صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / همکاری‌های ایران و هند در ۳ محور توسعه می‌یابد/تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و هند
همکاری‌های ایران و هند در ۳ محور توسعه می‌یابد/تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و هند

همکاری‌های ایران و هند در ۳ محور توسعه می‌یابد/تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و هند

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و مدیرعامل شرکت پتن جلی هند در زمینه توسعه همکاری در زمینه کشاورزی هوشمند، گیاهان دارویی و طب سنتی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست بررسی ظرفیت‌های همکاری فناورانه در زمینه کشاورزی هوشمند، نرم‌افزارهای این حوزه و تبادل تجربیات و دستاوردها میان ایران و هند با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، آچاریا بالکریشنا مدیرعامل شرکت پتن جلی هند، مهدی سیف دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی، محمدرضا کاشفی معاون توسعه مدیریت و جذب منابع و علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

 

آغازی بر همکاری‌های فناورانه

دهقانی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری در زمینه اقتصاد دیجیتال و توسعه کشاورزی هوشمند میان دو کشور عنوان کرد: ایران و هند با پیشینه تعامل قوی در طول تاریخ و ارتباطات فرهنگی ریشه‌دار و قوام‌یافته، بستری گسترده و راهی هم‌راستا برای همکاری فناورانه، به ویژه در حوزه کشاورزی هوشمند دارند. وی افزود: راه هم‌زیستی و دوستی دو ملت از دیرباز هموار بوده است و بزرگان افراد بسیاری از ایران در هندوستان می زیسته‌اند چراکه تقارب فکری و فرهنگی عمیقی میان دو کشور وجود دارد. همین هم‌زیستی و پیوند دیرینه در امر کشاورزی، پزشکی و درمان نیز وجود دارد.

 

همکاری بر مبنای ۳ محور مشخص

دهقانی، با تاکید بر این‌که محورهای همکاری شرکت‌های ایرانی و  به نظر می رسد در یک یا چند زمینه مشخص همکاری ها صورت بگیرد؛ به طور خاص در توسعه نرم افزار می توانیم همکاری داشته باشیم. ایران با برخورداری از نیروی انسانی متخصص در حوزه برنامه نویسی، که علاوه بر هوش بالا دستمزدهایی به مراتب پایین تر از میانگین جهانی دارند، می‌تواند در کسب و کارهای فناورانه و مشترک نقش آفرین باشد. اگر یک شرکت مشترک راه اندازی کنیم، با بهره‌مندی از ظرفیت ایجاد شده می‌توانیم ضمن توسعه بازار، ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده راهی برای ورود محصولات و خدمات به بازارهای جهانی بگشاییم.

 

از «گلخانه هوشمند» تا «بیمارستان طب سنتی»

رئیس بنیاد ملی نخبگان از ۳ محور همکاری برای آغاز این فرآیند یاد کرد و افزود: به طور خاص و برای آغاز راه، می‌توانیم ۳ حوزه هوشمندسازی کشاورزی، ایجاد گلخانه‌های هوشمند در ایران و راه اندازی بیمارستان‌های طب سنتی و هندی در ایران را مبنا قرار دهیم. دهقانی، با اشاره به آمادگی ایران برای استفاده از تجربه‌های هند در زمینه کشاورزی دیجیتال و گلخانه‌های هوشمند گفت: برای راه اندازی حداقل یک هزار هکتار گلخانه هوشمند در ایران آمادگی داریم تا از تجربیات هند و این شرکت فناور، استفاده کنیم.

وی با اشاره به آمادگی برای حمایت از راه‌اندازی تجربه بیمارستان طب سنتی است آمادگی داریم در ایران از راه‌اندازی بیمارستان طب سنتی حمایت کنیم و از تجربه های طب هندی بهره ببریم. همچنین این آمادگی وجود دارد که تجربیات طب سنتی ایران را به هند عرضه کنیم.

