صفحه اصلی / سرخط خبرها / منافع اقتصادی رونق فضای مجازی
منافع اقتصادی رونق فضای مجازی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

منافع اقتصادی رونق فضای مجازی

سرمقاله

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در سال‌های اخیر در کشور مطرح است. یکی از وظایف دولت الکترونیک این است که بستر فضای اینترنتی برای کسب و کارها را فراهم کند. اقداماتی هم در این زمنیه انجام شده است. شبکه ملی اطلاعات نیز در مراحلی قرار دارد که می توان بر تاثیرگذاری آن امید داشت. باید اقدامات اما فراتر رود تا دسترسی به اینترنت تسهیل و سهم مردم از اینترنت به میزان قابل قبولی ارتقا پیدا کند. خدمات خیلی زیادی در این بستر می تواند رقم بخورد. از جمله آنها می توان به بانکداری الکترونیکی، خریدهای الکترونیکی، تجارت الکترونیک، خدمات گمرکی، بیمه و مالیات و بسیاری از خدمات دیگر اشاره کرد که در حوزه وقت و انرژی صرفه جویی به دنبال دارند. کاهش هزینه هم مزیت دیگر راه اندازی بسترها برای توسعه فضای مجازی است.
به دنبال شیوع کرونا متوجه شدیم که اقتصاد کشور چقدر آسیب پذیر است. چرا که اقتصاد ایران خدماتی است و کارهای خدماتی در شیوع بیماری و وقایع طبیعی به سرعت آسیب می بیند و از بین می رود. بنابراین حتماً باید زیرساخت‌های لازم را برای چنین مواقعی تهیه می‌کردیم. دومین دلیل هم این است که هر اقتصادی ممکن است با چنین برنامه‌ هایی دچار شوک شود که باید آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود داشته باشد و ایران هم باید از قبل آمادگی ارائه خدمات از طریق تکنولوژی جدید را ایجاد می کرد. کسب و کارهای اینترنتی در صورت فراهم شدن فضای مناسب می توانند با نمونه های خارجی خود رقابت کنند. اشتغالزایی می تواند از طریق فضای مجازی بیشتر شود. امروز بستر اصلی کاریابی بر روس فضای مجازی و اینترنت شکل گرفت است.
در این راستا دولت باید حمایتهای بیشتری صورت دهد و ضمان تهای لازم را برای اعتمادسازی مردم در استفاده از اینترنت فراهم کند. با توجه به نقاط قوت کسب و کارهای اینترنتی و تکلیف دولتها به توسعه خدمات الکترونیکی دسترسی ها به چنین خدماتی باید سریع و آسان و ارزان باشد و از فضای فیزیکی و حضوری به سمت فضای مجازی حرکت کنیم. الکترونیکی شدن خدمات، هزینه ها را کاهش می دهد و با فرصتی که در این زمینه به وجود می آید ظرفیت های اشتغال کشور توسعه می یابد. باید فضایی فراهم شود تا سهم اینترنت باکیفیت در سبد مصرف خانوار توسعه پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.