صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در دولت سیزدهم/ مهاجرت معکوس گاز در میدان پارس جنوبی
افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در دولت سیزدهم/ مهاجرت معکوس گاز در میدان پارس جنوبی

افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در دولت سیزدهم/ مهاجرت معکوس گاز در میدان پارس جنوبی

کسب و کار نیوز- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه نه‌تنها گازی از سمت ایران مهاجرت نمی‌کند؛ بلکه مهاجرت گاز در پارس جنوبی به سمت ایران معکوس شده است، ‌گفت: تولید نفت کشور در دولت سیزدهم ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن خجسته مهر در رویداد «گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی برای افزایش تولید پایدار گاز» با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ تا به امروز از مرحله گفتمان عبور کردیم، افزود: می‌توانیم ادعا کنیم که فرهنگ استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و تولید دانش بنیان در صنعت نفت نهادینه شده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۱۰۰ شرکت به ۵۰۰ شرکت رسیده‌اند و در کیفیت نیز شاهد رشد و شکوفایی هستند. هم صنعت نفت از این فرصت استفاده کرده و شرکت‌های دانش بنیان نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه امسال سال مهار تورم و رشد تولید است، گفت: امسال قانون برنامه هفتم توسعه مصوب خواهد شد که در آن، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، ازدیاد برداشت و… اشاره شده است.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت باید تولید محور شود، افزود: باید جدیت بیشتری برای رشد تولید داشته باشد که بارزترین هدف افزایش تولید نفت و گاز است و عمده فعالیت‌های ما به طور مستقیم مربوط به افزایش تولید نفت و گاز است.

وی ادامه داد: معتقدیم تولید باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. اول اینکه تولید باید دانش بنیان باشد تا بتوان آن را رشد داد و ارزش افزوده ایجاد کرد” همچنین تولید باید بهره‌ور باشد و کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن باید کیفیت را نیز بالا ببریم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور ۳ماهه پاییز ۱۵ درصد و در ۹ماهه سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.

خجسته مهر گفت: یکی از چالش‌های افزایش تولید نفت، موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار است و موضوع دیگر دسترسی به فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل ناپایداری تولید، تعمیرات هر ساله است، افزود: یکی از ضعف‌ها مهارت آموزی مداوم نیروی انسانی است.

نگرانی از ناترازی گاز/ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز بخش خانگی است

معاون وزیر نفت بیان کرد: ناترازی گاز نگرانی بیشتری دارد؛ زیرا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز کشور بخش خانگی است.

خجسته مهر با بیان اینکه ۵۰ درصد بودجه پژوهشی وزارت نفت مربوط به شرکت ملی نفت ایران است، تصریح کرد: از این میزان ۵۰ درصد با دانشگاه‌ها در حال انجام است. قراردادهای قبلی را اصلاح کردیم و مسئله محور شده است.

وی گفت: اقدامات جدیدی مانند احیای چاه‌های کم بازده انجام شد و انتظار داریم از کل این ظرفیت استفاده کنیم و در سال گذشته ۶ قرارداد برای احیای چاه‌های کم‌بازده امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: ازدیاد برداشت یکی دیگر از موضوعات کلیدی ما است. با توجه به نفت درجا و ضریب بازیافت موجود، اگر تنها یک درصد ضریب بازیافت را بالا ببریم تولید نفت تا ۸ میلیارد بشکه افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در تولید گاز کشور چند چالش داریم، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه که ملی و فرابخشی است، بهینه‌سازی مصرف است؛ زیرا بزرگ‌ترین چالش مصرف لجام‌گسیخته انرژی و گاز در کشور است.

