صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / سه مزیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور
سه مزیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور

سه مزیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور

کسب و کار نیوز- یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد دیجیتال به پلتفرم‌های قوی نیاز داریم،گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در بیشتر کشورها بالاست و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است لذا باید بسترها و زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال را در کشور فراهم کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راه‌های توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن در کشور اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال فضای بکری است  که می تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و فقط بحث هزینه‌ها نیست. در حال حاضر یکی از حوزه‌های جدیدی که می‌تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم کند، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است که متاسفانه هنوز مورد اقبال نیست و دولت هم بعضا در این بخش با مشکلاتی روبه‌روست و برخی مسایل هم باعث شده این فضا محدود شود.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌توانیم در حوزه اقتصاد دیجیتال دنبال کنیم، این است که اجازه بدهیم پلتفرم‌های متعدد بتوانند در این بخش فعالیت کنند زیرا بر اساس این سکوها و پلتفرم‌هاست که خرید و فروش و داد و ستد و کسب و کار می‌تواند شکل بگیرد.

این کارشناس حوزه کار افزود: بی‌تردید برای توسعه اقتصاد دیجیتال نیاز به پلتفرم‌های قوی داریم و باید اجازه رشد و رقابت پلتفرم‌های داخلی و خارجی را بدهیم. خوشبختانه پلتفرم‌های داخلی شکل گرفته و به تدریج در حال توسعه است البته برخی پلتفرم‌هایی که روی آنها تبلیغ می‌شود، هنوز قابلیت فعالیت کسب و کار را به طور کامل به دست نیاورده‌اند و باید زمان بیشتری بگذرد تا به توسعه لازم دست پیدا کنند لذا معتقدم در عین تقویت پلتفرم‌های داخلی و تا زمانی که به شکل قوی ظاهر نشده‌اند، اجازه بدهیم از فضای پلتفرم خارجی استفاده تا به راه اندازی و توسعه کسب و  کار افراد کمک شود.

این کارشناس بازار کار در ادامه با تشریح مزیت‌های اقتصاد دیجیتال در کشور اظهار کرد: این فضا می‌تواند سه مزیت بزرگ برای ما ایجاد کند. یکی فرصت‌های شغلی و مشاغل جدیدی است که در دنیا در این زمینه مطرح است. اقتصاد دیجیتال در عمده کشورها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است لذا در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی بوده می تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی افزود: کسب و کارهای مجازی بر بستر فضای مجازی و اینترنت شکل می‌گیرند و به این منظور باید زیرساخت‌ها را برای ورود مشاغل جدید آماده کنیم زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت مشاغل جدید خواهیم رفت.

حاج اسماعیلی ادامه داد: مسأله دوم کاهش هزینه‌هاست؛ در حال حاضر یکی از بحث‌های مطرح در کشور قیمت بنزین است و چون مصرف آن بالا رفته، هزینه‌های آن هم بیشتر شده است در حالی که اگر استفاده از فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی را در کشور توسعه دهیم، حمل و نقل گسترده‌ای که برای انجام کارها و مراجعه به ادارات و سازمان‌های متعدد صورت می‌گیرد، به شدت کاهش پیدا می کند و این مسأله در بسیاری از هزینه‌ها از جمله انرژی به شدت موثر است.

وی سومین مزیت را بهره وری دانست و افزود: استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید بهره‌وری را در کشور بالا می برد. متاسفانه بهره‌وری ما هم در حوزه نیروی انسانی و هم در سرمایه پایین است و باعث هدر رفت سرمایه‌های انسانی در کشور شده است. یکی از بحث‌های جدی این است که چگونه ارتقای بهره‌وری بدهیم و راهکار مناسب استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید و پلتفرم‌ها و فضای مجازی است که بتوانیم اقتصادمان را در بخش دیجیتال رشد بدهیم.

به گفته این کارشناس حوزه کار در صورتی که به این سه مسأله توجه شود و تنها رویکرد و نگاه امنیتی به این قضیه وجود نداشته باشد، می توان بحث هزینه فایده را در اقتصاد دیجیتال مطرح و ارزیابی کرد. در آن صورت مزیت‌هایی که به معایب آن برتری دارند و احیانا بخشی از آنها به مسایل امنیتی برمی‌گردد قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.