صفحه اصلی / اسلایدر / خرید و فروش خودرو صفر شد/بازار خودرو بدون مشتری
خرید و فروش خودرو صفر شد/بازار خودرو بدون مشتری

خرید و فروش خودرو صفر شد/بازار خودرو بدون مشتری

کسب و کار نیوز- نابسامانی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد. خرید و فروش در این بازار به ندرت انجام می شود، متقاضیان واقعی خرید خودرو نیز سردرگم بوده و در انتظار ثبات قیمتها هستند. برخی از فعالان بازار معتقدند قیمتها در بازار کمی روند کاهشی را در پیش گرفته است. بررسی خبرآنلاین از نوسانات قیمتی در بازار خودرو از کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به طوری که در بین خودروهای پژو موجود در بازار، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانورما مدل ۱۴۰۲ از ۶۳۰ میلیون تومان به ۶۱۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۶۰۰ میلیون تومان به ۵۸۵ میلیون تومان رسیده‌است و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۵۹۵ میلیون تومان به ۵۷۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۵۷۵ میلیون تومان به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده‌است.

خودروهای تارا نیز در این مدت ارزان شده‌اند، به طوری که تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ از ۹۸۰ میلیون تومان به ۹۵۰ میلیون تومان رسیده‌است و تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ از ۸۰۵ میلیون تومان به ۷۷۰ میلیون تومان رسیده‌است. در بین خودروهای شاهین نیز این کاهش قیمت‌ها مشهود بوده‌است، به طوری که شاهین G مدل ۱۴۰۲ از ۶۹۰ میلیون تومان به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۶۷۵ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده‌است. این کاهش قیمت‌ها در بین سایر خودروهای موجود در بازار نیز مشهود بوده‌است.

سخنگوی شورای رقابت می‌گوید: اگر ما بتوانیم بازار خودرو را براساس واردات رقابتی کنیم، قیمت‌ها قطعا کاهشی خواهد بود و رفاه مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود. شجاعی در ادامه تاکید می‌کند: وظیفه شورای رقابت، قیمت‌گذاری نیست. ما دستورالعمل قیمت را به تنظیم‌گر بخشی که در این‌جا تنظیم‌گر فنی وزارت صمت و سازمان حمایت است، اعلام کردیم. این‌ها محاسبات را انجام دادند و در کارگروه تخصصی خودرو بررسی‌های لازم صورت گرفته است. در نهایت خروجی کار، قیمت‌هایی بوده که اعلام شده است.

وی می‌گوید: هدف این بوده که ضمن حمایت از تولیدکننده و حتی شرکت‌های مونتاژکار، اما خودروها قیمت‌های مناسبی داشته باشد که مصرف‌کننده دچار زیان نشود. شجاعی در عین حال یادآور می‌شود: راهکار نهایی این است که تا در این بازار مساله واردات حل و فصل نشود و سیاست‌گذاری در رابطه با واردات اتفاق نیفتد، بازار خودرو رقابتی نخواهد شد.

سخنگوی شورای رقابت متذکر می‌شود: اگر ما بتوانیم بازار خودرو را براساس واردات رقابتی کنیم، قیمت‌ها قطعا کاهشی خواهد بود و رفاه مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود و خودروسازان مجبور هستند با خودروهای مشابه خارجی رقابت کنند و ارتقای کیفیت داشته باشند. این‌گونه در نهایت رضایت مصرف‌کنندگان حاصل می‌شود.

