صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فضای باز و امن برای کاربران ایرانی ایجاد می شود/تحقق رویای پلتفرم یکپارچه ملی
فضای باز و امن برای کاربران ایرانی ایجاد می شود/تحقق رویای پلتفرم یکپارچه ملی

فضای باز و امن برای کاربران ایرانی ایجاد می شود/تحقق رویای پلتفرم یکپارچه ملی

کسب و کار نیوز- اتصال پیام رسان های داخلی به هم تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال تحقق خواهد یافت. این اقدام می تواند گام مثبتی در راستای تشویق کاربران برای ورود به پیام رسان های داخلی باشد. وزیر ارتباطات با اعتقاد به اینکه تعدد پیام‌رسان‌های داخلی هم فرصت است و هم تهدید و تهدیدش این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند، گفت: برای حل این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشیم تا همه پیام‌رسان‌ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.

شایلی قرائی              

به گزارش کسب و کار نیوز، عیسی زارع پور با تاکید بر اینکه نیاز مردم را باید برطرف می کردیم، افزود: در این سه ماه با تلاش شبانه روزی اجازه ندادیم مشکلی داشته باشند بطوریکه خودم شخصا پیگیر رفع مشکلات و ارائه زیرساخت مناسب برای فعالیت پلتفرم‌های داخلی بودم و یک روز در میان برای پیگیری و رفع مشکلات حتی در ایام تعطیل جلسه می گذاشتم.

ما دنبال این هستیم که هر شخص در هر پیام‌رسان ایرانی که حضور دارد، بتواند به کسی که در آن پیام‌رسان نیست و در پیام‌رسان ایرانی دیگری حضور دارد، در قدم اول پیام مستقیم بدهد و سپس گروه‌ها و کانال‌های مشترک داشته باشند. وی افزود: همکاران ما بر روی این قضیه کار می‌کنند و ان‌شاءالله برنامه ما این است که تا دهه فجر و یا حداکثر تا آخر سال این اتفاق بیافتد، یعنی دیگر فرق نکند که شخصی از کدام یک پیام‌رسان داخلی را دارد و با هریک از آن‌ها بتواند با اشخاص در پیام‌رسان‌های دیگر در ارتباط باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با این اقدام هیچ یک از پیام‌رسان‌ها تعطیل نمی‌شود و هر کدام هویت خود را به صورت مستقل دارد. این روندی است که در دنیا هم دنبال می‌شود و الان اتحادیه اروپا استانداردی را در این مورد وضع کرده و یک استاندارد جهانی به نام MXP (مرکز تبادل پیام) روی آن طراحی شده و دنبال می‌شود که درعین تنوع همه پیام‌رسان‌ها یکپارچه شوند. زارع‌پور اظهار کرد: ما از حضور هر کدام از پیام‌رسان ایرانی که استانداردهای لازم را داشته باشد و پروتکلی که برای پیاده‌سازی این طرح لازم است را اجرا کنند، استقبال می‌کنیم. هم‌اکنون بله، ایتا، سروش پلاس و روبیکا در دستور کار هستند و گپ و آی‌گپ هم درحال پیاده‌سازی پروتکل‌ها هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: این یک فرصت است و در این طرح هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند پیام‌رسان مورد علاقه خودش را داشته باشند ولی در عین حال با همه مردم در پیام‌رسان‌های دیگر ارتباط باشند.

 

پیام رسان های داخلی در مسیر جهانی شدن

مهدی انجیدنی، بنیان گذار پیام‌رسان گپ

در تمام دنیا مسیر ارایه خدمات به مخاطبین از طریق تجمیع خدمت در سطح خدمت دهنده ها انجام می شود. این کار در اپراتورهای تلفن همراه نیز انجام شده است. تمامی مشترکان اپراتورها با هم در تماس هستند. شبکه بانکی و کیف پول ها در پلتفرم های داخلی هم به یکدیگر متصل شده اند. در تمامی دنیا اتصال پیام رسان ها و خدمات دهنده ها به یکدیگر یک الزام است.