خجسته مهر با اعلام نگرانی نسبت به ناترازی مصرف و تولید گاز، گفت: بخش زیادی از سهم ۱۴.۵ درصدی که به شرکت نفت داده می‌شود، صرف افزایش تولید و حفظ توان تولید گاز در میادین کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: بعد از آن بیشترین تولید گاز مربوط به شرکت نفت مناطق مرکزی و سپس جمع‌آوری گازهای همراه است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه میدان مشترک پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، ادامه داد: ۵۰ درصد گاز در جای کشور در این میدان قرار دارد و در دولت سیزدهم توجه به این موضوع انجام شد.

رکورد تولید گاز در پارس جنوبی شکست

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برای اولین بار در طول تاریخ، تولید ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز از پارس جنوبی به ثبت رسید.

خجسته مهر با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا کنون در پارس جنوبی تولید گاز رکورد شکست، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که نه‌تنها گازی از سمت ایران مهاجرت نمی‌کند؛ بلکه مهاجرت گاز در پارس جنوبی به سمت ایران معکوس شده است.

وی به موضوع تولید زودهنگام در فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: ۴ چاه در این فاز حفاری شده و خط لوله انتقال گاز نیز انجام شده است. برای سرعت بخشیدن به تولید از فاز ۱۱، یکی از سکوهای فاز ۱۲ که راندمان پایین در تولید گاز داشت را به موقعیت فاز ۱۱ منتقل خواهیم کرد. این سکو سنگین‌ترین سکوی ایران در پارس جنوبی است و برای نخستین بار سکو از موقعیت دریا به نقطه دیگری از دریا منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ۵ ماه تلاش کردیم تا شناور اوشنیک به کشور بازگردد و با موفقیت سکو از موقعیت قبلی جدا شد و بر روی شناوری مستقر شده و در آینده نزدیک سکو بر روی موقعیت فاز ۱۱ نصب خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: این فاز همان فازی است که در دولت گذشته توسعه آن به بهبود شرایط بین‌المللی وابسته شده بود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تا پیش از زمستان تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز خواهد شد و در تولید اولیه ۱۱ میلیون متر مکعب به تولید از این میدان مشترک اضافه خواهد شد.

وی به تعمیر چاه‌های آسیب دیده فاز ۱۳ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در میدان بلال یک چاه توصیفی و اکتشافی حفاری شده است.

معاون وزیر نفت افزود: اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه در میدان مشترک پارس جنوبی برای حفظ تولید انجام شده و در ادامه ۳۵ حلقه چاه جدید برای حفظ ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک حفاری خواهد شد.

خجسته مهر ادامه داد: چند شرکت ایرانی کار مطالعات مهندسی پایه فشار افزایی را انجام می‌دهند و پایلوتی در یکی از فازهای پارس جنوبی تعریف کردیم و کار مطالعات مفهومی و مهندسی پایه آن انجام شده است و یکی از شرکت‌های ایرانی در حال ساخت این توربو کمپرسورها است.

وی با اشاره به اینکه در نفت مناطق مرکزی حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، تاکید کرد: یکی از دغدغه‌ها سوزاندن گازهای همراه نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هدف‌گذاری ما در ستاد ویژه تحول پیگیری این نوع پروژه‌ها است و در سفر اخیر رییس جمهور ۸۵۰ میلیون فوت مکعب معادن ۲۴ میلیون متر مکعب در روز گاز با اجرای ۳ طرح ان جی ال را جمع‌آوری می‌کنند.

۸۰ درصد گازهای همراه در منطقه غرب کارون و خوزستان جمع‌آوری می‌شود

خجسته مهر بیان کرد: اجرای ان جی ال ۳۲۰۰ حدود ۱۲ سال مانده بود و اکنون با بهره‌برداری از فاز اول ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای همراه در روز جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گازهای همراه در منطقه غرب کارون و خوزستان جمع‌آوری می‌شود، ادامه داد: در تلاشیم تا همه گازهای همراه جمع‌آوری شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه موردی وجود ندارد که ارتباطی با تولید نداشته باشد و امسال بر رشد تولید تمرکز کردیم، گفت: بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در دولت سیزدهم به تولید نفت کشور افزوده شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.