صفحه اصلی / اسلایدر / ۴۵۰هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند/ دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟
۴۵۰هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند/ دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

۴۵۰هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند/ دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

کسب و کار نیوز- رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به شروع دریافت مالیات از خانه‌های خالی با مالکین بالای ۱۰۰واحد گفت: برای سال جاری هم اطلاعات ۴۵۰هزار خودروی گرانقیمت را از پلیس راهور دریافت کرده‌ایم که مشغول تعیین مبلغ مالیات و اعلام به مؤدیان هستیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، برنامه میز اقتصاد با موضوع برنامه اقدامات و دستاورد‌های سازمان امور مالیاتی کشور میزبان داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی بود.

سؤال: می‌خواهیم راجع به دستاورد‌ها و برنامه‌ها صحبت کنیم، ولی فکر می‌کنیم مهمترین بحث همین بحث سامانه مؤدیان باشد، قدری درخصوص آخرین اقدامات صورت‌گرفته و این‌که چه‌مقداری اگر بخواهید آمار بدهید چند درصد از این قانون فکر می‌کنید تا به امروز اجرایی شده است.
منظور: مهمترین موضوعی که الآن نظام مالیاتی درحال انجام آن است، همین اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است، این یک نیاز مهمی بود که در دو یا سه دهه اخیر بار‌ها کشور به‌سمت تحقق آن حرکت کرد، ولی به‌دلایل مختلفی اجرایی نشد. ما امروز خوشبختانه در نقطه‌ای قرار داریم که شروع کرده‌ایم اجرای این قانون را و از ۰۸/۰۱ امسال عملاً شرکت‌های بورسی و بعد هم شرکت‌های دولتی فراخوان شدند برای ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی. خوشبختانه شتاب حرکت به‌طرف اجرای کامل این قانون شتاب شایسته‌ای است. ما در همین مدت سه ماه و اندی که از شروع اجرای قانون عملاً پشت‌سر گذاشته‌ایم، امروز نزدیک به ۴۰۰ شرکت این‌ها وارد سامانه شدند و به‌طور منظم دارند صورت‌حساب‌های الکترونیکی خودشان و اطلاع فروش خودشان را برای ما ارسال می‌کنند که عمدتاً شرکت‌های بورسی هستند. در یک رقم بخواهم عرض کنم حجم صورت‌حساب‌هایی که تا الآن صادر شده است بالغ بر ۱۰ میلیون صورت‌حساب است، طی این مدت، ارزش صورت‌حساب‌هایی که صادر شده است بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و میزان مالیات ارزش افزوده‌ای که الآن در سامانه‌های ما ثبت و گزارش شده است بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر نکته مهم این است که تمام خریدارانی که این کالا‌ها را خریداری کرده اند این صورتحساب‌های الکترونیکی را دارند دریافت می‌کنند و در کارپوشه‌های آن‌ها دارد قرار می‌گیرد یعنی ما می‌دانیم که الآن چه‌کسانی این حجم از کالا را خریداری کرده‌اند، طبیعی است این اطلاعات بعداً به ما کمک می‌کند که بتوانیم اعتبارات مالیات ارزش افزوده، مالیات عملکرد فعالان اقتصادی و به‌ویژه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی را خیلی راحت‌تر بدون بحث و گفتگو محاسبه کنیم.

سؤال: دقیقاً یک زنجیره شفاف باشد.

منظور: دقیقاً اهمیت اجرای این قانون شفاف‌سازی است. ما در مرحله اول مطلع شده‌ایم که آن حلقه اول ما که کارخانه‌ها هستند شرکت‌های بورسی تولیدکننده هستند عمدتاً این‌ها چه‌مقدار کالا فروخته‌اند و مرحله دوم این‌ها به چه‌کسانی فروخته‌اند و ما اطلاعات آن افراد و آن شرکت‌ها و یا آن خریداران واسط را الآن داریم، بالغ بر ۵۰ هزار شرکت الآن صورت‌حساب دریافت کرده است و این فرآیند ادامه پیدا می‌کند. ما امیدواریم الآن شرکت‌های دولتی که فراخوان شده‌اند، که بخش مهمی از اقتصاد ما را این‌ها پوشش می‌دهند این‌ها هم به‌سرعت بیایند وارد سامانه‌های ما شوند با آن‌ها جلسات متعدد گذاشته‌ایم با وزرای محترم و معاونین بنابراین داریم تلاش می‌کنیم که آن‌ها هم آماده شوند.

