صفحه اصلی / سرخط خبرها / شبکه ملی نیاز دولت الکترونیک
شبکه ملی نیاز دولت الکترونیک

عبدالرضا بهادری فرد، کارشناس فناوری اطلاعات

شبکه ملی نیاز دولت الکترونیک

سرمقاله

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات جدای هر گونه غرض ورزی، جناح بندی سیاسی و برداشت مردم عادی از آن، یکی از نیازهای حیاتی اقتصاد فناوری و اقتصاد دیجیتال در کشور است. شبکه ملی اطلاعات نه تنها منجر به قطعی اینترنت و توقف دسترسی به اینترنت جهانی نمی شود بلکه راه اندازی آن به طور کامل می تواند بسترهای لازم را برای پیاده سازی دولت الکترونیک فراهم سازد. بنابراین شبکه اطلاعات به معنای جدایی از اینترنت نیست.
دولت الکترونیک برای تسهیل امور B2B و B2C برای خدمات رسانی به مردم نیازمند تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات است. به عبارتی خدمات رسانی به مردم تسهیل و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. نمونه موفق استفاده از شبکه ملی اطلاعات در سالهای گذشته خدمت ثبت نام یارانه ها بود که هدفمندی یارانه ها را تحقق بخشید. هدفمندی یارانه ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات بدون قطعی و دردسر، با بستری امن و به سرعت انجام گرفت. بزرگترین و مهم ترین ویژگی شبکه ملی اطلاعات امنیت بالا و راه اندازی بر روی بستر داخلی است.
زمانی که شبکه ملی اطلاعات در کشور تحقق یابد شبکه ای امن داریم که بسترهای حیاتی مورد نظر نظام و دولت را برای خدمات اجرایی و امور خدمات رسانی به مردم تسهیل خواهد کرد. به معنای واقعی کلمه وجود شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک ضرورت از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه کشور در حوادث سال گذشته به طور ملموس نقش این شبکه برای همه مسوولان و مردم مشخص شد به طوری که افرادی که تمایلی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نداشتند به این واقعیت پی بردند که کشور به چه میزان از ناقص بودن این شبکه آسیب پذیر است.
شبکه ملی اطلاعات همچنین برای حوزه کسب و کارها و حتی سرگرمی می تواند با تولید محتوا نقش محوری ایفا کند زیرا دیگر با وجود این شبکه هیچ یک از بخش های مختلف جامعه نیاز به سرورهای خارجی نخواهند داشت. رشد انواع خدمات به صورت بومی و داخلی در بستر فضای مجازی و شکل گیری کسب و کارهای نوین از دستاوردهای مهم توسعه شبکه ملی اطلاعات است که امکان دسترسی مردم در سراسر کشور را به انواع خدمات الکترونیکی و در نتیجه کاهش شکاف دیجیتالی و مهمتراز آن، افزایش میزان بهره‌وری در ارایه خدمات به مردم را فراهم می‌کند.
با اجرای شبکه ملی اطلاعات قرار بر آن نیست که محدودسازی در کشور صورت بگیرد بلکه با اجرای شبکه ملی اطلاعات یک راهبرد برای ایجاد فضای مجازی در دسترس، پایدار، ارزان و امن شکل می‌گیرد تا از این طریق کسب و کارها براحتی و با کیفیت بتوانند توسعه پیدا کنند و به نوعی خدمات باکیفیت همه جا در دسترس کاربران باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.