صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شرکتهای نوپا و استارت آپهای بازی ساز می توانند ارزآوری را افزایش دهند/سرمایه‌گذاری گسترده‌ در تولید بازی‌های داخلی/شتاب حمایت های مالیاتی از بازی سازان
شرکتهای نوپا و استارت آپهای بازی ساز می توانند ارزآوری را افزایش دهند/سرمایه‌گذاری گسترده‌ در تولید بازی‌های داخلی/شتاب حمایت های مالیاتی از بازی سازان

شرکتهای نوپا و استارت آپهای بازی ساز می توانند ارزآوری را افزایش دهند/سرمایه‌گذاری گسترده‌ در تولید بازی‌های داخلی/شتاب حمایت های مالیاتی از بازی سازان

کسب و کار نیوز- ورود ۱۵۰ بازی پرمخاطب در ایران نوید روزهای بهتر را برای صنعت فناوری اطلاعات و صنعت گیم کشور می دهد. صنعت گیم در ایران طرفداران بسیاری دارد. گیمرهای ایرانی توانسته اند رکوردهای بسیار خوبی در سطح جهانی ثبت کنند. وزیر ارتباطات با اعلام این خبر توانست روحیه بازی سازان و گیمرهای ایرانی را برای تلاش بیشتر تقویت کند. عیسی زارع پور در زمان تصدی ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز اقدامات بسیاری برای توسعه صنعت گیم ایران انجام داد. حال با ورود به وزارت ارتباطات نیز در ادامه، تلاش های بیشتری برای حمایت از صنعت گیم ایران و بازی سازان ایرانی انجام داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با تلاش همکاران ۱۵۰ بازی پرمخاطب در ایران به داخل کشور منتقل شدند که زمان پینگ بازی را تا یک چهارم کاهش خواهد داد. عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر اساس آماری که از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده است، قریب به ۳۰ میلیون نفر گیمر در کشور داریم که وزیر ارشاد امروز گفت میانگین یک ساعت و نیم یا ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از وعده‌های رئیس جمهور در ایام انتخابات گذشته این بود که زمان تأخیر بازی‌ها را کاهش دهیم تا سرعت بازی‌ها افزایش پیدا کند و وعده ما این بود که تا پایان پاییز اقدام اساسی در این حوزه انجام شود و خوشحال هستم امروز با تلاش همکاران ۱۵۰ بازی پر مخاطب به داخل کشور منتقل شدند و زمان پینگ بازی‌ها تا یک چهارم کاهش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ان شاءالله مراسمی برای رونمایی از کار خوبی که حال چند ده میلیون نفر را خوب کرده خواهیم داشت و ساز و کار آن را اعلام خواهیم کرد و برای بعضی بازی‌ها ابزارهایی تعیین شد تا سرعت خود را بالا ببرند و سایتی طراحی شد که گیمرها می‌توانند با مراجعه به آن و دانلود نرم افزار سرعت بازی خود را افزایش دهند. سخنگوی دولت گفت نیز در همین رابطه گفته است سرمایه‌گذاری گسترده‌تر در تولید بازی‌های داخلی از منبع مالیات ۱۰ درصدی بر بازی‌های خارجی، اولین قدم حمایتی دولت است.

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:  ر‏شد تولید بازی‌های رایانه‌ای ‎ساخت ایران و حضور فعالانه‌ جوانان ایرانی در بازارهای جهانی با کمک ‎دولت مردمی شتاب می‌گیرد. سرمایه‌گذاری گسترده‌تر در تولید بازی‌های داخلی از منبع مالیات  ۱۰درصدی بر بازی‌های خارجی، اولین قدم حمایتی دولت است.

 

رونق صنعت بازی در گرو حمایت مالی

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

ساخت بازی و گیم از آن دسته کارهایی است که باید به صورت گروهی و تیمی انجام شود. در سال های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. استودیوهایی در کشور وجود دارد که در حال ساخت بازی های داخلی هستند. در این زمینه و برای تقویت این حوزه لازم است استودیوهایی با طراحان و بازی نویسان تشکیل شود.

حوزه گیم بسیار تخصصی بوده و تیم کاملی نیاز دارد. راه اندازی این استودیوها نیازمند هزینه هایی است که بیشتر هزینه های آن مربوط به هزینه نیروی انسانی است. ساخت گیم خوب حداقل دو سال زمان نیاز دارد. منابع مالی و نیروی انسانی باید تقویت شود. شرکتهای نوپا در این زمینه و در حوزه تخصصی گیم باید تقویت شوند. حاکمیت می تواند با بستن قراردادها انواع بازی های در دست تولید را از شرکتهای فعال در این حوزه پیش خرید کند و داستان ها و سناریوهای مدنظر خود را در این بازی ها اعمال کند. حاکمیت با تقبل هزینه های شرکت های بازی ساز می تواند توسعه خوبی را در این مسیر رقم بزند.

این اکوسیستم در ایران نیازمند همراهی و همکاری حاکمیت است. استعدادهای بسیار زیادی در این حوزه فعالیت دارند و حتی صادرات در این بخش به وضعیت قابل قبولی رسیده است. انتقال تجربیات دیگر کشورها در این زمینه توسط وزارت ارتباطات مسیر توسعه بیشتر را فراهم خواهد کرد. به هر ترتیب بازی سازی و صنعت گیم امروز در دنیا چرخه مالی بالایی دارد و نیاز است با تقویت بسترها در این حوزه، ایران نیز وارد بازار جهانی شود.

در این زمینه با توجه به امکانات موجود و استودیوهایی که به بلوغ رسیده اند، همراهی حاکمیت نقش اساسی در توسعه صنعت گیم در ایران خواهد داشت. در مورد مسائل فرهنگی و مقاومت‌هایی وجود داشت اما امروز از این مرحله عبور کرده‌ایم. پتانسیل بالای شرکتهای نوپا و استارت آپها می تواند صنعت گیم ایران را در کنار حمایت های حاکمیت ارتقا دهد.

چرا باید هر سال صد ها نفر با پتانسیل های بالقوه ای که در ساخت بازی دارند، از آنچه استحقاقش را دارند باز بمانند. چرا باید آینده پر از هیجان و سرشار از اتفاقات خارق العاده از بازی سازهای ایرانی دریغ شود. افرادی که وارد حوزه صنعت گیم و بازی سازی حرفه ای می‌شوند، به شدت ریسک پذیر هستند. این بدان معناست این افراد با علم به این که درآمد یک سال آن ها می‌تواند صفر باشد، وارد این صنعت می شوند. امیدواریم حاکمیت با ورود و حمایت بیشتر از بازی سازان، راه را برای ورود به بازارهای جهانی هموارتر کند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.