سؤال: چرا الباقی نیامده‌اند در این پروسه؟
منظور: بقیه شرکت‌ها عمدتاً این‌ها باید ساختار‌های اطلاعاتی خودشان را به ویژه نرم افزار‌های حسابداری شان را این‌ها را تطبیق بدهند با دستورالعمل‌هایی که ما داده ایم.

سؤال: یعنی از لحاظ زیرساختی فکر می‌کنید که مشکل وجود دارد؟

منظور: من تصورم این است که بخشی از شرکت‌ها هنوز نتوانسته اند زیرساخت‌های خودشان را مهیا کنند متناسب با آن دستورالعمل‌هایی که ما صادر کرده ایم. البته ما الان شرکت‌های معتمد داریم که این‌ها آمادگی دارند که این خدمات را به آن‌ها بدهند و صورتحساب را برای آن‌ها ارسال کنند؛ لذا ما تأکید می‌کنیم که شرکت‌های باقی مانده به سرعت خودشان را برسانند.

سؤال: فرصتی برای این‌ها تعیین کرده اید؟
منظور: از ۰۱/۰۸ که این‌ها فراخوان شده اند عملاً دارند کنتور می‌اندازد. یعنی الان ما شروع کرده ایم به رسیدگی مالیات ارزش افزوده سه ماهه سوم شرکت‌های بورسی. هر شرکتی که وارد نشده باشد در اطلاعیه هم این را ما اعلام کرده ایم، هر شرکتی که وارد شده باشد مشمول جریمه‌هایی می‌شود که در ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش بینی شده است این جریمه ۱۰ درصد مقدار فروش است که رقمی قابل توجه است. البته خود قانون گفته است که سازمان مالیاتی حداکثر تا ۵۰ درصد می‌تواند جریمه‌ها را ببخشد. پس یک بار سنگینی الان متوجه شرکت‌هایی می‌شود که فراخوان شده اند و نتوانسته اند تا الان وارد شوند.

سؤال: با این اقداماتی که انجام شد چه تعداد مؤدی مالیاتی شناسایی شده اند یا به قولی از زاویه دیگر، چقدر جلوی فرار مالیاتی گرفته شده است؟ آماری در این خصوص دارید؟
منظور: ما در آستانه پایانه‌های فروشگاهی هستیم بنابراین طبق زمانبندی که ما داریم از ابتدای سال آینده سایر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی فراخوان شده اند الان داریم با اتحادیه‌ها مذاکره می‌کنیم همکاران ما در تمام استان‌ها دارند با شرکت‌ها در استان‌ها مذاکره می‌کنند آن‌ها را آماده می‌کنند ما از ابتدای سال آینده انشاالله شاهده حضور سایر شرکت‌ها هم خواهیم بود. یک اقدام مهمی که الان داریم انجام می‌دهیم این است که ما می‌خواهیم برای مشاغل خرد و کوچک، همان صورتحساب دستگاه‌های پذیرنده یا پوز آن‌ها را بعنوان صورتحساب الکترونیکی از آن‌ها بپذیریم. یعنی دیگر نیازی نیست آن طرف صندوق فروش نصب کنند بخواهند عملیات حسابداری و تطبیق نرم افزار‌های حسابداری و این‌ها را انجام دهند. کار را تسهیل می‌کنیم. الان.

سؤال: این چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
منظور: با بانک مرکزی حدود ۲ ماهی است که مذاکره کرده ایم کار به نقاط خوبی رسیده است الان بانک مرکزی، شرکت شاپرک اعلام آمادگی کرده است که ما آن‌ها را هم بعنوان نوعی شرکت معتمد مالیاتی بپذیریم. تمام پی اس پی‌ها و شرکت شاپرک بعنوان تجمیع کننده را ما داریم بعنوان معتمد می‌پذیریم که این‌ها صورتحساب‌های آن مشاغل خرد را که حدود ۹ میلیون پذیرنده است، این‌ها را به سامانه مؤدیان ما وصل کنند و این یک مرتبه عملاً می‌شود گفت قانون پایانه‌های فروشگاهی ۷۰ تا ۸۰ درصد اجرا می‌کند.