در همین رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ضمن اشاره به کاهش ۱۰ تا حدودا ۱۶ درصدی قیمت خودروها در بازار نسبت به دو هفته پیش، تاکید کرد که در شرایط فعلی بازار از فروشنده اشباع شده، اما خریداری مراجعه نمی‌کند. سعید موتمنی از کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خبر داد و اظهار کرد: بازار خودرو در حال حاضر آرام و سطح معاملات تقریباً به صفر رسیده است. فروشنده در بازار بسیار، اما خریدار مراجعه نمی‌کند و بازار بدون مشتری پیش می‌رود. روند کاهش قیمت‌ها که از دو هفته پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و ۱۰ الی ۱۶ درصد کاهش قیمت در اکثر محصولات داخلی و مونتاژی محسوس است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: به طور مثال دنا اتوماتیک که تا یک میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان هم بالا رفته بود، اکنون به ٩٢٠ میلیون تومان رسیده، پژو ٢٠٧ دنده‌ای ‌پانوراما از ٩٢٠ میلیون تومان به ٧۵٠ میلیون تومان بازگشت. در خودروهای مونتاژی نیز تیگو ۸ پرومکس که تا چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده بود، پس از کاهش قیمت‌ها تا سه میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان هم کاهش یافته است. فیدلیتی از دو میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان به دو میلیارد و ۵٠ میلیون تومان هم رسیده یا دیگنیتی از دو میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان به دو میلیارد و ٢۵٠ میلیون تومان رسید. وی تصریح کرد: کاهش قیمت در خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی هم دیده می‌شود. کاهش قیمت در محصولات سایپا در حدود ١٠ درصد است و در محصولات ایران‌خودرو هم همینطور که اشاره شد بین ١٠ تا بعضا ١۶ درصد کاهش قیمت دیده می‌شود.

موتمنی در مورد پیش‌بینی ادامه روند کاهشی، گفت: فعلا روند بازار کاهشی است و خریدار بسیار کم است؛ از سوی دیگر دارندگان خودرو تمایل به فروش محصول در اختیار خود دارند و فروشنده در بازار زیاد هست؛ بنابراین  برای فروش خودروی در اختیار، حاضرند قیمت را پایین بیاورند؛ چنانچه روند واردات هم ادامه‌دار شود، تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد داشت.

ضرورت جدیت در کنترل نرخ ارز

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

کنترل قیمت دلار به دلیل تاثیرگذاری بالایی که بر قیمت خودرو می گذارد بسیار ضرورت دارد. تجربه نشان داده اگر دلار روند افزایشی در پیش بگیرد، مردم از ترس اینکه پول و سرمایه ای که در دست دارند بی‌ارزش نشود، باز به سمت بازارهای مالی از جمله بازار خودرو می روند. این پیش روی هیجانی منجر به وارد شدن شوک به بازار خودرو و افزایش قیمتها خواهد شد. مهم است که دولت در کنترل نرخ ارز جدیت داشته باشد. اگر قیمت دلار باز هم افزایش داشته باشد، قطعاً بر قیمت خودرو نیز تاثیر می‌گذارد و روند صعودی باز می‌گردد.

از طرفی دیگر اخبار واردات خودرو هم توانست تاثیری هرچند ناچیز بر قیمت ها داشته باشد. اگر وعده واردات خودروهای دست دوم عملی شود، به‌رغم اینکه تعداد خودروهای وارداتی اندک خواهد بود اما بازار را از لحاظ روانی به رکود بیشتری می‌برد و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

البته عدم‌شفافیت در چگونگی واردات و مشخص نبودن برندها و مدل‌های خودروهای وارداتی در بازار، موجب بی‌اعتمادی به طرح مورد نظر یعنی واردات شده و به‌همین دلیل روزانه شاهد واکنش‌های قیمتی زیادی در بازار آزاد هستیم. یک‌ سال است واردات خودرو در کشور آزاد شده، اما خودروی چندانی وارد کشور نشد. اتفاقا در سالی هم که واردات آزاد شد شاهد بیشترین افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم.

باید تاکید داشت برای اینکه شاهد برگشتن آرامش به بازار خودرو باشیم باید در کنار ثابت ماندن قیمت ارز، سیستم توزیع نیز عادلانه و قیمت‌گذاری‌ها نیز منطقی شود. از سوی دیگر باید بپذیریم که خودرو نیز مانند هر کالای دیگری مشمول تورم است. موضوع اساسی عدم ثبات اقتصادی در کشور است. به طوری که هر چه این بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر شود، مردم تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری روی محصولاتی مانند خودرو پیدا می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.