صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / هواپیمای ایران ۱۴۰ سقوط کرده تولید داخل بود / هواپیماهای برجامی را هم تحریم کردند
هواپیمای ایران ۱۴۰ سقوط کرده تولید داخل بود / هواپیماهای برجامی را هم تحریم کردند

رییس سازمان هواپیمایی:

هواپیمای ایران ۱۴۰ سقوط کرده تولید داخل بود / هواپیماهای برجامی را هم تحریم کردند

رییس سازمان هواپیمایی اظهار داشت: به طور قطع اگر سازمان هواپیمایی به هر تولیدی در داخل کشور گواهینامه صلاحیت پروازی ارائه دهد این اطمینان برای مردم ایجاد می‌شود که از این هواپیما استفاده کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری حاشیه ششمین نمایشگاه حمل ونقل با بیان اینکه با خرید هواپیما و تعمیرات هواپیمایی زمین گیر تعداد ناوگان فعال را از ۹۸ هواپیما به ۱۷۵ هواپیما رساندیم اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ هواپیما باری در ناوگان هوایی کشور موجود است اما تا زمانی که مجموعه هواپیماهای مسافری به ۵۵۰ فروند هواپیما نرسد عرضه و تقاضا در کشور یکسان نمی شود.

وی با اشاره به درخواست آن لاین‌ها برای افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: شناورسازی نرخ بلیط هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده اما شناورسازی در دو سال کرونا متوقف شده بود و در نهایت دی ماه سال گذشته تغییرات ۱۵ درصدی قیمت ها رو به کاهش نسبت به آذر ماه سال ۹۸ انجام شد و در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت ها ایرلاین ها درخواست افزایش نرخ بلیط هواپیما را دارند.

وی افزود: در حال حاضر افزایش نرخ بلیط هواپیما در شورای عالی هوایی و ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است.

وی درباره ساخت هواپیماهای بومی تاکید کرد: کنسرسیوم تشکیل شده که این کنسرسیوم سه وجه دارد  باید توجه داشته باشید که در ۲۵ سال گذشته زیر ساخت های ساخت هواپیما در کشور ایجاد شده و در حال حاضر در بحث طراحی پلتفرم مذاکراتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا هواپیمای سقوط کرده مسیر طبس با عنوان هواپیمای ایران ۱۴۰ را محصول تولید داخل می‌دانید؟ اظهار داشت: هواپیمای ایران ۱۴۰ یک هواپیمای بومی ایران بود و در حال حاضر هواپیمای بومی در کارخانه هواپیماسازی هسا در حال طراحی است. هر چند که با اوکراین برای ساخت هواپیما اظهار همکاری کردیم اما ساخت هواپیما را دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی ایرلاین ها برای استفاده از هواپیماهای تولید داخل نگرانی هایی دارند آیا مردم از استفاده از هواپیماهای تولید داخل کشور استقبال خواهند داشت گفت: به طور قطع اگر سازمان هواپیمایی به هر تولیدی در داخل کشور گواهینامه صلاحیت پروازی ارایه دهد این اطمینان برای مردم ایجاد می شود که از این هواپیما استفاده کنند.

وی همچنین در پاسخ سوال دیگر ایلنا درباره افزایش نقاط ممنوعه پروازی در کشور و همچنین انتشار اخباری مبنی بر ورود پهپادهای خارجی به فضای آسمان ایران بدون هماهنگی قبلی گفت: نقاط ممنوعه پروازی افزایش پیدا نکرده است و در مورد رصد ورود پهپادها مدیر مسوول در پدافند غیرعامل باید توضیح دهد.

رییس سازمان هواپیمای کشوری درباره تعیین نرخ سوخت انواع هواپیما در داخل کشور گفت: اخیرا در کارگروه اقتصادی دولت تصمیماتی درباره نرخ سوخت ایرلاین‌ها خارجی در ایران، هواپیماهای داخلی که در مسیر داخلی تردد دارند و نرخ سوخت ایرلاین‌هایی که تردد خارجی دارند و همچنین ایرلاین هایی که به مقاصد عراق و عربستان برای پروازهای زیارتی تردد دارند تصمیم گیری شده که به زودی اعلام خواهد شد باید توجه داشت که نرخ سوختی در ایران با نرخ سوخت خلیج فارس بسیار تفاوت دارد از این رو تفاوت قیمتی در سوخت ایرلاین ها مطرح است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ناوگان هلی‌کوپتری به موازات توسعه ناوگان هوایی در دستور کار است ادامه داد: توسعه بخش هلی کوپتری هم در دست اجرا داریم و به زودی هلی کوپترهای تولید شده در وزارت صنایع دفاعی به ناوگان هلی کوپتری اضافه می شوند.

محمدی بخش از بازنگری دستورالعمل حقوق مسافر و انتشار عمومی آن خبر داد و گفت: دستورالعمل حقوق مسافر بازنگری شده و تکالیف سودده های کشور، ایرلاین‌ها و مسافران در شرایط تاخیر یا ابطال پرواز بازنگری و اعلام شده است این دستورالعمل با اخذ اظهارنظرات ایرلاین‌ها بازنگری شده و دستورالعمل جدید حقوق مسافران به نفع مردم منتشر شده است.

رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه بحث آزادی پنجم در صنعت هوانوردی یک موضوع پایاپای است و هر کشوری که این اقدام را برای جمهوری اسلامی ایران انجام دهد جمهوری اسلامی ایران هم در این موضوع با آن کشور همکاری خواهد کرد و در مورد بحث آزادی پنجم چرخه اقتصادی هم را در نظر می‌گیریم با پروازهای حجاج و عربستان قیمت تمام شده هواپیمای سعودی بسیار بیشتر از ایران ایر بود که این برای جمهوری اسلامی چرخه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشورما ۵۰۰ پرواز خارجی در هفته انجام می شود که ایر لاین های خارجی هم تنها به همین اندازه می توانند پرواز انجام دهند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور در حال حاضر حتی هواپیماهای برجامی هم تحریم شده اند گفت: امکان خرید نشریات و قطعات هواپیماهای برجامی را نداریم چراکه این هواپیماها هم تحریم هستند و این ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌هاست اما در همین شرایط تحریم بحث خرید هواپیماهای جدید هم در دستور کار داریم.

همچنین شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل ایران ایر (هما) در این نشست با بیان اینکه تحریم علیه شرکت ایران ایر همچنین وجود دارد و ادامه پیدا کرده و بیشترین گفت: بیشترین تحریم ها در حوزه هوایی می توان دید اما علیرغم شدت این تحریم ها در صنعت هوانوردی ایران به دنبال این بوده که با روش های مختلف این تحریم‌ها را کم اثر و بی‌اثر کند از این رو تمام پروازهای بین المللی ایران ایر برقرار است.

وی درباره فروش بلیط جام جهانی گفت: ۱۵۵ پرواز اختصاصی در نظر گرفته شد که با توجه به اینکه قطر به دنبال ارائه خدمات تجمیعی بود عمده این بلیط‌ها به صورت چارتری ارایه شد اما در نهایت از هفده هزار ۹۰۰ صندلی ارایه ۱۱ هزار و ۷۰۰ بلیط فروش رفت.

مدیرعامل ایران ایر درباره آخرین وضعیت هواپیمای برجامی گفت: در حال حاضر بخش عمده از هواپیمای ای تی آر زمین گیر هستند

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.