سؤال: آن فراخوانی که انتقاد می‌شد به شما که فراخوان نداده اید و اینها، می‌خواهید از این طریق عمل کنید.
منظور: دقیقاً. ما داریم برای اصناف دو گزینه را فراهم می‌کنیم که دیگر نیازی نباشد که این‌ها بخواهند صندوق فروشگاهی بگذارند استاندارد‌های ما را رعایت کنند حسابدار بگذارند صورتحساب صادر کنند و ارسال کنند ما با این کاری که انجام می‌دهیم عملاً شرکت شاپرک و پی اس پی و شرکت‌های پشتیبانی کننده دستگاه‌های پذیرنده این‌ها می‌آیند همان نقش را ایفا می‌کنند.

سؤال: اگر الان ما این بحث را در بحث وکلا بحث پزشکان یک مدتی بحث بود سال‌های گذشته سر دستگاه‌های کارتخوان و اینها، الان اگر آن‌ها بدانند که کل مالیات شان از این دستگاه وصول می‌شود، امکان ندارد که بخواهند دوباره همان مشکلات قبل ایجاد شود بگویند نقدی حساب کنید یا اینکه از حساب دیگری خارج از آن دستگاه بخواهند وصول کنند؟
منظور: از زمانی که ما فراخوان انجام می‌دهیم هر گروه از اصناف که الان اگر این اتفاق بیفتد و ما با بانک مرکزی برسیم به اینکه با این شیوه مشاغل را وصل کنیم به سامانه مؤدیان این بدین معنی است که دیگر عملاً واحد‌های صنفی و مشاغل نمی‌توانند از روش‌های پرداخت دیگری استفاده کنند. یعنی هر نوع روش پرداخت دیگری ازجمله پرداخت نقدی، در مبالغ قابل توجه این‌ها بعنوان کتمان درآمد شناسایی می‌شود؛ بنابراین حتماً با اجرای این قانون همه مکلف هستند که تمام پرداخت‌های خودشان را تمام دریافت‌ها را…

سؤال: حتماً شما نظارت هم می‌کنید در این روند؟
منظور: وظیفه نظام مالیاتی نظارت بر همین موارد و تراکنش‌ها است البته با همکاری بانک مرکزی؛ بنابراین ما امیدواریم که با این گام جدیدی که برمی داریم یک قدم به طرف سهولت کار برای مردم برای مشاغل و رضایت خاطر مردم حرکت کنیم.

سؤال: چه برنامه‌ای دارید؟ شرکت‌های بورسی شرکت‌های غیربورسی و همین بحث اصناف که با روش جدید انشاالله معرفی می‌کنید چه مشوق‌هایی گذاشته اید که سریع‌تر به این فرآیند بپیوندند و از طرف دیگر چه اهرم‌هایی دارید برای شرکت‌هایی که وارد این مسیر نشوند؟
منظور: اولاً مشوق‌هایی در خود قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش بینی شده است یعنی ما برای کسانی که وارد سامانه می‌شوند و از امکانات سامانه استفاده می‌کنند، برای آن‌ها جوایز ویژه‌ای را آنگونه که در قانون پیش بینی شده است درنظر می‌گیریم و این جوایز در آینده‌ای نزدیک پرداخت خواهد شد. اما نکته مهمتر است که مهمترین مشوق برای فعالان اقتصادی مشاغل و شرکت‌ها این است که مالیات شان را ما داریم شفاف می‌کنیم یعنی دیگر این گلایه مندی‌هایی که سال‌ها وجود داشته است علی الرأس شده ایم، مثلاً بگویند سلیقه‌های ممیزین مالیات بیش از اندازه را به ما تحمیل کرده است، نارضایتی‌هایی که در آمد و رفت آن‌ها سلیقه‌ای بوده است، سلیقه‌ای بودن رسیدگی ها، همه این حرف‌ها دیگر برداشته می‌شود. ما نحوه تعامل مان با مردم می‌شود اطلاعات خیلی روشنی که خودشان برای ما می‌فرستند. به نظر من این بیشترین مشوق است برای آن‌ها و البته حرکت ما به طرف هوشمندسازی مالیاتی، ما در نظام هوشمند مالیاتی می‌خواهیم حداقل زحمت را برای مؤدی فراهم کنیم. یعنی مؤدی ما بتواند بدون مراجعه به ادارات ما بدون مراجعه به ممیزین ما، خدمات خودش را به صورت راه دور دریافت کند. وقتی که این اتفاقات بیفتد حتی اظهارنامه‌های مؤدیان هم دیگر کاملاً روشن می‌شود یعنی حتی اگر مؤدی ما اظهارنامه هم ندهد ما براساس اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد می‌توانیم مالیات آن را محاسبه و به او اعلام کنیم. ضمن اینکه خودش هم می‌تواند محاسبه کند و نیازی به مداخله ما نخواهد داشت.

