صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۴۱ درصد حجم مبادلات ایران و عمان/ تجارت ۳ میلیارد دلاری دور دسترس نیست
افزایش ۴۱ درصد حجم مبادلات ایران و عمان/ تجارت ۳ میلیارد دلاری دور دسترس نیست

افزایش ۴۱ درصد حجم مبادلات ایران و عمان/ تجارت ۳ میلیارد دلاری دور دسترس نیست

کسب و کار نیوز- گزارش‌های آماری نشان می‌دهد حجم‌ مبادلات تجارت بین دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع افزایش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و عمان که با حضور فیصل ال عبدالله رییس اتاق بازرگانی عمان برگزار شد، گفت: امیدوارم با انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی عمان شاهد توسعه‌ و استمرار ارتباطات و همکاری‌های سازنده میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور باشیم و فصل جدید همکاری‌ها برای دو کشور گشوده شود.

وی روند مبادلات تجاری ایران و سلطنت عمان را رو به رشد دانست و افزود: چشم‌انداز در توسعه روابط مثبت است و گزارش‌های آماری نشان می‌دهد حجم‌ مبادلات تجارت بین دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع افزایش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

شافعی ادامه داد: میزان صادرات کالاهای جمهوری به‌ عمان ۵۱ درصد و میزان واردات ۲۹ درصد رشد داشته است، ادامه این روند نشان دهنده آن است که هدف‌گذاری برای رسیدن به سطح ۳ میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت دور از دسترس نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از  تلاش و پیگیری اتاق مشترک ایران و عمان و تشکر کرد و افزود: به واسطه تبادل هیات تجاری به صورت منظم و مستمر میان اتاق‌های بازرگانی شناخت خوبی از ظرفیت اقتصادی فعالان ایجاد شده است اما لازم است نکات چند در خصوص پیشبرد هر چه بیشتر روابط اقتصادی فی مابین با تکیه بر اجرایی شدن ظرفیت‌های استفاده نشده را بیان کنم. در حوزه همکاری تجاری مبادلات کالایی زمینه صادرات کالاهای ایران به عمان و تامین برخی اقلام مورد نیاز بازار ایران از طریق عمان، برای اینکه برنامه‌ریزی بلندمدت و پایدار در روابط تجاری داشته باشیم باید به سمت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: فراهم نمودن کلیه تسهیلات و امکانات از سوی دو دولت لازم است. اتاق‌های مشترک دو کشور پروژه‌های که دارای مزیت نسبی هستند را شناسایی و بررسی جزئیات و عملیات این موضوع برنامه‌ریزی لازم را در دستور کار قرار بدهند. در زمینه صادرات مجدد کالای ایرانی از طریق عمان  و واردات کالا آمارها رشد مبادلات اقتصادی را نشان می‌دهد. اما توسعه همکاری‌های ترانزیتی و بندری و استفاده از ظرفیت و مزایایی آزاد دو کشور از جمله صحار، چابهار و ..‌ به عنوان زیرساخت بخش خصوصی مورد توجه جدی است که در این زمینه اقدامات تکمیلی و زیربنایی توسط دو دولت باید صورت بپذیرد.

شافعی با تاکید بر توسعه فعالیت در حوزه‌های معادن، فناوری دانش بنیان شرکت‌های ایرانی دستاورد ارزشمند کسب کرده‌اند از این رو پیشنهاد می‌کنم همکاری شرکت‌های ایرانی و عمانی مورد توجه جدی قرار گیرد. بدون تردید افزایش تبادل تجاری هیات‌های تخصصی تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور توسعه روابط تجاری را به همراه دارد و این مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی از مسئولان دولتی از توافقات انجام شده میان بخش خصوصی و تلاش برای رفع موانع احتمالی موجود است.

شافعی گردشگری سلامت را یکی از  زمینه‌های عملی همکاری معرفی کرد و افزود:  بخش خصوصی ایران آماده همکاری و ارائه خدمات به گردشگران سلامت است و در حوزه انرژی و ساخت نیروگاه بادی و خورشیدی و تاسیسات آب و فاضلاب یکی از زمینه‌های جدید همکاری است و که می‌توان از توانمندی شرکت‌های ایرانی در  بخش وجود دارد استفاده کرد.

وی در پایان بیان کرد: ارتباط مردمی‌ کم نظیری بین توده مردم ایران و عمان برقرار است و امکان جهش‌های  با سرعت بالا در مبادلات اقتصادی در کشور وجود دارد که امیدوارم این سفر سر فصل جدید مناسبات اقتصادی بین دو کشور را فراهم کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.