صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش بیکاری در مناطق محروم با به کارگیری افراد کم درآمد تحقق می یابد/اشتغالزایی برای دهک های کم درآمد
کاهش بیکاری در مناطق محروم با به کارگیری افراد کم درآمد تحقق می یابد/اشتغالزایی برای دهک های کم درآمد

کاهش بیکاری در مناطق محروم با به کارگیری افراد کم درآمد تحقق می یابد/اشتغالزایی برای دهک های کم درآمد

کسب و کار نیوز- معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به برنامه دولت برای اشتغال افراد کم درآمد گفت: در راستای تشویق کارآفرینان در به کارگیری کارگران سه دهک کم درآمد حق بیمه سهم کارفرما به مدت یک سال توسط دولت پرداخت می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درباره برنامه اشتغالی سال ۱۴۰۲ گفت: یکی از برنامه هایی که به صورت جدی دنبال می کنیم  برنامه اشتغال سه دهک کم درآمد است، حسب تصمیم هیأت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، در نظر دارد طرح پرداخت حق بیمه بیکاران به بنگاه‌های اقتصادی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه در راستای تشویق کارآفرینان در بکارگیری کارگران سه دهک کم درآمد حق بیمه سهم کارفرما به مدت یکسال توسط دولت پرداخت می‌شود افزود: کارگرانی که در دهک‌های کم‌درآمد جامعه قرار دارند و تعداد اعضای خانوار آنها ۴ نفر و بیشتر باشند در صورتی که تحت پوشش سازمان حمایتی بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) نباشند و اگر کارفرمایی در کشور وی را بکار گیرد در مرحله اول تا یکسال حق بیمه سهم کارفرما از سوی دولت پرداخت می‌شود که البته ممکن است در مرحله بعدی تا دو سال هم تمدید شود.

بیرانوند بیان کرد: این طرح  که به منظورکمک به معیشت و اشتغال افراد کم‌درآمد است از اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه در ۱۰ استان شروع شده و از سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری اجرا می‌شود و منابع آن نیز از محل منابع داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین می‌شود. معاون اشتغال وزارت کار هدف از اجرای این طرح را کاهش بیکاری در مناطق محروم با به کارگیری افراد کم درآمد خواند و گفت: برای اینکه کارگران از مزایای استفاده از این طرح در دولت باخبر شوند باید در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی که در سایت وزارت تعاون ثبت‌نام می‌کنند باید سوابق شغلی، تجربیات و مشخصات خود را ذکر کنند و کارآفرینان از روی این سایت این افراد را اگر انتخاب کنند تا یکسال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می‌شوند و این تشویقی برای بکارگیری افراد کم‌درآمد سه دهک پایین جامعه توسط کارفرمایان کشور است. کریمی بیرانوند شرط استفاده از این طرح را افرادی که در دهک های کم درآمد و یک تا سه قرار دارند ولی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند و بیمه پردازی ندارند مشمول می شوند.

وی با بیان اینکه حق بیمه سهم کارفرما ۲۳ درصد حقوق پایه است که در این طرح در ازای بکارگیری افراد کم درآمد از سه دهک پایین جامعه توسط وزارت کار پرداخت می‌شود بیان کرد:  کارجویانی که در سه دهک اول درآمدی قرار دارند و تحت پوشش نهادهای حمایت نمی‌باشند، با ثبت‌نام در سامانه moshavegh.mcls.gov.ir و پس از استعلام از سامانه رفاه ایرانیان و احراز شرایط، در صورت جذب و اشتغال در بنگاه اقتصادی (بخش‌های خصوصی و تعاونی) از حمایت دولت با پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به مدت یکسال بهره‌مند خواهند شد.

 

ایجاد اشتغال با مشارکت بخش خصوصی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

ایجاد اشتغال میلیونی در کشور نیازمند رفع موانع موجود است. در حال حاضر باید موانع بزرگی که در مسیر ایجاد اشتغال است از میان برداشته شود. چرا که برخی از این موانع ساختاری است و در کوتاه مدت امکان رفع آنها وجود ندارد. باید اقدامات اساسی برای رفع این موانع صورت بگیرد.

همچنین بسیاری از بنگاهها در مسیر تحریم‌ ها دچار آسیبهای جدی شدند. دولت باید در گام نخست از کمک‌های فنی و مشاوره‌های کارشناسی به کارآفرینان و بنگاهها استفاده کند. در چند سال اخیر هیچ برنامه‌ای به صورت عملی به اجرا در نیامد. دولت بیش از آنکه به صورت کلان طرح یا برنامه‌ای را اجرایی کند باید مکانیسم‌های اجرای آن را در دستور کار قرار دهد.

در این راستا راهی جز باز کردن میدان برای نقش آفرینی گسترده بخش خصوصی وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد ایجاد مزیت نسبی برای تولید است. اگر تصور این است که بدون سرمایه‌گذاری کلان و به کار گرفتن ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توان ایجاد اشتغال کرد، این راه درست نیست.

بدون همراهی و توسعه بخش خصوصی امکان ظرفیت سازی اشتغال ممکن نیست. برای آنکه بتوانیم جمعیت بیکاران را در کشور ساماندهی و زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنیم، لازم است مشارکت مردم در حوزه اقتصاد شکل بگیرد و تصدی‌های دولتی واگذار شود. ایجاد ثبات بازار کار و پایداری مشاغل مستلزم ایجاد تولید و کسب و کار مبتنی بر دانش است. اگر بخواهیم بخش خصوصی واقعی را شکل دهیم، مردم و کارآفرینان و بخش خصوصی باید در بازار کار نقش آفرین باشند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.