سؤال: این بحث قانون سامانه مؤدیانی که می‌گویید بحث تفکیک حساب شخصی از تجاری هم در آن آمده است. بالاخره به کجا رسید چه زمانی می‌توانیم بگوییم که واقعاً حساب شخصی با حساب تجاری شان جدا شده است یا به بیان دیگر نمی‌توانند از حساب شخصی شان برای کار تجاری استفاده کنند.
منظور: در قانون پایانه‌های فروشگاهی ما دو ماده ۱۰ و ۱۱ داریم که بسیار مواد مهمی بود. ماده ۱۱ بحث ساماندهی پذیرنده‌ها و پوز‌ها بود که این ساماندهی را ما در سال گذشته انجام داده ایم یک مقدار مختصری باقی مانده بود که امسال با کمک بانک مرکزی و شرکت شاپرک انجام گرفت. تقریباً الان می‌توانیم بگوییم ما در بحث پذیرنده‌ها همه پذیرنده‌ها را تعیین تکلیف کرده ایم به پرونده‌های مالیاتی متصل کرده ایم. اقدام دیگر این است که ما ماده ۱۰ را اجرا می‌کردیم. ماده ۱۰ یعنی اینکه ما باید برای تمام فعالان اقتصادی حساب‌های ویژه‌ای را با نظر خود آن‌ها تعیین کنیم که این حساب‌ها خرید و فروش‌های آن‌ها را در این حساب‌ها ما ثبت و ضبط کنیم این کار هم انجام شد. یعنی ما از همه مؤدی‌ها الان حساب هایشان را دریافت کرده این و این حساب‌ها را به بانک مرکزی هم اعلام کرده ایم یعنی ما یک ارتباط وب سرویسی با بانک مرکزی برقرار کرده ایم که از طریق این ارتباط تمام این حساب‌ها را بعنوان حساب‌های تجاری به بانک مرکزی اعلام کرده ایم. حدود ۹ میلیون حساب الان بعنوان حساب تجاری شناسایی شده است به بانک مرکزی اعلام شده است. نکته دیگری که می‌ماند، ممکن است از حساب‌های شخصی برخی بعنوان کار تجاری استفاده کنند یعنی بخواهند از حساب‌های شخصی برای خرید و فروش استفاده کنند. این را داریم با بانک مرکزی جلو می‌بریم که تعیین تکلیف کنیم که اگر کسی سوءاستفاده کند از حساب شخصی خودش، این روش‌های کارت به کارت یا روش‌های دیگر، استفاده از حساب دیگران استفاده از حساب اجاره‌ای این‌ها را با بانک مرکزی جلو می‌بریم با شورای پول و اعتبار که قاعده گذاری کنیم بگوییم که حساب‌های شخصی اگر یکسری اتفاقاتی در آن‌ها بیفتد یک علائمی در آن‌ها ظاهر شود که بانک مرکزی آن‌ها را پایش می‌کند آن حساب می‌شوند مشکوک به تجاری.

سؤال: چه زمانی محقق خواهد شد؟
منظور: الان درحال مذاکره و رایزنی است توافقات خوبی با بانک مرکزی کرده ایم و دیگر کار در حوزه بانک مرکزی قرار می‌گیرد. یعنی ما عملاً کاربر این حساب‌ها هستیم.

سؤال: آن حساب‌هایی که معرفی کرده اید حساب‌های شرکت‌ها بود یا حساب اشخاص بود؟
منظور: هم اشخاص حقیقی و هم شرکت‌ها. یعنی الان تمام کسانی که نزد ما پرونده مالیاتی دارند…

سؤال: یعنی آن حساب آن شخص آن حسابی که دیده اید با آن کار می‌کند بعنوان حساب مالیاتی اش معرفی کرده اید؟
منظور: حسابی که آن شخص خودش به ما معرفی کرده است. یعنی ما به هر مؤدی می‌گوییم که شما زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهید یک یا چند حساب را بعنوان حساب تجاری باید به ما معرفی کنید.

