صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / بورس بهترین مسیر برای رشد سرمایه گذاری شرکتهای دانش بنیان است/تامین مالی استارتاپ ها از بازار سرمایه
بورس بهترین مسیر برای رشد سرمایه گذاری شرکتهای دانش بنیان است/تامین مالی استارتاپ ها از بازار سرمایه

بورس بهترین مسیر برای رشد سرمایه گذاری شرکتهای دانش بنیان است/تامین مالی استارتاپ ها از بازار سرمایه

کسب و کار نیوز- ورود استارت آپها و کسب‎وکارها به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهام‌شان در بورس، موضوعی است که چند سال است برخی استارتاپ‌ها به دنبال محقق شدن آن هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود تلاش‌ها برای حمایت از استارتاپ‌ها و این نوع کسب وکارها، چالش‌های فراوانی در راه توسعه آنها وجود دارد که با توجه با اکوسیستم بازار سرمایه به نظر می‌رسد این بازار بهترین مسیر برای رشد استارتاپ‌ها باشد. تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای استارتاپ‌ها نسبت به سیستم بانکی بسیار کم بهره‌تر و سریع‌تر است که می‌تواند در افزایش بهره‌وری آن‌ها موثر باشد.

به  گفته فعالان بازار فناوری اطلاعات، بزرگترین مزیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به  بازار پولی یا بانک‌ها، این است که سرعت عمل تامین مالی از بازار سرمایه بسیار بیشتر است. یعنی اگر بخواهید یک مگاپروژه را در سیستم بانکی تامین مالی کنید بعضا تا چند سال زمان خواهد برد و هر چقدر پروژه بزرگتر باشد باید کنسرسیوم بزرگتری از بانک‌ها تشکیل شود؛ بحث تایید و فرایند‌های مربوط به بررسی و امکان‌سنجی‌ها در بخش اعتبارات بانکی یک موضوع زمان‌بر و به شدت بروکراتیک است.

با این حال این بحث در بازار سرمایه کاملاً متفاوت است، یعنی سازوکار‌ها چالاک‌ترند و کمیته بررسی خیلی سریع‌تر می‌تواند عمل کند و تامین مالی می‌تواند سریع‌تر صورت بگیرد. ضمن اینکه روش‌های مختلف تامین مالی را در بازار سرمایه داریم که شامل تاسیس شرکت‌پروژه و انتشار اوراق سلف است که خیلی از این روش‌ها می‌تواند در تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها و کارخانه‌ها مفید باشد.

در همین زمینه «محمدرضا فرحی» درباره ورود استارتاپ‌ها، گفت: ورود نمادهای استارتاپی به بازار سرمایه اتفاق مبارکی است اما متأسفانه با تأخیر فراوان رقم خورد زیرا حداقل ۱۵ سال است که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، استارتاپ‌های بسیار بزرگی در سطح ملی ایجاد و جان گرفتند که سرمایه‌گذاران بزرگی هم دارند. وی افزود: اغلب سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نزدیک‌بین هستند و دید کوتاه مدتی به بازار دارند اما در استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذارانی هستند که بیش از ۱۰ سال در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تاکنون خروج سرمایه‌گذار از آنها مشاهده نشده است.

فرحی ادامه داد: در استارتاپ‌ها معمولاً خروج به صورت سهامی عام شدن است به این صورت که ساختار سهامداری تغییر یافته و مردم، صندوق‌ها، نهادها و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به جمع سرمایه‌گذاران اولیه پیوستند. در واقع سرمایه‌گذاران اولیه کم‌کم خارج و در استارتاپ‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه گفت: اکوسیستم استارتاپی شبیه یک حمام داغ است که درج نماد آنها در بورس همانند باز شدن در حمام و وزیدن یک نسیم به داخل حمام است که می‌تواند ورود فراوان و سیل آسای سرمایه را به حوزه بازار سرمایه به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر عرضه‌ها به صورت اصولی صورت گیرد، ارزش گذاری‌ها منطقی باشد و بازگشت سرمایه قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران اولیه به همراه داشته باشد، شاهد اتفاق‌های بسیار خوب در حوزه بازار سرمایه خواهیم بود. فرحی درباره ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها عنوان کرد: به طور کلی ارزش‌گذاری کسب و کارها بیشتر براساس دانش و علم است اما ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها جنبه دانشی، هنر و آینده‌بینی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در ارزش‌گذاری شرکت‌ها و حوزه‌های سنتی همچون پتروشیمی، معدن و صنایع مختلف، نگاه بیشتر گذشته‌نگر است اما در استارتاپ‌ها نگاه به آینده بیشتر است به عبارت بهتر، خرید سهام شرکت‌های سنتی شبیه به خرید آپارتمان است.

به گفته وی؛ زمانی که آپارتمانی خریداری می‌شود شاید در کنار آنکه ماهانه درآمدی به صورت اجاره از آن دریافت می شود اما بعد از مدتی، افت و ارزش و همچنین استهلاک آپارتمان دور از انتظار نیست اما وقتی قطعه زمینی هوشمندانه خریداری شود، شاید درآمدی از زمین وجود نداشته باشد اما به مراتب بازگشت سرمایه بیشتری از افزایش ارزش آن زمین به دست می‌آید.

نقش استارت آپها در رشد اشتغال

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

نگاه سنتی به سرمایه‌گذاری در ایران یکی از مشکلات جدی در رشد کسب و کارها و شرکتهای نوپا است. همچنین به علت وجود فضای دلالی در کشور، سرمایه‌ها به سمت تولید و راه‌اندازی کسب‌وکارها نمی‌رود. چراکه به نتیجه رسیدن در این موارد، به زمان زیادی نیاز دارد. سرمایه گذار همچنان نگاه سنتی به بازار و تولید دارد. تولید فیزیکی و کارخانه ای که جلو دید است بیشتر می تواند نظر سرمایه گذار را جلب کند. بنابراین اینجا نقش دولت پررنگ می شود. دولت برای به ثمر نشستن ایده های خلاق و دانش بنیان باید بستر فعالیت را فراهم کند.

استارت‌آپ‌ها یکی عوامل رشد اقتصادی کشور هستند زیرا نفت ممکن است روزی تمام شود. بنابراین حرکت در مسیر توسعه کسب‌وکارهای نوپا مانند دسترسی به چاه‌های نفتی است که ارزش و بهره‌وری بالایی دارد. در این راستا تامین سرمایه مهم ترین ضرورت است. بازار سرمایه می تواند تا حد بسیاری مشکل را حل کند. البته در مسیر درست باید حرکت شود. هنوز راه ورود استارت آپها به بورس هموار نشده است.

ممکن است به فناوری های نوین نگاه مثبتی وجود نداشته باشد. اما واقعیت این است که تا چند سال آینده سهم تولید محتوا در اقتصاد بسیار بیشتر از وضعیت فعلی می شود. همچنین در حوزه های مختلف پزشکی، کشاورزی و حتی خدماتی هر روز سهم کار یدی کمتر از گذشته خواهد شد.

اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد. بخش سنتی سرمایه گذاران در کشور به تدریج و با دیدن موفقیت های نسل جوان در ایجاد استارت آپ ها و رونق آن ها برای سرمایه گذاری در حوزه های دیجیتالی ترغیب خواهند شد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.