صفحه اصلی / اسلایدر / غضنفری: ۱۰۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود/جداسازی بودجه از نفت آرزو شده
غضنفری: ۱۰۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود/جداسازی بودجه از نفت آرزو شده

غضنفری: ۱۰۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود/جداسازی بودجه از نفت آرزو شده

کسب و کار نیوز- رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به جداسازی بودجه نفتی از بودجه عمومی کشور گفت: این اتفاق، تقریبا تبدیل به آرزو شده است اما به هر حال باید به آن برسیم که تمام عواید حاصل از فروش نفت و فراورده ها به صندوق توسعه ملی واریز شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در سومین همایش صندوق توسعه ملی (حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی) ضمن اشاره به عدم سرمایه گذاری های کلان در سطح کشور گفت: اولین نکته این است که نفت به عنوان سرمایه تلقی شود، نگاه رهبری نیز به نفت، دقیقا همین نگاه دقیق و کارشناسانه است. دقت شود که نفت ثروت نیست بلکه سرمایه کشور است.

وی در خصوص دیدگاه های غلط به صندوق عنوان کرد: یک سری معانی در خصوص صندوق توسعه ملی باید تغییر کند به عنوان مثال باید بدانیم که سرمایه گذاری با بنگاه داری قطعا تفاوت دارد، از طرفی وابستگی صندوق به دولت معنی متفاوتی با کمک صندوق به دولت دارد. غضنفری گفت: ما معتقدیم همه ی عواید فروش نفت و فراورده های نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و سپس صندوق با سرمایه گذاری منابع حاصل از نفت و فراورده های نفتی، سود آن را به اقتصاد برگرداند.

حسابرسی صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی باشد

وی گفت: طبق ماده ۵۲ قانون احکام دائمی بودجه، قرار است ۲ تا ۱۰ درصد از منابع ارزی صندوق به ریال تبدیل شود، وقتی این اتفاق می افتد طبیعتا صندوق توسعه ملی به لحاظ ارزی کوچک شده است. در حکمرانی فعلی ما دائما در حال کوچک کردن صندوق هستیم، در حالی که صندوق توسعه ملی به عنوان بازوی پیشرفت کشور دائما باید بزرگ شود.

غضنفری افزود: صندوق به صورت ارزی هر سال کوچک می شود و به صورت ریالی هر روز بزرگتر، نکته هم اینجاست که دوستان در حسابداری هایشان و اخذ مالیات از صندوق، به رشد ریالی صندوق دائما اشاره میکنند در حالی که صندوق توسعه کاملا صندوقی ارزی است.

ورود تمام عواید نفتی به صندوق توسعه ملی

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به جداسازی بودجه ی نفتی از بودجه عمومی کشور گفت: این اتفاق، تقریبا تبدیل به آرزو شده است اما به هر حال باید به آن برسیم که تمام عواید حاصل از فروش نفت و فراورده ها با توجه به نکته ای که در ابتدا عرض کردم به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وصول تمام مطالبات از تمام دولت ها ( بنگاه سازی به جای بنگاه‌داری)

غضنفری گفت: اگرچه دولت سیزدهم بر سر کار است و دست ما فعلا به ایشان می‌رسد، اما صندوق توسعه ملی از تمام دولت ها مطالبات جدی دارد، که باید این مطالبات را وصول کند.

مشارکت صندوق در انواع روش های سرمایه گذاری

وی گفت: بسیاری از میادین مشترک و غیر مشترک مانده اند که صندوق توسعه ملی می تواند با سرمایه گذاری این میادین را زنده کند. ما پولی از دولت برای سرمایه گذاری نمی‌خواهیم، بلکه خودمان سرمایه گذاری می کنیم و اتفاقا سهم دولت را هم خواهیم داد.

شفافیت رکن اساسی صندوق توسعه ملی

رئیس صندوق توسعه ملی در پایان گفت: در آخر هم نکنه ای که برای ارتقا و رشد صندوق توسعه ملی ضروری است و تقریبا تمام صندوق های دنیا به آن سمت حرکت می کنند، شفافیت و استانداردهای نوین حسابرسی برای چنین صندوق هایی است. ما به دنبال صندوق ارزی و مردمی هستیم نه صندوق‌ ریالی و پنهانی که کسی از جزئیات منابع و واریزی آن مطلع نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.