سؤال: امکان دارد آن حساب حساب مثلاً شرکت اش هم نباشد.
منظور: نه حساب شرکت است. یعنی هر شخص.

سؤال: بعضی از افراد مشکل داشتند در باز کردن حساب حقوقی برای شرکت شان.
منظور: نه هر شخص حقوقی و هر شخص حقیقی مادامی که بدهی مالیاتی یا سایر محدودیت‌ها را نداشته باشد می‌تواند اقدام کند و برای خودش افتتاح حساب کند. الان تمام کسانی که نزد ما پرونده دارند حداقل یک حساب تجاری به ما معرفی کرده اند. البته برخی از شرکت‌ها چندین حساب تجاری به ما معرفی کرده اند که ما تمام این حساب‌ها را اطلاعات شان را داریم به بانک مرکزی هم اعلام کرده ایم. اما از حالا به بعد این است که اگر حساب‌های تجاری جدید بخواهد ایجاد شود، چه سازوکاری خواهد داشت، کسی که می‌خواهد افتتاح حساب کند می‌تواند گزینه انتخاب کند نزد بانک ها.

سؤال: منظور این بود که می‌توانستید این حساب‌ها را برای تسهیل روند که سریع‌تر ساماندهی شود برخی از افراد حساب‌های شخصی شان را بعنوان حسابی که دارند در حوزه آن مجموعه شرکت شان دارند با آن کار می‌کنند به شما معرفی کنند این امکان اش بوده است؟
منظور: هر شرکتی وقتی که یک کسب و کاری می‌کند لاجرم به نام شرکت دارندگان امضا‌های مجاز باید بروند حساب باز کنند آن حساب را به ما معرفی می‌کنند ما هم طبیعتاً براساس آن حساب‌ها است که می‌رویم کنترل هایمان را انجام می‌دهیم. اما اگر ما به کمک بانک مرکزی تشخیص دهیم که یک شرکتی از حساب‌های دیگری دارد استفاده می‌کند که به ما معرفی نکرده است طبیعتاً ما می‌رویم آن حساب‌ها را هم شناسایی می‌کنیم و از آن حساب‌ها هم میزان گردش بانکی و در نهایت میزان درآمد و فروش را سعی می‌کنیم درست برآورد کنیم.

سؤال: ما الان از بحث سال ۱۴۰۱ چقدر از منابع مالیاتی مان وصول شده است؟ آمار جدیدی دارید؟
منظور: ما در ده ماهه اول امسال با پیگیری‌های خوب و منسجمی که انجام شد و با برنامه ریزی‌هایی که ما داشته ایم توانسته ایم سهیمه تعیین شده در بودجه را به صورت کامل محقق کنیم. میزان وصولی ما در دهه ماه اول ۳۷۸ هزار میلیارد تومان بوده که ما تا پایان سال می‌بایست ۴۵۵ هزار میلیارد تومان وصول کنیم که طبیعتاً در دوماه باقی مانده ما به راحتی آن …

سؤال: حتی اضافه از آن مبلغ هم فکر کنم وصول کنید.
منظور: حالا ممکن است یک مختصری هم بیشتر وصول شود، ولی جهت گیری ما این است که آن تکلیفی که قانونی که بودجه برعهده سازمان گذاشته را به طور کامل محقق کنیم و ما مشکلی نمی‌بینیم.

سؤال: سال آینده چطور؟
منظور: این وصول ما در امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد رشد دارد. سال گذشته هم نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

