صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحقق شبکه ملی اطلاعات نیاز حیاتی اقتصاد دیجیتال است/مدل اقتصادی شبکه ملی به نفع مردم
تحقق شبکه ملی اطلاعات نیاز حیاتی اقتصاد دیجیتال است/مدل اقتصادی شبکه ملی به نفع مردم

تحقق شبکه ملی اطلاعات نیاز حیاتی اقتصاد دیجیتال است/مدل اقتصادی شبکه ملی به نفع مردم

کسب و کار نیوز- شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی به شمار می‌آید که تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره مندی از مزایای زیست بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی»، در اسناد بالادستی نظام الزام شده است. در حال حاضر با توجه به عدم تعهد پلتفرم های خارجی به قوانین کشور، شواهد نشان می‌دهد که شبکه ملی اطلاعات توانسته به نوعی به نیاز کاربران در اکثر موارد، پاسخ دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، چرا که هم اکنون شبکه ملی اطلاعات با مدیریت مستقل کاملا داخلی در حال فعالیت است. برخی با تصور اینکه تحقق شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت است در راه اندازی آن اما و اگرها آورده اند. اما وزیر ارتباطات معتقد است اینترنت مانند هواست و قطع آن امکان ندارد. به گفته زارع پور، شبکه ملی اطلاعات در راستای توسعه اینترنت و افزایش سرعت خدمات رسانی به کاربران طراحی شده است.

وزیر ارتباطات همچنین با اعلام عزم دولت سیزدهم برای تحقق دولت هوشمند، گفت: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مقدمه ایست برای هوشمندسازی ارائه خدمات برای تسهیل زندگی مردم که امسال انجام گرفت و تا الان بیش از ۹۰ در صد دستگاه‌ها به آن متصل شده‌اند و مابقی نیز تا پایان دیماه متصل می شوند‌.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تنوع ماموریت های این وزارتخانه در حوزه های توسعه زیرساختهای ارتباطی، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، صنعت فضایی و پست و پست بانک، گفت: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مقدمه ایست برای هوشمندسازی ارائه خدمات که امسال انجام گرفت و تا الان بیش از ۹۰ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند و مابقی نیز تا پایان دی ماه امسال متصل می شوند.

وی با بیان اینکه با هوشمندسازی، خدمات به صورت هوشمند و بدون ارسال مدارک و مراجعه حضوری و حتی بدون ارائه درخواست از سوی مردم قابلیت ارائه دارد، افزود: مثلا هنگامی که فرزندی متولد می شود اگر هوشمندسازی انجام شده باشد این امکان وجود دارد که بدون نیاز به مراجعه والدین به دستگاهها و ارائه درخواست، شناسنامه صادر و ارسال شود تا بدین ترتیب زندگی مردم سهل تر شود. زارع پور با اشاره به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور راه اندازی شده است، تصریح کرد: امسال هر دستگاهی باید حداقل یک خدمتش را هوشمند کند و این فرایندی است که در نهایت منجربه چابکی دولت می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار خوبی ایجاد شده که جای تشکر دارد، اظهار کرد: در ایام اخیر با محدودیت ناخواسته که بر اثر تصمیم نهادهای مراجعه امنیتی بوده، مواجه شدیم و می‌توانستیم کاری نداشته باشم و مثل سال ۹۷ که مردم هنگام فیلترینگ تلگرام به پلتفرم های داخلی مراجعه کردند و پاسخ نگرفتند، رفتار کنیم. اما همه همکارانم تمام قد در کنار پلتفرم های ایرانی ایستادند و کمک کردند تا کار مردم زمین نماند و کسب و کارها در پلتفرم های داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز مردم را باید برطرف می کردیم، افزود: در این سه ماه با تلاش شبانه روزی اجازه ندادیم مشکلی داشته باشند بطوریکه خودم شخصا پیگیر رفع مشکلات و ارائه زیرساخت مناسب برای فعالیت پلتفرم های داخلی بودم و یک روز در میان برای پیگیری و رفع مشکلات حتی در ایام تعطیل جلسه می گذاشتم. زارع پور با اشاره به اینکه تعدد پیام‌رسان های داخلی هم فرصت است و هم تهدید، افزود: تنوع پیام‌رسان ها فرصت است چون هرکسی حق انتخاب دارد. تهدیدش این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشیم تا انشالله همه پیام‌رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند. وزیر ارتباطات با رد این ذهنیت که با تحقق شبکه ملی اطلاعات، اینترنت قطع می شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در گستره جمهوری اسلامی ایران است که بر بستر آن خدمات باکیفیت ارائه می شود و اینترنت هم یکی از خدماتی است که بر این بستر به مردم عرضه می شود. وی افزود: هرچه سرعت این شبکه بیشتر و کیفیت آن بالاتر باشد، اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری به مردم ارائه می شود.