 

عرضه توانمندی‌های ایرانی به طرف هندی

در ادامه این نشست حمید ذوالفقاری سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری دو کشور در عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد:  همکاری ایران و هند به ویژه در حوزه طب ریشه‌دار است و هنوز به خاطر داریم پزشکان هندی را که در سال های جنگ تحمیلی به ایران کمک کردند. امروز البته ایران در عرصه پزشکی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است و محصولات دانش‌بنیان ایران راه خود را به بازارهای بین‌المللی گشوده‌اند.

ذوالفقاری از آمادگی برای تبادل فناوری‌ها و تجربیات ایران و هند گفت و ادامه داد: در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تمایل به همکاری داریم. چراکه از سال های دور ایران و هند در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی همکاری داشته و هر دو کشور دارای پیشینه ای به قدمت چندهزارساله در این عرصه هستند. با توجه به تنوع گیاهان دارویی در ایران وجود دارد، به دنبال استحصال مواد موثره این گیاهان دارویی هستیم و این ظرفیت، می تواند زمینه ساز  همکاری دو کشور در توسعه پالایشگاه های گیاهان دارویی باشد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری ادامه داد: ایران در حوزه زیست فناوری، به ویژه در حوزه تولید کودهای زیستی تجربیات ارزنده‌ای دارد به طوری‌که اکنون بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارند و دستاوردهایشان را به بازادهای داخلی و بین‌المللی، عرضه کرده‌اند. در زمینه مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی در ایران گام های بسیار خوبی برداشته شده است و در زمینه پروبیوتیک‌ها، واکسن های دام، طیور و آبزیان و سایر حوزه‌ها، شرکت های خوبی فعال هستند که می توانند محصولات و فناوری‌هایشان را مبدا و محور همکاری های دو کشور قرار دهند.

ذوالفقاری، از توانمندی ایران در عرصه آبزی‌پروری گفت و ادامه داد: در استحصال از دریا ایران در زمینه فناوری پرورش ماهی دارای فناوری بومی است و در این زمینه به خودکفایی دست یافته است به طوری که ۴۰۰ هزار تن برداشت از قفس های پرورش ماهی، بخشی از دستاوردهای این حوزه به شمار می‌رود. ایران همچنین در تولید بذرهای هیبرید، تجارب بسیار خوبی دارد که می‌تواند محوری برای تبادل تجربیات با هند باشد. وی با اشاره به ظرفیت انتقال دستاوردها در زمینه تجهیزات حوزه سلامت گفت: ایران علاوه بر تولید و توسعه فناوری اقلام پزشکی و دارویی، توانمندی خوبی در تولید تجهیزات بیمارستانی دارد؛ ظرفیتی که می تواند زمینه را برای همکاری و سرمایه‌گذاری در قالب یک برند مشترک فراهم کند.

ذوالفقاری، ظرفیت بکر ایران برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی را یادآور شد و افزود: بازار ایران، بستر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری فناورانه است و حضور موفق سرمایه‌گذاران از سایر کشورها، نشان می‌دهد که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری فناورانه در ایران و خلق ارزش افزوده بالا وجود دارد.

 

ارائه راه‌کارهای نوآورانه در حوزه کشاورزی دیجیتال و هوشمندسازی

آچاریا بالکریشنا مدیرعامل شرکت پتن جلی با بیان این‌که در زمینه‌هایی چون کشاورزی دیجیتال، نرم‌افزار و گیاهان دارویی آماده ارائه توانمندی‌هایمان به ایران هستیم افزود: آماده هستیم تا تجربیات و توانمندی هایمان را در قالب یک همکاری دوجانبه با ایران به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: مهندسان و فناوران دو کشور می توانند داشته ها و تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ایران داروهای گیاه پایه خوبی دارد که از ظرفیت عرضه در بازار هند برخوردار هستند و متقابلاً، هند نیز در همین زمینه محصولات و تجربیاتی دارد که مایل است به ایران عرضه کند. گفتنی است، در این نشست، علاوه بر بررسی فرصت‌های بالقوه ایران در تبدیل شکل سنتی کشاورزی به ساختار هوشمند، مقدمات لازم برای ایجاد کارگروه مشترک همکاری‌های فناورانه فراهم شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.