صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / ایجاد فرصت بازارهای داخلی و بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان
ایجاد فرصت بازارهای داخلی و بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

ایجاد فرصت بازارهای داخلی و بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در افتتاحیه رویداد اینوتکس 2023، از اجرایی شدن فرآیند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بر مبنای نظام جدید ارزیابی گفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، دوازدهمین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۲۳ امروز در پارک فناوری پردیس در حالی کار خود را آغاز کرد که شاهد حضوربیش از ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و نوآور، بیش از ۷۰ هزار مخاطب فعال در حوزه کسب‌وکار، ۱۵۰ سرمایه‌گذار و ۲۰ رویداد و بخش جانبی است تا تازه‌ترین دستاوردهای زیست‌بوم فناوری و نوآورانه به مخاطبان داخلی و خارجی عرضه شود.

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در افتتاح دوزادهمین دوره اینوتکس ۲۰۲۳، با اشاره به جلوه‌گری توانمندی‌ها و ظرفیت های زیست بوم فناوری و نوآوری در این رویداد گفت: پس از گذراندن ۱۲ دوره از اینوتکس تجربه‌هایی بسیار ارزنده کسب کردیم. این تجربه‌ها چراغ راه زیست بوم فناوری ونوآوری در آینده پیش روی خود است و در این مسیر تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها و امکانات، در اختیار توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: زیست‌بوم فناوری و نوآوری از آغاز شکل‌گیری خود شاهد چالشها، روندها، موج‌ها و جریان‌های زیادی بوده است. جریان استارتاپ‌ها، موضوعات فناورانه و اقتصاد دانش‌بنیان را تجربه کردیم. امروز نهال‌های زیست بوم فناوری و نوآوری به بلوغ و بالندگی خوبی رسیده‌اند به طوری که جلوه‌ها و ثمرات این تلاش بیش از یک دهه‌ای را در اینوتکس امسال شاهد هستیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که امروز بازار مهم‌ترین نیاز فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری است، عنوان کرد: درختان زیست بوم فناوری و نوآوری به اندازه کافی رشد کرده‌اند و شیوه حمایت و بارورساختن این درختان را آموخته‌ایم. امروز موقع حمایت و هدایت از این شرکت‌ها فرارسیده است. مهم‌ترین حمایت از این شرکت‌ها و شاخه‌های پربار این درختان که سرشار از محصولات ارزشمند هستند، در اختیار قرار دادن بازارهای داخلی و بین‌المللی برای به نتیجه رسیدن تلاش‌هایشان است.

دهقانی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را فرصتی ارزشمند برای حمایت از شرکت‌های نوپا و فناور دانست و گفت: همان‌طور که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یک قانون مترقی و اثرگذار در پربار شدن زیست‌بوم فناوری و نوآوری است، قانون جهش تولید نیز با عزمی جدی‌تر، ویژگی‌ها و امکانات بیش‌تر و البته پویاتر و مترقی‌تر، زمینه را برای رشد و رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی افزود: به دنبال ایجاد بازاری با ثبات و واقعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم چراکه مهم‌ترین نیاز امروز شرکت‌ها را، شیوه‌های نوآورانه برای تامین سرمایه آنان و همچنین ایجاد بازار واقعی برای محصولات و خدمات آن‌ها است. برهمین اساس در معاونت علمی، در دو حوزه فرصت‌سازی برای بازار داخلی و بازار خارجی این شرکت‌ها، برنامه ریزی جدی صورت گرفته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، مغزافزار و دارایی‌های فکری را مهم‌ترین سرمایه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دانست و افزود: برای آن که زیستبومی شاداب با ورودی‌های مستمر و توانمند داشته باشیم، با توجه به تجربه های گذشته و ظرفیت‌های حوزه‌های گوناگون فناوری گام‌هایی را برای حمایت از کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان و ایجاد شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در حوزه‌های موضوعی مختلف فناورانه برداشته‌ایم.

دهقانی ادامه داد: در حوزه‌های راهبردی و محوری اقتصاد دانش‌بنیان از جمله آب، اقلیم و محیط زیست، زیست فناوری، فناوری‌های نرم، امنیت غذا، معدن و کشاورزی برای این‌که بازارهای بزرگی را که مخاطب محصولات دانش‌بنیان باشند ایجاد کنیم، توافق‌هایی با ارزش‌های چند میلیارد دلاری را با دستگاه‌های مخاطب این فناوری‌ها منعقد می‌کنیم. در سال گذشته قراردادهایی با ارزش قریب به ۳ میلیارد دلار با صنایع و دستگاه‌های مختلف منعقد شد که ایجاد زیست‌بویم دانش‌بنیان تراز و توانمند با بهره‌مندی از یک بازار بزرگ و واقعی را نوید می‌دهد.

وی با اشاره به حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با ابلاغ بسته جدید حمایتی بر اساس نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بسته حمایتی برای دانش‌بنیان‌هایی که قرار است به تازگی در کشور شکل بگیرند و از دل دانشگاه برخیزند تا نهال‌هایی شوند که در آینده‌ای نزدیک، میوه‌های شیرین ارزش افزوده را حاصل کنند، برنامه‌ریزی شده که خردادماه امسال فرآیند اجرایی آن آغازخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.