صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / صادرات شرکت های دانش بنیان کشور به یک میلیارد دلار رسید/گسترش بازارهای صادراتی دانش بنیان ها
صادرات شرکت های دانش بنیان کشور به یک میلیارد دلار رسید/گسترش بازارهای صادراتی دانش بنیان ها

صادرات شرکت های دانش بنیان کشور به یک میلیارد دلار رسید/گسترش بازارهای صادراتی دانش بنیان ها

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور از صادرات یک میلیارد دلاری شرکت های دانش بنیان کشور در سال جاری خبر داد و گفت: برآورد می شود رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی در صادرات شرکت های دانش بنیان داشته باشیم. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این میزان صادرات با وجود همه محدودیت های موجود اتفاق افتاده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه آمار صادرات برای ۲ بخش شرکت های دانش بنیان و محصولات دانش بنیان متفاوت است، اظهار داشت: آماری که تاکنون از صادرات شرکت های دانش بنیان در سال جاری داریم نزدیک به یک میلیارد دلار است و آمار دقیق محصولات دانش بنیان با اطلسی که در حال تهیه آن هستیم مشخص می شود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین از ۲ برابر شدن تعداد شرکت هایی که امسال دانش بنیان شدند خبر داد و گفت: نزدیک به یکهزار و ۶۰۰ شرکت در سال جاری بعنوان دانش بنیان ثبت شدند درحالیکه پارسال این تعداد بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت بود. وی با بیان اینکه هنوز تا هدفگذاری که رهبر معظم انقلاب داشته اند فاصله داریم، افزود: با حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور ظرفیت عظیمی وجود دارد که اگر مدیریت و به زنجیره ارزش واقعی متصل شوند می توانند حرکت بزرگی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال سال شروع توجه واقعی به دانش بنیان ها بعنوان یکی از کلیدهای اصلی حل مساله در کشور بود، اظهار داشت: تا ۱۰ سال آینده توجه جدی به اقتصاد دانش بنیان را بویژه در برنامه هفتم توسعه خواهیم داشت. دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه امسال اتفاق های خوبی در این عرصه در کشور افتاد، گفت: بزرگترین اتفاق، تصویب قانون جهش تولید بود که همه آیین نامه های آن تصویب شده و اگر ۱۰ سال بطور قوی و محکم اجرا شود بخش قابل توجهی از اقتصاد ما دانش بنیان می شود. وی اضافه کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد حمایت های معنوی و مادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های مبتنی بر نیازهای واقعی کشور است تا به زنجیره ارزش بالادست متصل شوند.

وی از جمله این مزیت ها و موضوع ها را انرژی، معدن، امنیت غذایی، کشاورزی و دامی، سلامت، حمل و نقل و اقتصاد دیجیتال دانست. دهقانی فیروزآبادی همچنین با تاکید بر اینکه جریان خوبی در استان اصفهان در حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان و ایجاد فرصت برای رفع نیازهای واقعی صنایع، سرمایه گذاری و توسعه فناوری های آینده راه افتاده است، افزود: در دانشگاه صنعتی اصفهان هم کارهای بزرگی انجام شده و این جریان جوان کشور رقم زننده گام دوم انقلاب است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور روز شنبه از طرح ملی رادار مراقبت ثانویه فرودگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد. دهقانی فیروزآبادی در سفر خود به اصفهان، در همایش و نمایشگاه مسیر زاینده به میزبانی فولاد مبارکه اصفهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و در قرارگاه استانداری حضور می‌یابد.

هموارسازی مسیر حرکت دانش بنیان ها

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

رشد استارت‌آپ‌ها و شرکتهای دانش بنیان به لحاظ نقش مهمی که در توسعه اقتصاد دیجیتال دارند حائز اهمیت است. تمرکز بر اشتغالزایی این کسب‌وکارها در بلندمدت می تواند بر کاهش نرخ بیکاری تاثیر بزرگی داشه باشد. شرکتهای نوپا و دانش بنیان باید با تمرکز بر تولید و با حمایت دولت بازارهای داخلی و خارجی ثابت و رو به افزایش را در اختیار بگیرند. با افزایش فعالیت این شرکتها نه تنها به ایجاد شغل کمک کرده ایم بلکه رشد درآمدهای ارزی را نیز خواهیم داشت. با افزایش درآمدهای ارزی می توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد. در مرحله تولید کالا باید دولت و دستگاه های مربوطه برای بازاریابی و پیدا کردن مشتری در بازارهای بین المللی دست به دست این شرکتها دهند.

همچنین وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است. بخش سنتی سرمایه‌گذاران در کشور به تدریج و با دیدن موفقیت‌های نسل جوان در ایجاد استارت‌آپ‌ها و رونق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیجیتالی ترغیب خواهند شد.

با تمام این اوصاف شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند اما سرمایه‌گذارها به‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند؛ هرچند در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری خاص آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران بتوانند از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.