صفحه اصلی / اسلایدر / تراز ارزی صنعت لوازم خانگی منفی است/ صنایع مادر فروش اعتباری را از سر بگیرند/ تورم شاه بیت مشکلات صنعت لوازم خانگی
تراز ارزی صنعت لوازم خانگی منفی است/ صنایع مادر فروش اعتباری را از سر بگیرند/ تورم شاه بیت مشکلات صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی مطرح کرد

تراز ارزی صنعت لوازم خانگی منفی است/ صنایع مادر فروش اعتباری را از سر بگیرند/ تورم شاه بیت مشکلات صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با توجه به افزایش نرخ ارز و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش،بر از سرگیری فروش اعتباری از سوی صنایع مادر تاکید کرد.


مریم بابایی

به گزارش کسب و کار، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزایش هزینه‌های تولید و قیمت‌گذاری دستوری را از اصلی‌ترین موانع رشد این صنعت دانست و با توجه به افزایش نرخ ارز و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش،بر از سرگیری فروش اعتباری از سوی صنایع مادر تاکید کرد. عباس هاشمی میزان نیاز ارزی این صنعت را سالانه ۱.۳ میلیارد دلار دانست.

عباس هاشمی، دبیرانجمن صنایع لوازم خانگی در نشست خبری عمق ساخت داخل در این صنعت را ۷۰الی ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: در کالایی مثل تلویزیون عمق ساخت داخل حدود ۳۵ درصد است اما در صنایع گازسوز عمق ساخت داخل به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی در سال متوسط ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، اظهار کرد: کشورهای منطقه در سال بین ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار لوازم خانگی وارد می‌کنند بنابراین صنعت لوازم خانگی ایران با توجه به نرخ پایین دستمزدها، مزیت‌های حمل و نقل، نرخ ارزان انرژی و … پتانسیل این را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.

سهم ۱.۴ درصدی لوازم خانگی در ارزش افزوده صنعت

دبیر انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار اوراسیا را در پیش رو داریم می‌توانیم به این بازار ورود کنیم؛ باید توجه شود که واردات اوراسیا در سال ۳۰۰ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد یعنی ۲۷۰ میلیارد دلار مخصوص بازار روسیه است که به دلیل تحریم‌های صورت گرفته می‌توان به این کشور صادرات خوبی انجام داد که البته نیاز به یک برنامه جدی در حوزه‌هایی همچون ساماندهی بخش خصوصی، مشوق‌های صادراتی، ثبات نرخ ارز، حذف بروکراسی‌های زائد، انعقاد قراردادهای منطقه‌ای و… داریم.

هاشمی سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از کل ارزش افزوده صنعت ۱.۴ درصد عنوان کرد و گفت: فشار هزینه‌ها و قیمت‌گذاری دستوری باعث شده این سهم روند نزولی داشته باشد.

دبیرانجمن‌ صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تعدد واحدهای تولیدی در این صنعت وجود دارد اما درجه تمرکز فرق دارد، گفت: در کالایی مثل کولر گازی یا اسپیلت یونیت درجه تمرکز ۸۶ درصد است؛ به عبارتی ۸۶درصد بازار در دست ۳الی ۴واحد است و در کالایی مثل یخچال فریزر این میزان ۴۰ درصد است.

هاشمی ضریب عملیاتی در صنعت لوازم خانگی را ۸۵-۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: به این معنا که ۸۵ درصد نیاز بازار توسط کالای داخلی جواب داده می‌شود.

ترارز ارزی صنعنت منفی است

وی میزان نیاز ارزی نسبت به میزان تولید در سال ۱۴۰۰. ۱.۳ میلیارد دلار دانست و‌ گفت: صادرات در این صنعت سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.از همین رو تراز ارزی صنعت منفی است و برای برابر شدن این تراز نیاز به صادرات در کنار تعمیق ساخت داخل است.

دبیرانجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در صادرات با توجه به پتانسیل صنعت جای کار زیادی داریم. گفت: برای صادرات یکسری فعالیت درون بنگاهی از جمله کاهش قیمت و افزایش کیفیت باید صورت بگیرد و سمت‌گیری حاکمیت باید به سمت حمایت از توسعه و صادرات پایدار باشد.

هاشمی ادامه داد: مشکلات و تنش‌های داخلی و بیرونی این مسیر را تحت‌الشعاع قرار داده است. عدم اطمینان واحدها از استمرار تامین مواد اولیه از جمله فولاد، پتروشیمی و مس به دلیل نوسانات نرخ ارز وجود دارد. به این دلیل واحدهای تولیدی امکان انعقاد قرارداد بلندمدت صادراتی ندارند.

تورم شاه بیت‌ مشکلات صنعت است

هاشمی افزود: شاه بیت تمام‌ مشکلات صنعت و اقتصاد تورم است و تورم افزایش هزینه تولید، قیمت نرخ ارز، تفاوت ارز آزاد و نیمایی و … صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همچنین تحریم‌ها باعث افزایش هزینه مبادلات شده است و تامین‌ مواد اولیه وارداتی، محدود شدن شرکای تجاری و …را به دنبال داشته است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: محدودیت تامین منابع ریالی و سیاست انقباضی بانک‌ها تامین سرمایه واحدهای تولیدی را مختل کرده است و نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی افزایش یافته است از همین رو نیاز است صنایع مادر و بالادستی سیاست فروش اعتباری را در پیش بگیرند.