سؤال: علت رشد؟
منظور: چند عامل این رشد مالیات را ایجاد می‌کند. عامل اول این است که ما مؤدیان جدید شناسایی می‌کنیم. ما در سال گذشته ۲ و ۲ دهم میلیون مؤدی جدید شناسایی کرده ایم. امسال ۱ و نیم میلیون اظهارنامه از اشخاص حقیقی جدید دریافت کرده ایم. یعنی این‌ها آمده اند به حلقه مؤدیان مالیاتی پیوسته اند. فرار‌های مالیاتی کسانی که پرونده مالیاتی داشتند، اما کتمان درآمد می‌کردند، کسانی که پرونده مالیاتی داشتند، هزینه هایشان را بیش از واقع به ما گزارش می‌کردند، ما رفتیم کیفیت رسیدگی ها، یعنی با افزایش کیفیت رسیدگی‌ها فرار‌های مالیاتی که در ضمن اظهارنامه‌ها صورت می‌گیرد داریم شناسایی می‌کنیم. البته عرض کنم، ما در طبقه بندی که انجام داده ایم الان امسال ۷۷ درصد مؤدیان را بعنوان مؤدی خوش حساب شناسایی کرده ایم و اظهارنامه آن‌ها را قطعی کرده ایم. به عبارت دیگر بدون رسیدگی ما از ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار اظهارنامه‌ای که گرفته ایم، ۷۷ درصد اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ را بدون رسیدگی پذیرفته ایم. یعنی اعتماد به خوداظهاری مردم، ما صرفاً ۲۳ درصد را داریم رسیدگی می‌کنیم، اما این ۲۳ درصد با دقت و کیفیت رسیدگی می‌شود. یعنی ما تمام اطلاعاتی که از اشخاص ثالث به دست ما رسیده باشد در زمان رسیدگی به پرونده‌ها آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

سؤال: می‌فرمایید این بحث افزایش مالیات نبوده است، بحث افزایش کیفیت رسیدگی بوده، جلوگیری از فرار مالیاتی و پرونده‌های جدید؟
منظور: بله و نکته دیگر یک بخش مهمی از وصولی‌های امسال و سال گذشته ما مربوط به معوقات مالیاتی بوده است. یعنی کسانی بوده اند که در یک دهه گذشته مالیات‌های انباشته‌ای را داشتند و پرداخت نمی‌کردند ما با روش‌های وصول اجرا با استفاده از روش‌های قضایی و شبه قضایی آن‌ها را وصول کرده ایم. من یک عدد خدمت شما عرض کنم، ما امسال تا امروز که من خدمت شما هستم، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرونده بلاتکلیف در هیئت‌های حل اختلاف مان را تعیین تکلیف کرده ایم یعنی مالیات‌های آن‌ها را قطعی کرده ایم. یعنی این پرونده‌های بلاتکلیف که از سال‌های گذشته مانده بود، به درآمد‌های مالیاتی ما به شدت کمک کرد و می‌خواهم این را عرض کنم همین الان باز هم ما ۲۱۳ هزار میلیارد تومان پرونده در هیئت‌های مان داریم که بنای ما این است که این ۲۱۳ هزار میلیارد تومان را بتوانیم در سه یا چهار ماه آینده تماماً تعیین تکلیف کنیم و قطعی سازی انجام دهیم. این‌ها کمک می‌کند به تحقق درآمد‌های مالیاتی سال آینده ما. سال آینده ما در مالیات‌ها قرار است ۷۰۰ هزار میلیارد تمان تحقق داشته باشیم. الان برنامه ریزی ما این است که این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن را از محل همین رسیدگی به پرونده‌های باقی مانده سال‌های قبل که بلاتکلیف هستند یا معوق هستند وصول کنیم. طبیعتاً آن ۶۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم با توجه به اینکه امسال ما حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان وصول می‌کنیم با توجه به پرونده‌های جدید، رشد درآمدی خود مؤدیان در سالجاری نسبت به سال گذشته، چون ما سال بعد می‌رویم و مالیات امسال را می‌گیریم، با توجه به رشد قیمت ها، رشد قیمت‌ها مالیات‌های ارزش افزوده ما را کاملآً متأثر می‌کند، ما ۹ درصد قیمت فروش را مالیات می‌گیریم لذا وقتی که تورم اتفاق می‌افتد مالیات ما هم افزایش پیدا می‌کند در مجموع من این مژده را بدهم که ما در سال آینده بدون اینکه فشاری بخواهیم به مؤدیان فعلی اقتصادی ما خوش حساب هایمان وارد کنیم، ما این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را به خوبی محقق خواهیم کرد و عمدتاً هم تمرکز ما روی فرار‌های مالیاتی و افزایش کیفیت رسیدگی است.

