شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، فاطمیامین گفته است خودرو دارای دو قیمت است یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت در بازار آزاد؛ آنچه در تلاطم است قیمت بازار آزاد است که به علت ناهماهنگی عرضه و تقاضا رخ داده است. به گفته وی، اکنون واردات خودرو عملیاتی شده و با عرضه زیاد خودرو قیمت آن در بازار آزاد نیز کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر صمت نیز در تایید صحبت های فاطمی امین اظهار داشت: قیمت خودرو تا خرداد آینده به تعادل میرسد. به گفته وی، زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود، بورس بهعنوان یک مرحله و راهکار، کنار گذاشته میشود.
بررسی بازار خودرو در پاییز امسال حاکی از آن است که در ۹۰ روز گذشته قیمت خودرو بین ۲۸ تا ۱۸۵ میلیون تومان گران شده است. بر همین اساس، قیمت پراید۱۱۱ در طول سه ماه گذشته شاهد رشد در حدود ۲۸ میلیون تومانی بوده و به ۲۳۰میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۳۱ نیز از ۱۸۲ میلیون تومان به ۲۱۹ میلیون تومان تغییر کرده است. پراید۱۳۱ سه ماه پیش ۳۷ میلیون تومان ارزانتر بود. اما قیمت پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ میلیون تومانی، از ۱۷۵ میلیون تومان به ۲۱۹ میلیون تومان رسیده است.
تکرار سناریوهای اشتباه در بازار خودرو
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
وزیر صمت در صحبت های قبل خود وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در پاییز سال ۱۴۰۱ را داده بود. واقعیت امروز بازار خودرو، خلاف صحبت های وزیر صمت را نشان می دهد. با گفتاردرمانی نمی توان بازار خودرو را به سمت ارزانی هدایت کرد. بازار خودرو دست مسوولان را خوانده است. با جو دادن نمی توان تغییری در قیمت خودرو ایجاد کرد. فنر قیمتها در بازار خودرو در رفته است.
شاید اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند بتوان به کاهش قیمت خودرو امیدوار شد. کاهش قمیت دلار نه به معنای کاهش یک تا دو هزار تومانی، بلکه قیمت دلار باید تا ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کند. این در حالی است که شاهد هستیم ایران خودرو، افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال کرده است. خودروسازان به طور کلی به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند. نکته مهم این است که هنوز عوارض و تبعات دلار ۴۰ هزار تومانی در بازار خودرو دیده نشده است. تا هفته آینده تاثیر دلار ۴۰ هزار تومانی در بازار دیده می شود. یعنی قیمت خودرو باز هم افزایش خواهد یافت. بازار ارز دو ماهی است که به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ملتهب است. گرانی قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو سیکلی است که به صورت زنجیر به هم متصل است. نمیتوانیم این دو بازار را از یکدیگر جدا بدانیم.
بی ثباتی قیمت دلار و کاهش ارزش پول، منجر به هجوم تقاضا به بازار خودرو شده است. مردم از ترس کاهش بیشتر ارزش پول به خرید کالاهایی روی آورده اند که سوددهی داشته باشد. از سوی دیگر واردات خودرو عملیاتی نشد. در وعده وزارت صمت باید خودروهای وارداتی از دی ماه به بازار وارد می شد. هنوز این اتفاق نیفتاده است. گمرک هم اعلام کرد خودرویی به کشور وارد نشده است.
با این قیمت دلار اگر خودرویی هم وارد کشور شود بالای یک میلیارد تومان قیمت خواهد خورد. همین خودرو وارد بورس کالا برای فروش می شود. به عنوان مثال خودروی لاماری با قیمت ۹۹۰ میلیون تومانی با ورود به بورس کالا، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد. سرنوشت دیگر خودروهای وارداتی نیز همین است. قیمتها طوری نخواهد بود که بتواند قیمت خودروهای داخلی را بشکند. نکته اصلی این است که عرضه خودرو در بورس کالا موجب التهاب قیمت میشود.
امروز بیشترین خلاء بازار خرید خودروهایی مانند کوییک، ساینا، تیبا، پژو ۲۰۶ و… است. خودروهایی که مردم به دنبال خرید آنها هستند. با دلار ۴۰ هزار تومانی و محاسبه تعرفه گمرکی کدام یک از این خودروهای وارداتی می توانند جایگزین این خودروها شوند. بنابراین نشانهای از احتمال کاهش قیمت خودرو در ماههای آینده در دست نیست. وقتی دولت نمیتواند شرایط کلان اقتصادی و تغییرات پارامترهای آن را کنترل کند، قیمت خودرو با تغییر وزیر، مدیر و… کاهش نخواهد یافت. با التهابات قیمت دلار، مردم برای تبدیل پول خود به خودرو به بازار هجوم آورده اند.
روند قیمت خودرو در هفتههای آینده به دلیل التهابات قیمت دلار، افزایشی است. ممکن است هفته پیش رو خودروهای خارجی وارد شود که اگر این خودروها نیز با همین شکلی که در بورس کالا غیرمعقول، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه قیمت گذاری شود قطعا موجب گرانی بیشتر در بازار میشود.
پارامتر اقتصادی و علامتی در بازار خودرو دیده نمی شود که قیمت را کاهشی کند. مگر اینکه تعداد زیادی خودرو وارد شود که به لحاظ روانی یک رکود کوتاه مدت در بازار ایجاد کند. ولی در بلندمدت تاثیری نخواهد داشت. تا پایان سال قیمت خودرو روند افزایشی خواهد داشت. مگر اینکه قیمت دلار را ثبات بدهند. یا اتفاق کلان اقتصادی سیاسی در کشور رخ بدهد. یا تعداد زیادی خودرو وارد شود که بعید است در این شرایط انجام شود. اگر هم خودرو وارد شود با دلار ۴۰ هزار تومانی نمیتوان انتظار داشت با قیمت ارزان و رقابتی وارد بازار شود. تا پایان سال احتمالا شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار خودرو خواهیم بود.