صفحه اصلی / اسلایدر / بکارگیری تمام ظرفیت ها در راستای تحقق رشد تولید/ تسهیل گری فعالیت بخش تجاری از اولویتهای اصلی گمرک است
بکارگیری تمام ظرفیت ها در راستای تحقق رشد تولید/ تسهیل گری فعالیت بخش تجاری از اولویتهای اصلی گمرک است

بکارگیری تمام ظرفیت ها در راستای تحقق رشد تولید/ تسهیل گری فعالیت بخش تجاری از اولویتهای اصلی گمرک است

کسب و کار نیوز- معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری از بکارگیری تمام ظرفیت های گمرک در راستای تحقق شعار سال در حوزه گمرک خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک جمهوری اسلامی ایران بعنوان مجموعه اقتصادی تسهیل گر، مرزبان اقتصادی و پیشران پیشرفت حوزه تجارت خارجی و حامی بخش خصوصی در توسعه صادرات و واردات تولید محور و در راستای تحقق شعار سال با عنوان ” مهار تورم ، رشد تولید”   تلاش می کند با استمرار در برنامه ریزی مدون و راهبردی خود، در سال جدید نیز در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب و با توجه به سیاست ها و دستورالعمل های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی و امور گمرکی و برنامه های ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سند تحول مربوط به بخش گمرک را عملیاتی نماید.

در سالی که گذشت با همت والای همکاران گمرک و اقدامات صورت گرفته، در مجموع، تغییرات شگرفی در کاهش زمان ارائه تشریفات گمرکی واردات و صادرات انجام شد که این امر منجر به رشد تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱ گردیده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استمرار در ارائه خدمات تسهیل گری و سرعت بخشیدن به عملیات گمرکی و تداوم رشد تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ با بهره گیری و استناد به اسناد تحولی بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه، برنامه های تحولی خود را در حوزه تجارت خارجی عملیاتی می نماید تا با همکاری سایر دستگاه های مرتبط در حوزه تجارت خارجی، به سمت توسعه اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجارت خارجی کشور گام بردارد.

گمرک‌ جمهوری اسلامی ایران همچنین با توجه به سند تدوین شده اولیه برنامه هفتم توسعه که یکی از اصلی ترین موضوعات این برنامه، تسهیل و کاهش هزینه های فرایند حوزه های مرتبط با تجارت است، مجموعه بسته های سیاستی و حمایتی به منظور روان سازی و تسهیل تجارت را در نظر گرفته و اقدام به تدوین سند راهبردی گمرک در ۶ محور و ۱۲۴ برنامه کرده است.

توسعه سامانه های هوشمند و یکپارچه گمرکی، تحول در فرایندها و رویه های گمرکی، بهبود معیشت کارکنان و افزایش بهره وری نیروی انسانی، تحول در حوزه نیروی انسانی و منابع انسانی و توسعه زیرساخت ها و امکانات فیزیکی از جمله برنامه های تحولی گمرک برای داشتن گمرکی چابک، چالاک، هوشمند و قانونمدار در راستای تسهیل و تسریع در حوزه تجارت است.

تسهیل گری فعالیت بخش تجاری یکی دیگر از اولویت های اصلی گمرک در چارچوب قانون است که با فراهم کردن زیر ساخت ها و توسعه سامانه های گمرک میسر خواهد شد.

از دیگر برنامه های گمرک، توسعه دیپلماسی گمرکی، شفاف سازی، ارائه تسهیلات بیشتر و حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان است که امیداست با تلاش و جدیت بیش از پیش همه همکاران گمرک و اجرای برنامه های مدون، اهداف پیش بینی شده گمرک محقق شود.

محمد رضوانی فر *

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.