سؤال: نه فعالین اقتصادی. ما قرار بود که تا بهمن ماه نسبت به صدور برگه مطالبات مالیاتی برای دارندگان بیش از ۱۰۰ خانه خالی اقدام شود. این به کجا رسید مالیات بر خانه‌های خالی؟
منظور: با توجه به اینکه اطلاعات خانه‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی، مورد بازنگری قرار گرفت، ما اطلاعات سال گذشته خانه‌های خالی را امسال در مردادماه اطلاعات پالایش شده را از وزارت راه و شهرسازی آخرین نسخه دریافت کرده ایم. منتها این‌ها مورد اعتراض مؤدیان قرار گرفت، حدود ۲۰۰ هزار مؤدی اعتراض کردند نسبت به ۵۲۰ هزار مورد شناسایی شده، لذا ما این‌ها را ارجاع داده ایم به وزارت راه و شهرسازی دارند رسیدگی می‌کنند، پالایش می‌کنند، گروه گروه دارند به ما اعلام می‌کنند. الان گروه اولی که این‌ها به ما اعلام کرده اند مالکین بیش از ۱۰۰ خانه خالی بوده است که طبیعتاً ما الان این مالکین را مطالبه برایشان صادرکرده ایم و عملیات وصول اجرای مان را در مورد آن‌ها داریم انجام می‌دهیم. گروه بعدی کسانی هستند که بالغ بر ۵۰ خانه خالی داشتند آن هم در مرحله دوم داریم کارش را انجام می‌دهیم به همین ترتیب با اعلام وزارت راه و شهرسازی ما وصول مالیات خانه‌های خالی را به صورت مرحله به مرحله انشاالله تکمیل خواهیم کرد.

سؤال: فکر می‌کنیم چه زمانی تعیین تکلیف شود؟
منظور: سرعت آن بستگی به وزارت راه و شهرسازی دارد ما بلافاصله وقتی که اطلاعات دریافت می‌کنیم اقدام به وصول مالیات، صدور برگه مطالبه، و بعد هم عملیات وصول اجرا.

سؤال: فکر می‌کنید بتوانید از بحث مالیات برای خانه‌های خالی در حوزه درآمد‌های مالیاتی داشته باشید با توجه به اطلاعاتی که تا الان به دست شما رسیده است؟
منظور: مالیات خانه‌های خالی یک نوع تنظیم گری اقتصادی است.

سؤال: هدف مالیات نیست بحث تنظیم است.

منظور:، اما در عین حال براساس اطلاعات ۵۲۰ هزار رکوردی که وزارت راه و شهرسازی به ما داده بود، ما محاسبات اولیه مان ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات خانه‌های خالی بود. امیدواریم که به همین مقداری که این اطلاعات پالایش شود ما براساس اطلاعات پالایش شده این را وصل خواهیم کرد.

سؤال: و خودرو‌های گرانقیمت؟
منظور: خودرو‌های گرانقیمت خوشبختانه وصول اش سرعت پیدا کرده است ما تا الان بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های گرانقیمت سال قبل را وصول کرده ایم مؤدیان همکاری خیلی خوبی را با ما انجام می‌دهند باقی مانده آن‌ها هم الان درحال وصول است برای سالجاری هم حدود ۴۵۰ هزار رکورد خودروی گرانقیمت ما از پلیس راهور دریافت کرده ایم که در حال حاضر مشغول رسیدگی به آن اطلاعات و تعیین مبلغ مالیات و اعلام به مؤدیان هستیم.

سؤال: برآوردتان چقدر است درآمد مالیاتی از اینها؟
منظور: این درحال انجام است.

سؤال: هنوز مشخص نشده است. کلام پایانی؟
منظور: من سپاسگزاری می‌کنم از مؤدیان عزیز که امسال و سال گذشته واقعاً با نظام مالیاتی همکاری کرده اند ما خودمان را خادم مردم می‌دانیم بنابراین هرگونه گلایه مندی که نسبت به بنده و همکاران ما دارند این‌ها را در سامانه گزارشگری مردمی سامانه سوت زنی به ما اعلام کنند، ما به سرعت رسیدگی می‌کنیم. جا دارد من اینجا از همکاران شریف مالیاتی خودمان هم که واقعاً بعنوان سرباز در خط مقدم جنگ اقتصادی دارند تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند که با شناسایی درست و وصول درست مالیات‌ها ما بتوانیم منابع مالی پایداری را برای دولت تأمین کنیم، قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.