صفحه اصلی / اسلایدر / مداخله بانک مرکزی می تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود؟/وعده تکراری کاهش نرخ ارز
مداخله بانک مرکزی می تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود؟/وعده تکراری کاهش نرخ ارز

مداخله بانک مرکزی می تواند منجر به کاهش قیمت دلار شود؟/وعده تکراری کاهش نرخ ارز

کسب و کار نیوز- تغییر رئیس کل بانک مرکزی و دستگیری و بازداشت دلالان ارز توسط پلیس اقداماتی در راستای کنترل و کاهش نرخ دلار است. پنج شنبه 8 دی ماه در حالی که هیات دولت جلسه نداشته صالح آبادی برکنار و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی می شود. دلار 44 هزار تومانی کار دست علی صالح آبادی رئیس پیشین بانک مرکزی داد. محمدرضا فرزین اما در همان روز انتصاب در سمت جدید با تاکید بسیار، از مداخله در بازار ارز خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته وی دلار ۴۴ هزار تومانی نرخ واقعی دلار نیست و بانک مرکزی با سیاست های جدید جلو افزایش نرخ ارز را خواهد گرفت. فرزین افزود: نرخ ۴۴ هزار تومانی قیمت واقعی دلار نیست و یک نرخ تحریف شده است که به‌دلیل انتظاراتی شدیدا افزایش پیدا کرده. حتما مدیریت می‌کنیم تا نرخ دلار رو به پایین شود. به هر ترتیب در اولین روز هفته نیز اخباری مبنی بر عقب نشینی نرخ ارز به کانال ۳۹ هزار تومان شنیده شد. فرزین همچنین اعلام کرد نرخ دلار نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر در یک رفتار پلیسی دیگر تعدادی از دلالان ارزی دستگیر و بازداشت شدند. این در حالی است که همواره تاکید شده رفتار پلیسی و گیر و ببند در بازار ارز جوابگو نخواهد بود. مأموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ پس از اقدامات اطلاعاتی، تعدادی از دلالان دلار که باعث ایجاد اخلال در بازار ارز شده بودند را بازداشت کردند. طرح برخورد با دلالان و اخلالگران بازار ارز شروع شده و تا ایجاد آرامش کامل در بازار ارز ادامه خواهد داشت.

این اتفاقات در حالی رخ داد که به عقیده برخی فعالان اقتصادی دلیل رشد قیمت ارز عوامل دیگری است. فردین آقابزرگی درباره اثرگذاری تغییر نرخ پایه در بورس کالا از نرخ نیمایی به توافقی و همچنین سیگنال تعیین نرخ ثابت ٢٨هزار و ۵٠٠ دلار در سامانه نیما به اقتصاد اظهار داشت: این موضوعات را از سال ٩۶ با همان پدیده دلار جهانگیری با نرخ ۴ هزار و ٢٠٠ تومان به طور مرتب می‌شنویم. اما چاره اساسی برای ساماندهی بازار ارز لزوما با این گفته‌ها انجام نمی‌شود. زیرساخت‌های اصلی که می‌تواند محرک موثر برای کنترل بازار ارز باشد افزایش عرضه ارز و تمکین به فضای بازار آزاد و محترم شمردن نیازهای بخش خصوصی در کنار دولت است و این عوامل اثرگذار هستند. وگرنه اثر این سیاست‌ها به طور قطع یک بود باطل و معیوبی در راستای افزایش قیمت تمام شده تولید و هزینه‌ها خواهد شد.

وی درباره تعیین نرخ ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان برای ارز نیمایی و اعمال این سیاست برای کاهش فاصله بین ارز نیمایی و بازار آزاد گفت: به طور قطع تمکین به اقتصاد آزاد و اصول و چارچوب‌های اقتصادی ناگزیر ما را در این مسیر حرکت می‌دهد. در حالی که دولت در یک سال گذشته مرتبا افزایش نرخ ارز را نفی می‌کرد اما با این تصمیم دقیقا برعکس این ادعاها و آنچه که آقای خاندوزی درباره پیش‌بینی پذیر بودن بازار صحبت می‌کرد، در کمتر از دو هفته محکوم به پذیرفتن این اصل اقتصادی شدند. و وقتی مبنای معاملات دولت با نرخ حداقل ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان است چرا مدعی هستند کماکان برخی از کالاهای اساسی همچنان با ارز ترجیحی تامین می‌شود و این ادعا صحت ندارد و صرفا بازی کردن با اعداد و ارقام بود.

شرایط کاهش نرخ ارز

کامران ندری، اقتصاددان

تغییر در ریاست بانک مرکزی در شرایط فعلی می تواند از اتفاقات فاجعه بار تر جلوگیری کند. اقتصاد تا آنجا که می توانست درگیر مشکلات و گرفتاری ها شد. نرخ ارز نباید وارد کانال ۴۰ هزار تومان می شد. چراکه بازگشت از این کانال و کانال های بالاتر بسیار دشوار خواهد شد.

از سوی دیگر بگیر و ببندها، رفتارهای تهدید آمیز و پلیسی در بازار ارز هیچگاه جوابگو نبوده و نخواهد بود. اما تغییر رئیس بانک مرکزی شاید بتواند تا حدودی شرایط را مناسب کند. این بدان معناست که مهم است چه کسی بر مسند بالای بانک مرکزی تکیه می زند. شخصیت مهم است و می تواند در رفتار بازار تغییراتی ایجاد کند. اما اینکه تغییرات در بلندمدت هم بتواند جوابگو باشد اصلا قابل پیش بینی نیست. همواره تغییرات این چنینی توانسته در کوتاه مدت بازار ار مدیریت کند. این رفتارها توسط مردم و بازار شناخته شده هستند. اما باز هم جلوی مشکلات را از هر جایی بتوان گرفت اقدام مناسبی است.

در بازار ارز مدیر مناسب و اقتصاددان می تواند با اقداماتی از تکالیفی که دولت می تواند بر دوش بانکها بگذارد تا اندازه زیادی جلوگیری کند. به عبارتی رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند اوضاع را بهتر کند اما امکان و اختیارات این را دارد که مانع وخیم تر شدن اوضاع در بازار ارز شود.

همچنین می تواند از سرعت افزایش قیمت دلار کم کند.  اما نرخ ارز درگیر عوامل دیگری نیز است. نرخ تورم بسیار بالا است. نرخ بهره باید به اندازه ای افزایش پیدا می کرد که جلوی این تورم و سرگردانی نقدینگی در بازارهای موازی را می گرفت. امروز افزایش نرخ بهره شاید دیر انجام شد.

اما باز هم همان مثال همیشگی می تواند اینجا هم کارایی داشته باشد. جلوی ضرر را از هر جایی بگیرید منفعت است. اقدامات و انتصابات مناسب هم بهتر از این است که هیچ کاری انجام نشود.هرچند مشکلات اقتصادی کشور بسیار ریشه‌دارتر از این است که با صحبت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی در روز اول، به قضاوت در مورد تصمیمات جدید وی پرداخت. همچنین نباید از رئیس جدید بانک مرکزی نیز انتظار معجزه داشته باشیم. مادامی که درآمدهای ارزی کاهش داشته باشد و تعامل با دنیا برای ورود ارز بسته بماند نمی توان برای بلندمدت انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است. عوامل متعددی چون تحریم‌ها، رشد بالای نقدینگی، مداخلات دستوری در قیمت‌گذاری، انحصار شدید بنگاه‌های تولیدی، رشد پایین اقتصادی، نرخ تورم و انتظارات تومی بالا در نرخ ارز تاثیرگذار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.