در دنیا اتصال تمام پلتفرم فرها و خدمات دهنده ها یک الزام است. این الزام به منظور رفاه حال مشتریان، کاربران و خدمات گیرندگان انجام می شود. سرویس دهنده ها باید در سطح سرویس ها باهم در ارتباط باشند. در اتحادیه اروپا از سه سال قبل به صورت اجبار اعلام شد تمامی پیام رسان های فعال باید به یکدیگر متصل و یکپارچه شوند. این زیرساخت در دنیا به شدت فراگیر شده است. مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستاره‌ای ارتباط را برقرار می‌کند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکت های تبادل پیام و… تشکیل می‌شود.

در سالهای اول این قانون اختیاری بوده و در سطح پیشنهاد اعمال شده اما در حال حاضر اجبار است. قوانین از سوی سازمان تنظیم مقررات اروپا اعمال شده است. در کشور ما نیز این اقدام اتفاق خوبی است. دولت تصمیم دارد پیام رسان های داخلی را به هم متصل و یکپارچه کند. با این حرکت کاربران در پیام رسان ها با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

دست کاربر باز است تا بر اساس سلیقه و تمایل خود از پیام رسان ها بهره برداری کند. همچنین کاربران می توانند با کل مخاطبان در تمامی کشور در ارتباط باشند. حتی این اقدام در آینده می تواند زمینه اتصال به پیام رسان های خارجی را هم ایجاد کند. این موضوع برای پیام‌رسان های ایرانی می‌تواند یک ایده خوب باشد که بتوانند وارد همکاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی شده ضمن صادرات فناوری به کشورهای دیگر از ایجاد اکوسیستم‌های اقتصادی غیرمستقیم بهره مند شده و سودآوری داشته باشند. از طرفی دیگر کاربران دیگر در یک پلتفرم محدود نمی شوند و حضور مردم از حالت جزیره ای در یک پیام رسان نخواهد بود. حضور به صورت جزیره ای در تمام دنیا منسوخ شده است.

این اقدام منجر به فراهم سازی فضای باز و امن برای کاربران ایرانی خواهد شد. امنیت بالا یکی دیگر از دستاوردهای یکپارچه سازی پلتفرم های داخلی خواهد شد. این اقدام همچنین ریسک هک شدن پلتفرم های داخلی را نیز کاهش می دهد. از سوی دیگر بسترهایی فراهم می شود تا کسب و کارهای خارجی و مشکلات بین المللی کمتر بر عملکرد کاربران تاثیرگذار باشد. امیدواریم با تلاش‌های سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه وزارت ارتباطات بتوانیم شاهد ارتباط یکپارچه بین پیام‌رسان های ایرانی باشیم و رؤیای پلتفرم یکپارچه ملی محقق شود و اکنون به تحقق این رؤیا بسیار نزدیک هستیم.

 

 

آخرین آمار استقبال کاربران از پیام رسانهای بومی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین به روزرسانی خود آمار استقبال کاربران از پیام رسانهای بومی را به تفکیک فعالیت روزانه و ماهانه اعلام کرد. بنا بر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از اعمال محدودیت بر روی ۲ پلتفرم‌ خارجی به دنبال اتفاقات اخیر در کشور، کوچ کاربران به سمت پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی افزایش یافته است. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات پیش از این با اشاره به رشد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی گفته بود: روبیکا با ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون مراجعه روزانه پرترافیک‌ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود. وی روبیکا را پرمخاطب‌ترین سکوی پیام‌رسان داخلی عنوان کرد و گفت: ایتا، بله و سروش‌پلاس به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این وزارتخانه در آخرین به روزرسانی آمار استقبال کاربران از پیام رسانهای بومی را اعلام کرده که به شرح زیر آمده است:

فعالیت ماهانه کاربران در روز منتهی به سوم دی (میلیون)

بله: ۱۰.۴۲

ایتا: ۱۶.۴۵

روبیکا: ۳۲.۶

 

فعالیت روزانه کاربران در روز سوم دی (میلیون)

بله: حدود ۴

ایتا: ۱۰,۳

روبیکا: ۱۷,۷

 

آخرین آمار کاربر فعال ماهانه تا ۱۵ آذر :

روبیکا ۳۵ میلیون نفر

ایتا ۱۵.۵ میلیون نفر

بله ۱۰ میلیون نفر

سروش پلاس ۸ میلیون نفر

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.