صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار
تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار

جعفری خبر داد:

تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار

رئیس هیات عامل ایمیدرو از تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا… جعفری در جلسه تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک ضمن بیان مطلب مذکور گفت: این سازمان با هدف کمک به سیاستگذاری، حمایت از بخش خصوصی در تکمیل زنجیره تولید، تهیه اولویت های اکتشافی و تصمیم گیری آگاهانه برای حوزه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک، با یک مشاور خصوصی نسبت به تدوین نقشه راه این نوع مواد معدنی اقدام کرد.

وی افزود: در بررسی های انجام شده، ۱۳ ماده معدنی شامل گرافیت، منگنز، فسفات، تیتانیوم، قلع، پتاس، سیلیس پرعیار، نیکل، لیتیوم، بور، وانادیوم، کبالت و عناصر نادر خاکی تحلیل شد که با توجه به جایگاه آنها، در محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، گروه بندی شدند. همچنین ۳ ماده معدنی مشتمل بر مولیبدن، کرومیت و بیتومین به عنوان فرصت ویژه شناسایی شدند.

تلاش برای ورود مواد حیاتی به برنامه هفتم

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه برای هر یک از مواد معدنی حیاتی مذکور، استراتژی تدوین می شود، ابراز کرد: در این استراتژی، موضوع های مرتبط نظیر میزان تولید محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، واردات و صادرات محصولات، ظرفیت یابی معادن، استحصال و فرآوری و غیره در هر ماده معدنی، ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: درصدد هستیم برای ایجاد یک اقدام عملیاتی روی مواد مذکور، پیشنهاد ورود آنها را در برنامه هفتم توسعه ارائه کنیم.

ضرورت کار جدی اکتشافی روی مواد حیاتی و استراتژیک

جعفری با تاکید بر اینکه روی برخی مواد معدنی همچون لیتیم و وانادیوم کار اکتشافی جدی نشده است، تصریح کرد: در راستای توسعه صنایع نوین و نیاز کشور به عناصر جدید، باید در کنار اکتشاف مواد معدنی عمومی، عناصر حیاتی و استراتژیک را نیز مورد توجه قرار داد.

وی افزود: با توجه به وجود میلیون ها تن باطله در معادن، موضوع استحصال مواد معدنی حیاتی از باطله ها نیز باید به طور جدی دنبال شود. در زمینه فرآوری و استحصال مواد معدنی، قرار است با شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره شویم.

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.