صفحه اصلی / اسلایدر / آخرین آمار خانه‌های مسکن مهر ساخته شده و در حال تکمیل
آخرین آمار خانه‌های مسکن مهر ساخته شده و در حال تکمیل

آخرین آمار خانه‌های مسکن مهر ساخته شده و در حال تکمیل

کسب و کار نیوز- بر اساس آخرین آمارها از مجموع دو میلیون واحد مسکن مهر ساخته شده در کشور، ۸۰۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها تکمیل و تحویل شده و ۴۰ هزار واحد در دست تکمیل است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسکن از جمله موارد پرتقاضایی است که در سبد هزینه خانوارهای کم درآمد خصوصا دهکهای متوسط و پایین جامعه نقش مهمی دارد و به لحاظ تاثیرگذاری در امنیت روانی و اجتماعی، معیشت و رفاه خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است.

به اعتقاد کارشناسان، در تعاونی‌های مسکن نگاه سودآوری حاکم نیست و استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مسکن در ساخت و ساز و تامین مسکن ارزان به عنوان یک راهکار موثر می‌تواند از سوی دولتها دنبال شود. با تصویب و اجرای قانون بودجه سال ۱۳۸۶ و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن کشور، وزارت تعاون سابق مسئولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن در پروژه‌های مسکن مهر را بر عهده گرفت تا ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجد شرایط را جمع آوری، پالایش و نسبت به ثبت نام و ساماندهی آنها در قالب شرکتهای تعاونی مسکن مهر اقدام کند.

شرکتهای تعاونی مسکن با هدف تأمین مسکن طبقه کم درآمد جامعه تشکیل می‌شوند و در دو قالب مسکن متعارف و مسکن مهر برای افرادی که غیر از شیوه تعاونی امکان خانه‌دار شدن ندارند، فعالیت می‌کنند. براساس گزارش‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن ساخته و به اعضاء تحویل داده شده است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ معتقد است که بخش تعاون سهم مهمی در نهضت ملی مسکن برعهده دارد و اگر دولت از ظرفیت تعاونی های مسکن بهره‌برداری کند، بخش اعظمی از مشکلات بخش مسکن برطرف می‌شود. وی از جمله مزیتهای تعاونی‌های مسکن را حذف عوامل سوداگر و ساخت مسکن با قیمت تمام شده و پرداخت مدت‌دار ذکر کرده و می‌گوید: از ۲ میلیون واحد مسکن مهری که در کشور احداث شده ۸۰۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها تکمیل و تحویل شده و ۴۰ هزار واحد در حال تکمیل است.

به گفته معاون وزیر تعاون، ۹۵ درصد واحدهای مسکن مهر که توسط تعاونی‌های مسکن تحویل شده در مرحله اتمام ساخت است و مطابق تفاهم‌نامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران،‌ مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تا پایان سال ساخته و تحویل می‌شود. در حال حاضر سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد پیش بینی می‌شود، در حالی که این بخش از ظرفیتها و پتانسیل‌های بالایی برای ساخت و تامین مسکن برخوردار است.

به گزارش ایسنا، بی تردید الگوی تعاون در خانه‌دار کردن آحاد جامعه به ویژه کارگران و اقشار کم درآمد نقش بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ساخت مسکن، بخش تعاون مکلف شده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را احداث کند. برابر آمارها یک میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن گروهی و تعاونی و ۸۴۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن ساخته شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.