صفحه اصلی / سرخط خبرها / کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک
کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک

حمید ضیایی پرور، پژوهشگر فضای مجازی

کاهش هزینه ها با اجرای دولت الکترونیک

سرمقاله

سال ۱۹۹۰ که وب ابداع شد و خدمات و اطلاعات دستگاه های دولتی، سازمانها، شرکتها و… بر روی اینترنت ارایه شد موضوع دولت الکترونیک در دستور کار اغلب کشورها قرار گرفت. در شرایط امروز با توجه به ضروریات اقتصادی و اجتماعی سازمان ها و شرکتها می بایست خدمات و سرویس های خود را بر بستر فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال به مردم ارایه کنند. معضلات اجتماعی مانند آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، عدم مصرف کاغذ، شیوع بیماری ضرورت اجرای دولت الکترونیک را تایید می کند. افزایش مراجعات مردن برای دریافت خدمات هزینه بر بوده و مراجعات فیزیکی به مشکلات دیگری ختم خواهد شد.
همه دستگاههای اجرایی از شهرداری گرفته تا پلیس، قوه قضاییه، شرکتهای خصوصی و… می بایست ارایه خدمات خود را بر بستر الکترونیک و حتی موبایل ارایه کنند. در بسیاری از کشورهای جهان دولت الکترونیکی و دولت موبایل ارایه کننده خدمات به شهروندان است.
ژاپن، چین و بیشتر کشورها امروز بر بستر اپلیکیشن ها و سوپر اپلیکیشن ها خدمات می دهند. مردم توقع دارند به جای مراجعه فیزیکی و مراودات کتبی و کاغذی کاملا به صورت الکترونیک خدمات دریافت کنند. در ایران نیز طرح های متعددی ارایه شده است. انواع طرح ها در رابطه با اجرای دولت الکترونیک اجرایی شد. امروز پیاده سازی دولت الکترونیک منجر به کاهش مشکلات به خصوص در کلان شهرها می شود.
اجرای کامل دولت الکترونیک می تواند کاهش ترددها و هزینه های مردم را تحقق بخشد. در ایران برای اجرای دولت الکترونیک بسترهای موجود و زیرساخت ها وجود دارد. هم شبکه ملی اطلاعات داریم و هم زیرساخت های فنی وجود دارد. بینش دیجیتالی هم به باید اضافه شود تا دولت الکترونیک به صورت کامل تحقق پیدا کند. پیاده سازی فناوری های الکترونیک در سازمانها، منجر به توسعه مهارتهای نیروی انسانی دستگاها نیز می شود. چرا که مجبورند با این فناوری ها به مردم خدمات ارایه دهند. البته این امر مستلزم توسعه تجهیزات و زیرساختهای الکترونیک دستگاهها، توسعه بسترهای خدمات الکترونیکی بین دستگاهها و ارتباط الکترونیک میان آنها است.
بانکداری الکترونیک امروز بستر مناسبی برای سایر پدیده های الکترونیک در جامعه شده است. به عبارت دیگر، بانک‌ها در ایران پیشتاز دولت الکترونیک هستند. در واقع مردم پروژه‌های دولت الکترونیک را با بانکداری الکترونیک شناختند. از طرفی دیگر سازمان های خصوصی قطعا نقش مهمی در تحقق دولت الکترونیک دارند. زیرا در لایه های مختلف اعم از لایه های دسترسی، توسعه، نرم افزار و سخت افزار نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی هم به لحاظ بودجه و امکانات و هم به لحاظ نیروی انسانی دارد. به عبارت دیگر اگر بخش خصوصی به عنوان حلقه واسط در پروژه دولت الکترونیک وارد شود، این پروژه موفقیت آمیز خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.