ۱۰۳ هزار شغل ایجاد شد. کریمی به برپایی و ایجاد بیش از ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: تشکیل ۱۴ تعاونی استانی تأمین نیاز مشاغل خانگی نیز از دستاوردهای ارزشمند این حوزه است. وی گفت: بیش از ۷۰۰ شبکه و زنجیره تأمین مشاغل خانگی در استان‌های کشور نیز ایجاد شده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اظهار داشت: در سال جدید با همکاری بانک مرکزی  شاهد رشد ۳۳ درصدی در تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی خواهیم بود.

ساماندهی مشاغل خانگی با رویکرد سهم آفرینی

مسلم خانی، استاد دانشگاه

مشاغل خانگی گنجی پنهان در اقتصاد است. همچنین مشاغل خانگی از پیشینه بسیار زیادی در کشور برخوردارند. کارآفرینی درون منزل برای این است که بتوانیم بخشی از نیازهای اقتصادی نهاد خانواده را با استفاده از امکاناتی که در خانه وجود دارد، تامین کنیم.

مأموریت مشاغل خانگی در همه جای دنیا، تقویت اقتصاد خانواده است؛ کارآفرینی درون منزل برای این است که بتوانیم بخشی از نیازهای اقتصادی نهاد خانواده را با استفاده از امکاناتی که در خانه وجود دارد، تامین کنیم. یک گروه در مشاغل خانگی، افرادی هستند که در درون منزل تحت برند کسب و کار بالا دستی کار می‌کند که در دنیا بسیار مرسوم است و در ایران اخیراً به عنوان یک مدل موفق در جریان است و مزیت این مدل این است که امکان فروش و بازاریابی را قطعی می‌کند و کارآفرین خانگی دغدغه‌ای در رابطه با فروش محصولات و تولیدات خود نخواهد داشت.

روش بسیار مرسوم دیگر در دنیا، مشاغل خانگی در زنجیره‌های ارزش و تامین است، خوشبختانه در کشور در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات، پوشاک و حوزه‌های گوناگون دیگر زنجیره‌های متعدد و متنوعی در حوزه‌های تامین و ارزش طراحی شده که بخشی از آنها را مشاغل خانگی تخصیص می‌دهند.

اشتغال خانگی نوع کاملی از کارآفرینی است. بنابراین کسانی که در این حوزه ورود می‌کنند باید بیزینس مدرن، پلن و مارکت داشته باشند و بدانند کار خود را با چه ابزاری، زمانی، سرمایه‌ای و توسط چه کسانی و تکنولوژی انجام دهند. کارآفرینان خانگی باید دانش و مهارتهای کافی را داشته باشند. باید به کسب و کار خانگی به عنوان یک اشتغال دارای رقیبان سخت نگاه کرد که مجبور است برکسب و کارهای کوچک غلبه کند.

الگو‌ها در مشاغل خانگی عبارتند از ۱_ تحت برند ۲_ در زنجیره‌های ارزش ۳_ در زنجیره تامین، ۴- خوشه‌ای و شبکه‌ای، در کشور چین روی الگوی مشاغل خانگی خوشه‌ای و شبکه‌ای کار کردند و موفق بودند یعنی زنجیره‌ای از کسب و کارهای به هم پیوسته‌ای را در رابطه با یک فعالیت، از صفر تا صد تعریف کردند و شاغلین خانگی بر اساس تخصص‌ها تجربه و آموزش‌هایی که دیدند هر کدام بخشی از کار را انجام دادند. در کشور نیازمند بازآرایی الگوهای مشاغل خانگی هستیم آنچه تاکنون انجام شده تکرار روش‌های شکست خورده قدیمی است و باید به سمت ساماندهی مشاغل خانگی با رویکرد سهم آفرینی از اشتغال ایران رفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.