صفحه اصلی / اسلایدر / تصمیم جدید برای مدیریت مصرف گاز/ هر یک درصد صرفه‌جویی، سه درصد تخفیف!
تصمیم جدید برای مدیریت مصرف گاز/ هر یک درصد صرفه‌جویی، سه درصد تخفیف!

تصمیم جدید برای مدیریت مصرف گاز/ هر یک درصد صرفه‌جویی، سه درصد تخفیف!

کسب و کار نیوز- ناترازی در تولید و مصرف گاز وزارت نفت را وادار به اجرای طرح‌های مدیریت مصرف کرده، در این راستا پاداش خوش‌مصرفی نیز تعریف شده، آنطور که وزیر نفت اعلام کرده هرکدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، سه درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته، در روز جمعه باوجود تعطیلی ۷۶۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده که رقم بالایی بوده، از این میزان ۵۹۲ میلیون مترمکعب، در بخش خانگی، تجاری، ۹۰ میلیون مترمکعب صنایع غیرعمده و صنایع عمده و ۸۴ میلیون مترمکعب نیروگاه‌ها مصرف شده است.

مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته و این در حالی است که مجموع گاز انتقالی به خطوط سراسری شامل مصارف بخش‌های مختلف، سوخت ایستگاه‌ها و صادرات هم ۸۴۸ میلیون مترمکعب بوده است.

۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در حوزه گاز

با توجه به عرضه و تولید گاز در فصل سرد سال حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در حوزه گاز وجود دارد. آنطور که وزیر نفت اعلام کرده در سال ۱۴۰۰ این ناترازی حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب بود و به دلیل موضوعات پیش آمده واردات گاز از ترکمنستان نداشتیم. همچنین در شروع کار دولت سیزدهم حدود ۴۰۰۰ تانکر از چرخه حمل تانکر سوخت برای نیروگاه ها خارج شده بود، در سال گذشته و در بدو شروع فعالیت وزارت نفت دولت جدید، توانستیم با تعمیرات و تامین تجهیزات موردنیاز پالایشگاه ها، خطوط انتقال گاز، تولید حداکثری گاز را رقم بزنیم به گونه ای که حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای نخستین بار برداشت شد. در سال گذشته و با افزایش تولید گاز حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد. در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه سازی را در دستورکار قرار دادیم، همچنین مبحث ۱۹ مصوب شد و موضوع تعرفه مشترکین پرمصرف در دولت تصویب و اجرا شد.

برنامه‌ها و طرح‌های ویژه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

وی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود، گفت: به عقیده ما بخشی از این رقم بهینه مصرف نمی‌شود و این در حالی است که قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد. امیدواریم با طرح‌ها و برنامه‌ها و پیشنهادهایی که وزارت نفت ارائه کرده است، همچنین با دریافت مجوز از دولت و مجلس شورای اسلامی انگیزه دوچندان برای سرمایه‌گذاران و مشترکان در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت ایجاد شود.

اوجی طرح وزارت نفت برای مشترکان خوش مصرف را بازگو کرد و گفت: هرکدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند،سه درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه‌ داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه به حساب مشترکان گاز واریز شود.

امسال برای مشترکانی که در سقف الگوی مصرف هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکان را شامل می‌شوند هیچ‌گونه افزایش قیمتی دیده نشده، فقط برای مشترکان پرمصرفی که سقف الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند افزایش قیمت گاز دیده شده است. بر اساس مصوبه دولت سه پلکان اول مصرف در همه اقلیم‌ها بدون تغییر باقی مانده و این یک تشویق برای مشترکانی است که در حد متعارف گاز مصرف می‌کنند.

پلکان چهارم تا ششم ۳۰ درصد تعرفه آنها نسبت به دوره پیش افزایش یافته، پلکان هفتم تا دهم ۵۰ درصد و پلکان یازدهم و دوازدهم که بسیار پرمصرف هستند با قیمت ثابت ۵ تا ۶ هزار تومان محاسبه می‌شود. رایگان شدن گازبهای مشترکان کم‌مصرفی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند از محل افزایش قیمت‌های مشترکان پرمصرف است و مشترکانی که از پلکان ششم به بعد ۸۰ درصد مصرف پارسال را بیشتر مصرف کنند، یعنی دوره متناظر سال گذشته‌اش ۸۰ درصد بیشتر از مصرف داشته باشد قیمت تعرفه‌ای که برای آنها محاسبه می‌شود دو پله بالاتر خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای تولید روزانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز تا ۸ سال آینده

در زمینه گاز با وجود اینکه تولیدکننده بزرگی هستیم، اما با توجه به نیاز کشور باید تولید گاز را افزایش دهیم. به این منظور باید ۸۰ میلیارد دلار در طول هشت سال آینده سرمایه‌گذاری در حوزه گاز انجام گیرد تا تولید گاز را از رکورد یک میلیارد مترمکعبی فعلی به آستانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسانیم. برای این منظور باید سرمایه داخلی و خارجی به میدان آید. برای مثال اکنون بخش‌های زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها به هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی واگذار شده و برآورد می‌شود در طول پنج سال آینده با افزایش تولید گاز مواجه شویم. هم‌اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی برنامه‌ریزی شده و در بخش خارجی ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا شده که بیش از ۵ میلیارد دلار آن به عقد قرارداد رسیده است.

با این اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد، مشترکان باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا بتوان بدون مشکل روزهای سرد را پشت سر گذاشت و بعد از آن به فکر توسعه طرح‌ها و افزایش تولید گاز بود. د در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پروژه مهم و اساسی صنعت گاز در کشور در حال اجراست که پس از گذر از ناترازی فعلی می‌توان با اهتمام بیشتری به آن‌ها پرداخت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.