شبکه ملی نیاز دولت الکترونیک

عبدالرضا بهادری فرد، کارشناس فناوری اطلاعات

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات جدای هر گونه غرض ورزی، جناح بندی سیاسی و برداشت مردم عادی از آن، یکی از نیازهای حیاتی اقتصاد فناوری و اقتصاد دیجیتال در کشور است. شبکه ملی اطلاعات نه تنها منجر به قطعی اینترنت و توقف دسترسی به اینترنت جهانی نمی شود بلکه راه اندازی آن به طور کامل می تواند بسترهای لازم را برای پیاده سازی دولت الکترونیک فراهم سازد. بنابراین شبکه اطلاعات به معنای جدایی از اینترنت نیست.

دولت الکترونیک برای تسهیل امور B2B و B2C برای خدمات رسانی به مردم نیازمند تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات است. به عبارتی خدمات رسانی به مردم تسهیل و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. نمونه موفق استفاده از شبکه ملی اطلاعات در سالهای گذشته خدمت ثبت نام یارانه ها بود که هدفمندی یارانه ها را تحقق بخشید. هدفمندی یارانه ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات بدون قطعی و دردسر، با بستری امن و به سرعت انجام گرفت. بزرگترین و مهم ترین ویژگی شبکه ملی اطلاعات امنیت بالا و راه اندازی بر روی بستر داخلی است.

زمانی که شبکه ملی اطلاعات در کشور تحقق یابد شبکه ای امن داریم که بسترهای حیاتی مورد نظر نظام و دولت را برای خدمات اجرایی و امور خدمات رسانی به مردم تسهیل خواهد کرد. به معنای واقعی کلمه وجود شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک ضرورت از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه کشور در حوادث سال گذشته به طور ملموس نقش این شبکه برای همه مسوولان و مردم مشخص شد به طوری که افرادی که تمایلی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نداشتند به این واقعیت پی بردند که کشور به چه میزان از ناقص بودن این شبکه آسیب پذیر است.

شبکه ملی اطلاعات همچنین برای حوزه کسب و کارها و حتی سرگرمی می تواند با تولید محتوا نقش محوری ایفا کند زیرا دیگر با وجود این شبکه هیچ یک از بخش های مختلف جامعه نیاز به سرورهای خارجی نخواهند داشت. رشد انواع خدمات به صورت بومی و داخلی در بستر فضای مجازی و شکل گیری کسب و کارهای نوین از دستاوردهای مهم توسعه شبکه ملی اطلاعات است که امکان دسترسی مردم در سراسر کشور را به انواع خدمات الکترونیکی و در نتیجه کاهش شکاف دیجیتالی و مهمتراز آن، افزایش میزان بهره‌وری در ارایه خدمات به مردم را فراهم می‌کند.

با اجرای شبکه ملی اطلاعات قرار بر آن نیست که محدودسازی در کشور صورت بگیرد بلکه با اجرای شبکه ملی اطلاعات یک راهبرد برای ایجاد فضای مجازی در دسترس، پایدار، ارزان و امن شکل می‌گیرد تا از این طریق کسب و کارها براحتی و با کیفیت بتوانند توسعه پیدا کنند و به نوعی خدمات باکیفیت همه جا در دسترس کاربران باشد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.