صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت ساماندهی بازارهای غیرمولد
ضرورت ساماندهی بازارهای غیرمولد

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

ضرورت ساماندهی بازارهای غیرمولد

سرمقاله

در صورتی که قادر به اخذ مالیات از بخش غیرمولد و دلالی داشته باشیم می توان به احیای بخش مولد امیدوار بود. اگر طرح مالیات ستانی و به عبارتی طرح مالیات از عایدی سرمایه از بخش های غیرمولد که سهم بالایی در اقتصاد کشور پیدا کرده اند، موفق اجرا شود، دلالی دیگر سودی نخواهد داشت و تولید به رونق خواهد رسید. اخذ جرایم سنگین از بخش غیرمولد می تواند نقدینگی را به بخش تولید هدایت کند. این شرایط در صورتی تحقق خواهد یافت که عزم جدی برای اجرای این طرح وجود داشته باشد. در غیر این صورت بخش غیر مولد سوار بر اقتصاد خواهد ماند و تولید رشد نخواهد کرد.
این در حالی است که توقف تورم یا کاهش نرخ تورم در گرو رشد تولید است. با رشد تولید بخش اشتغال تقویت می شود و با افزایش تولید کالا، رشد صادرات رقم خواهد خورد. ارزآوری با رشد صادرات افزایش می یاید و رشد اقتصادی بالا می رود. بنابراین با اجرای درست این اقدامات، توقف تورم را خواهیم داشت. در عین حال اقتصادی همراه با ثبات، آرامش و افزایش قدرت خرید را شاهد خواهیم بود.
لازم به ذکر است در اجرای این طرح می بایست تشخیص خرید خانه یا خودرو برای مصرف شخصی مد نظر قرار داده شود. به عبارتی اجرای درست این طرح نیازمند سامانه ای است که بتواند این موارد را به درستی تشخیص دهد. نحوه کار این سامانه باید به صورتی باشد که خرید خانه یا خودرو را برای مصرف شخصی تشخیص داده و در ازای آن‌ها مالیات دریافت نکند، بلکه مالیات برای افرادی اعمال شود که همواره در حال خرید و فروش خانه یا سایر سرمایه‌ها هستند.
اصلاح ضرایب مالیاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. البته این موضوع مهم را باید بدانیم که نباید تولید را تحت فشارهای مالیاتی قرار دهیم. همچنین نباید تولید را مشمول اخذ ضرایب تصاعدی مالیاتی کنیم. چرا که به نفع اقتصادی نیست که تولید باید در آن رونق بگیرد.
ضرایب مالیاتی مربوط و مختص تولید باید ثابت باشد و از همه فعالیت‌های تولیدی تا زمان رسیدن به سودآوری مالیات زیادی گرفته نشود. بلکه هر چقدر حجم فعالیت بنگاه تولیدی مورد نظر افزایش یافت، نسبت به این موضوع مالیات بیشتری نیز اخذ شود. آنچه در این موضوع مهم است، اینکه دولت و مجلس نباید تولید کشور را جریمه کنند. چراکه چنین اقداماتی به شدت در تعارض با رشد و جهش تولید است و به زیان بخش مولد اقتصاد کشور منتهی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.