وی با بیان اینکه محصولات صنایع بالادستی در بورس عرضه می‌شود و باید نقدی خریداری شود، گفت: از همین رو تامین مالی و سرمایه در گردش واحدها مختل شده است و در این زمینه دچار خود تحریمی در داخل کشور هستیم.

هاشمی قیمت‌گذاری دستوری را دیگر معضل این صنعت عنوان کرد و گفت : سیاست سرکوب قیمتی باعث کاهش تولید، سرمایه‌گذاری، سرکوب نوآوری و فناوری و کوچک شدن صنعت می‌شود و باید به مکانیسم عرضه و تقاضا اعتقاد داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌های تحمیلی بر تولید نباشد و تولید با نرخ سود تسهیلات منطقی صورت بگیرد، افزایش کمی و‌کیفی تولید و عمق ساخت داخل و افزایش خدمات پس از فروش و رشد صادرات را شاهد خواهیم بود، در این مسیر پیمان‌های منطقه‌ای و تعرفه‌های ترجیحی باید در زمینه سیاست خارجی برای رونق صادرات دنبال شود.

روش اعتباری صنایع بزرگ باید پیاده سازی شود

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: یکی از راهکارها برای خروج از این وضعیت می‌تواند پیاده سازی سیاست فروش اعتباری صنایع بزرگ (مادر) همچون فولاد، مس و آلومینیوم به صنایع پایین دستی همچون لوازم خانگی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه صنایع بالادستی اجبارا در بورس عرضه می‌شوند بنابراین نقدی خرید می‌شود که آسیب جدی به مسائل تأمین مالی و سرمایه در گردش شرکت‌ها می‌زند و در اغلب موارد پولشان بلوکه هم می‌شود.

به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ۱۰ سال پیش تأمین کنندگان خارجی، تأمین اعتباری را با صنایع ایرانی انجام می‌دادند اما با توجه به مسائل اف ای تی اف و لزوم مشخص بودن منشأ ارز که سیاست بانک مرکزی ایران است، فروش‌های اعتباری از بین رفته است؛ در واقع تأمین کننده خارجی حاضر است فروش اعتباری کند اما ما الزام به خرید نقدی داریم.

چین و ترکیه، رقیب ایران در اوراسیا

هاشمی در ادامه با اشاره به بازار اوراسیا، اظهار کرد: سالانه این کشورها ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ۹۰ درصد بازار مربوط روسیه است. قبلا به لحاظ استانداری ورود به روسیه سخت بود، اما الان با توجه به تحریم ها بازار روسیه بازار خوبی برای صنعت کشور ما است. اما چین و ترکیه رقیب ایران در این بازار هستند. اگر از این ۳۰۰ میلیارد، سه درصد هم بگیریم نزدیک ۱۰ میلیارد ارزش صادرات خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه به دلیل رکود نسبی در بازار، تولیدکنندگان به فروش اعتباری روی آورده‌اند، درباره جدیدترین وضعیت اوراق گام گفت: در گذشته وزارت صمت اوراق گام را منتشر کرد که فرآیند زنجیره تامین را بدون گردش نقدینگی مدیریت می‌کند. به این شکل که بعد از اعتبارسنجی اوراق می‌گیرید و برای خرید از آن استفاده می‌کنید. امل اوراق گام برای صنایع مادر کارایی دارند، اما در لوازم خانگی که در گیر تامین کننده‌های مختلف است، شاید نهایت ۹ درصد مشکلات را به دوش بکشد. در نهایت این اوراق چون قابلیت تنزیل در بورس داشت به بیراهه رفتند و متوقف شد. اما درخواست کردیم دوباره راه بیوفتد تا به بخشی از مشکلات کمک کند.

برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی با حضور ۵۱۶ شرکت

دبیرانجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی (HAMex 2022) در تاریخ ۲۹ آذر تا ۲دی‌ماه، گفت: در نمایشگاه امسال ۵۱۶ شرکت ثبت نام نهایی کرده‌اند که از این تعداد حدود ۴۵۶ شرکت با متراژ بالغ بر ۳۷ هزار متر در فضای بسته نمایشگاه حضور دارند. همچنین تعداد ۴۵ شرکت در فضای باز،۸ برند خارجی و ۷ شرکت در پاویون چین حضور دارند و کل متراژ اختصاص داده شده به این نمایشگاه حدود ۴۰ هزار متر است.

وی گرید نمایشگاه لوازم خانگی را A+ عنوان کرد و گفت: همزمان با نمایشگاه رویدادهای علمی و میزبانی از هیات‌های خارجی را خواهیم داشت. همچنین مذاکرا برای برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور، تفاهم‌نامه‌های صادراتی و …در طول نمایشگاه دنبال خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.